افزایش ۵۴ درصدی تسهیلات مشکوک الوصول بانک پاسارگاد

تسهیلاتی که در تعریف اینطور بیان می شوند: تمامی اصل و سود تسهیلاتی که بیش از ۱۸ ماه از سررسید و یا از تاریخ قطع پرداخت اقساط آنها سپری شده و مشتری هنوز اقدام به بازپرداخت بدهی خود نکرده است

به گزارش اختصاصی رصد روز ، موضوع تسهیلات مشکوک الوصول همچنان یکی از آفتهای نظام بانکی است که در آن شاهد هدر رفت سرمایه از دست نظام بانکی هستیم. تسهیلاتی که در تعریف اینطور بیان می شوند: تمامی اصل و سود تسهیلاتی که بیش از ۱۸ ماه از سررسید و یا از تاریخ قطع پرداخت اقساط آنها سپری شده و مشتری هنوز اقدام به بازپرداخت بدهی خود نکرده است. با این تعریف باید اذعان داشت که این دسته از تسهیلات برای نظام بانکی خوشایند نیستند خصوصا وقتی که حجم قابل توجهی داشته باشند. بانک پاسارگاد با هدایت مجید قاسمی از جمله بانکهایی است که این تسهیلات در آن رقم قابل توجهی را ایجاد کرده است. تسهیلات بانکی باید در خدمت اقتصاد و بهینه سازی مصرف پولی باشد نه اینکه تبدیل به هزینه سربار نظام اقتصادی گردد.

بانک پاسارگاد در پایان سال ۹۸ رقم تسهیلات مشکوک الوصول خود را نسبت به سال ۹۷ به میزان ۵۴% رو به افزایش می بیند. این میزان در سال نود و هفت ۵۶.۴۳۸ میلیارد ریال بود که در سال قبل به ۸۷.۱۳۳ میلیارد ریال رسید.

این بانک در سال ۹۸ سود سهام پرداختنی خود را ۳۸ درصد کمتر از سال ۹۸ می بیند که این موضوع نیز می باید مورد توجه سهامداران باشد. تسهیلات بانکی امری متداول و مرسوم و در جهت کمک به بدنه اقتصادی کشور است و یکی از منابع کسب درآمد بانکهاست اما وقتی با این حجم از تسهیلات مشکوک الوصول روبرو هستیم آیا می توان گفت که این تسهیلات کمکی به بدنه اقتصادی کشور کرده است؟

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار