افزایش ۱۱۹ درصدی شاخص تورم در ایران طی ۶ سال

به طور میانگین شاخص تورم طی سالهای 2015 تا 2020 هرساله 16.96% در کشورمان افزایش یافته در حالیکه در کشورهایی مانند چین 2.34 ، آلمان 1.5 ، روسیه 5.7 ، عربستان 2.7 ، ترکیه 6 ، امارات 2.6 ، امریکا 2.6 ، مالزی 2.9 و کره جنوبی 2.8 بوده که میانگ...

به گزارش رصد روز ، از جمله نهادهای معتبر بین المللی که اقدام به پیش بینی متغیرهای کلان اقتصادی کشورها میکند، صندوق بین المللی پول IMF میباشد. آنچه بر اعتبار پیش بینی صندوق می افزاید به روز نمودن پیش بینی ها در دوره های زمانی کوتاه مدت بوده و به این ترتیب خطای پیش بینی این متغیرها حتی الامکان کاسته شده است. این صندوق به انتشار نتایج پیش بینی برخی از مهمترین شاخصهای کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منتخب طی دوره زمانی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ نموده است.

در این بررسی که صندوق بین المللی پول انجام داده کشورمان در کنار کشورهایی مانند چین ، آلمان ، روسیه ، ترکیه ، عربستان ، امارات ، امریکا ، مالزی و کره جنوبی مقایسه شده است. نتایج این پیش بینی به خوبی نشان می دهد طی ۶ سال یعنی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ قاعده درستی در بدنه اقتصادی کشور حاکم نبوده که باید دید در ماههای پایانی دولت روحانی ایم مسئله جبران می شود یا خیر؟

شاخص تورم در این گزارش بیانگر رشد ۱۱۹ درصدی آن از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰ است. شاخص تورم در کشورمان بر مبنای این گزارش ۲۳۶.۸ بوده که در سال ۲۰۲۰ به ۵۱۹.۱ رسیده این در حالیست که شاخص تورم در کشور مثل چین در این بازه زمانی ۱۲.۵ ، آلمان ۸.۴ ، روسیه ۳۲ ، ترکیه ۳۴.۴ ، عربستان ۱۴.۶ ، امارات ۱۴ ، امریکا ، ۱۱.۵ ، مالزی ۱۵.۸ و کره جنوبی ۱۵.۳ درصد رشد که میانگین آنها بدون کشورمان به ۱۷.۶ می رسد در صورتیکه اگر میانگین افزایش شاخص ایران را به این میانگین اضافه کنیم به ۲۷.۷ درصد می رسد.

به طور میانگین شاخص تورم طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ هرساله ۱۶.۹۶% در کشورمان افزایش یافته در حالیکه در کشورهایی مانند چین ۲.۳۴ ، آلمان ۱.۵ ، روسیه ۵.۷ ، عربستان ۲.۷ ، ترکیه ۶ ، امارات ۲.۶ ، امریکا ۲.۶ ، مالزی ۲.۹ و کره جنوبی ۲.۸ بوده که میانگین افزایش سالانه این شاخص در آنها بدون در نظر گرفتن ایران به ۳.۲ می رسد در حالیکه این میانگین با اضافه شدن کشورمان به ۴.۶% افزایش می یابد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار