افق درخشان بخش کشاورزی با نقش آفرینی بانک کشاورزی

بانک کشاورزی در جهت کاهش هزینه های تولید در بخش کشاورزی در چهارماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید ۱۳۷۳ فقره ماشین آلات و ادوات کشاورزی به متقاضیان پرداخت نموده که مهمترین اثر آن تسهیل در امر ...

بانک کشاورزی در جهت کاهش هزینه های تولید در بخش کشاورزی در چهارماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید ۱۳۷۳ فقره ماشین آلات و ادوات کشاورزی به متقاضیان پرداخت نموده که مهمترین اثر آن تسهیل در امر باغداری و کشت و کمک به مدیریت هزینه کشاورزان است.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بی شک یکی از مهمترین دغدغه های هزاره سوم تأمین امنیت غذایی با افزایش سطح زیر کشت باغات و مزارع و نیز رشد بهره وری زمینهای کشاورزی است که این اتفاق با تغییر رویکرد در بخش کشاورزی حاصل خواهد شد. در واقع امنیت غذایی یک موضوع ژئوپولیتیکی است که در سالهای گذشته خصوصاً برای کشورمان به لحاظ جایگاهی که در تأمین مواد غدایی منطقه دارد دارای ضریب اهمیت می باشد.

مسئله امنیت غذایی زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که نگاهی به آمار فائو مشخص می کند تولید محصولات کشاورزی در شمال آفریقا و همینطور خاورمیانه کمتر از رشد جمعیت پیش بینی می شود که این موضوع زنگ خطری جدی برای همه ساکنان این مناطق است. هرچند که براساس همین آمار وضعیت کشورمان در به لحاظ تراز تجاری کشاورزی تا سال ۲۰۲۹ در منطقه مطلوب پیش بینی می شود اما عوامل مهمی در این رشد قابل ذکر است که نباید از آن غافل شد.

تعریف امنیت غدایی به خوبی مؤید آن است که عدم برنامه ریزی درست در جهت مدیریت منابع سبب خواهد شد تا دسترسی مردم در هر زمانی به تغذیه سالم دچار چالش شود و با توجه به اثرات بین المللی در یکسال گذشته مانند جنگ روسیه و اوکراین این مسئله بیش از همه سالها باید مورد رصد جدی قرار گیرد. به عبارت دیگر توجه به کلیدواژه های توسعه ای در موضوع امنیت غذایی بررسی این مسئله را به چندین محور تقسیم می کند که مهمترین آن عوامل لازم جهت توسعه امنیت غذایی و بهبود عملکرد در بخش کشاورزی است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ۱۴ شهریور با بیان ضرورت برجسته سازی بخش کشاورزی در امنیت غذایی و استقلال کشور گفت: کشاورزان ما باید بتوانند با تصویر روشن نسبت به آینده در عرصه کشاورزی خدمت کنند.

در همین راستا سرپرست معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر ضرورت تدوین جامع نظام آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: کمبود منابع و عدم تخصیص اعتبار مناسب باعث می‌شود نتوانیم از بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم و عدم نیازسنجی پایدار و ارتباط قاعده‌مند با معاونت‌های اجرایی وزارت جهادکشاورزی نیز مشکل را دوچندان می‌کند.

در حال حاضر بخش کشاورزی سهم ۱۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد اما با توجه به بالا رفتن سن کشاورزی در کشور باید اکوسیستمی فراهم شود تا هم فعالیت در این بخش اقتصادی کشور تسهیل گردد و هم هزینه های تولید کاهش یابد.

در سالهای گذشته بانک کشاورزی در جهت بهبود فضای کسب و کار و کمک به توسعه امنیت غذایی کشور اقدامات قابل توجهی انجام داد که از آن جمله می توان به خرید تضمینی گندم، افزایش سطح خوداتکایی بانک کشاورزی از ۴۶ درصد به ۹۶ درصد، افزایش کفایت سرمایه در جهت افزایش تسهیلات به بخش های مهم غذایی و کشاورزی و نیز افزایش سطح تسهیلات به محصولات استراتژیک کشاورزی و کمک به ایجاد اشتغال پایدار روستایی اشاره کرد. ضمن اینکه کمک به توسعه بخش گلخانه ای کشور نیز از دیگر اقداماتی است که طی سالهای گذشته از طرف بانک کشاورزی صورت گرفت.

باید پذیرفت که در سالهای گذشته یکی از مهمترین دلائل کاهش جمعیت کشاورزان کشور و بالا رفتن سن کشاورزی در کشور به افزایش هزینه های تولید و پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی مربوط می شود بانک کشاورزی در جهت کاهش هزینه های تولید در بخش کشاورزی در چهارماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید ۱۳۷۳ فقره ماشین آلات و ادوات کشاورزی به متقاضیان پرداخت نموده که مهمترین اثر آن تسهیل در امر باغداری و کشت و کمک به مدیریت هزینه کشاورزان است.

توجه ویژه به تولید دانش بنیان در بخش کشاورزی از دیگر اقدامات ارزشمند بانک کشورزی در سال جدید بوده که در این راستا نیز شاهد رشد صد در صدی تسهیلات برای حمایت تخصصی از بخش کشاورزی در بانک کشاوزی در ۵ ماهه سال جاری هستیم.

بانک کشاورزی در ۵ ماهه فروردین تا مرداد سال جاری ۶۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات تخصصی به بخش کشاورزی پرداخت کرده که با توجه به ضرورت توسعه توان علمی کشاورزی گام مهمی در جهت نیل به منویات شعار سال از سوی رهبر انقلاب است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار