به نوشته بلومبرگ، افزایش بازدهی اوراق قرضه دولتی بلندمدت آمریکا نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به شکل فزاینده‌ای معتقد هستند که دوران دریافت وام‌های ارزان به پایان رسیده است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در اجلاس‌های این هفته صندوق بین‌المللی پول در مراکش هشدار دادند که سختگیری‌های مالی بانک‌های مرکزی جهان و بالا بردن نرخ بهره، خطر بروز شوک به اقتصاد جهانی را در پی دارد؛ آن هم در شرایطی که اقتصاد جهانی باتوجه به درگیری‌های کنونی خاورمیانه، در خطر رکود قرار گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که در بحبوحه بالا ماندن نرخ‌های بهره، میزان بدهی دولت‌ها و شرکت‌ها به بالاترین سطح خود رسیده است. اشاره صندوق بین‌المللی پول به گزارش اخیر موسسه مالی بین‌المللی است که نشان می‌دهد میزان بدهی در سطح جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۰ تریلیون دلاری همراه بوده و به رقم کلی ۳۰۷ تریلیون دلار رسیده‌ است.

بانک مرکزی آمریکا در ماه آگوست نرخ بهره را ثابت نگه داشت و اعلام کرد نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالا باقی خواهد ماند. اقتصاد جهانی نیز از حدود یک سال پیش در حال تطبیق پیدا کردن با استراتژی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان برای بالا نگه داشتن نرخ بهره است؛ بانک‌های مرکزی جهان با تبعیت از استراتژی فدرال رزرو، نرخ بهره را طی یک سال گذشته با سرعتی بی‌سابقه افزایش داده‌اند. در این زمان، تلاطم در بازار نفت و درگیری‌های حماس و اسرائیل نیز باعث پیچیده‌تر شدن شرایط اقتصاد جهانی شده است.

در واقع این یک چالش برای سیاست‌گذاران جهان است که در حال بررسی تبعات شوک‌های سال‌های اخیر و تأثیرات نامعلوم افزایش سریع نرخ بهره طی سال گذشته هستند.

یکی از خطرات برای اقتصاد جهانی، افزایش قیمت نفت به میزانی است که بتواند نرخ تورم را افزایش دهد؛ خطری که می‌تواند با گسترده‌تر شدن جنگ میان حماس و اسرائیل به واقعیت تبدیل شود.

منبع: اکوایران

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید