الزام واحدهای تولیدی زیرمجموعه وبانک به اجرای طرح‌های توسعه‌ای

مدیر گروه توسعه ملی : ضرورت کاهش ارزبری و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولیدی صنعت لاستیک تاکید کرد.

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، حسین مدرس خیابانی در جمع مدیران ارشد گروه صنعتی بارز با بیان اینکه ضرباهنگ تولید و فضای تنفس کارگران در محیط‌های مختلف تولیدی را می‌توان یکی از نواهای امیدآفرین در اقتصاد کشور دانست، رویکرد جدید گروه توسعه ملی در تقویت خطوط تولید بنگاههایی تولیدی خود را برگرفته از حمایت از هیات مدیره و نگاه مثبت آنها به توسعه تولید دانست و تصریح کرد: همین نوع نگاه در بسیاری از شرکتهای تولیدی زیرمجموعه گروه توسعه ملی ساری و جاری است که نمونه آن، نگاه مدیرعامل و هیات مدیره گروه صنعتی بارز در توسعه بازارهای داخلی و خارجی و تصاحب سکوهای بالاتر در بازارهای جهانی است.

مدیرعامل گروه توسعه ملی با طرح این موضوع که گروه صنعتی بارز علیرغم دارا بودن سهم ۵۰ درصدی در بازار لاستیک کشور، چشم‌انداز توسعه خود را فتح بازارهای جهانی قرار داده، خاطرنشان کرد: نوع نگاه توسعه‌ای به خطوط تولیدی پیش از آنکه در هیات مدیره گروه توسعه ملی جاری باشد، در بدنه مدیریتی گروه صنعتی بارز ساری و جاری شده و این یک افتخار بزرگ در مجموعه وبانک به شمار می‌رود و این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که برخی از مدیران واحدهای تولیدی در شرایط کنونی، علاقه‌ای به توسعه خطوط و تنوع‌بخشی به بازارهای مرتبط با محصولات تولیدی خود ندارند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه این نوع نگاه در گروه صنعتی بارز منجر به تداوم رشد و سودآوری این مجموعه معظم تولیدی شده است، ادامه داد: تعداد مدیرانی که در کشور نگاه توسعه‌ای داشته و به دنبال تقویت تولید هستند، خیلی زیاد نیست؛ چراکه اگر این نوع نگاه مدیریتی در بخش تولید کشور جریان داشت، اوضاع اقتصادی کنونی نباید به این شکل پیش می‌رفت.

وی با تاکید بر ضرورت قدرشناسی نسبت به مدیران خطوط تولیدی که توسعه را در دستورکار جدی خود قرار داده‌اند، از دولتمردان درخواست کرد تا در جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی در اختیار این دسته از تولیدکنندگان و مدیران واحدهای تولیدی گام‌های جدی بردارند.

مدرس خیابانی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی لاستیک در تامین ارز مواد اولیه، تصریح کرد: امروز مجموعه اقتصاد ایران با دو نوع تحریم داخلی و خارجی مواجه است، به این معنا که تحریم‌های خارجی مبتلابه بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی کشور، مباحثی همچون سختگیری در خرید نفت ایران، فروش مواد اولیه و قطعات تولیدی،‌ فروش دستگاهها و ماشین‌آلات و همچنین دسترسی به منابع ارزی و سرمایه‌های خارجی را در برمی‌گیرد و یک نوع تحریم که مشخصا مرتبط با برخی سیاست‌های اعمالی از جمله نرخ تثبیتی است؛ در حالیکه تداوم چنین نگاهی منجر به تعطیلی خطوط تولیدی و رونق واردات می شود.

مدرس خیابانی با اشاره به ممانعت از فروش ماشین‌آلات، تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا از سوی شرکتهای خارجی به واردکنندگان ایرانی به دلیل تحریم‌ها اظهار داشت: گاهی در فضای تحریم علیرغم تامین مالی از سوی واردکنندگان ایرانی، اما فروشندگان خارجی از فروش کالاهای خود سر باز می‌زنند، بنابراین اینطور نیست که به راحتی بتوان کالاهای مورد نیاز کشور را از بازارهای جهانی تامین کرد که نمونه آن، لاستیک است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دنیا از فروش تکنولوژی و خطوط تولیدی لاستیک‌های مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی به دلیل تحریم سر باز می‌زنند؛ چراکه تمایلی برای رونق تولید در ایران ندارند.

وی با اشاره به انتشار ابعادی از تحریم ایران در قالب کتاب «هنر تحریم» اظهار داشت: تمام این موارد در شرایطی است که شرکت‌های بزرگ دنیا برای فروش کالاهای لوکس و مصرفی به ایران، محدودیتی در قالب تحریم‌ها قائل نیستند و هدفشان این است که منابع ارزی ایران هزینه شده و تولید رونق نگیرد؛ این درحالی است که نگاه ما نسبت به تولید لاستیک در کشور باید نگاه راهبردی باشد؛ چراکه لاستیک یک کالای استراتژیک در کشور بوده و همواره از جمله کالاهایی است که جزو سبد تخصیص ارز ویژه کشور بانک مرکزی قرار داشته است.

مدرس خیابانی ادامه داد: توسعه هایی که در گروه صنعتی بارز شکل گرفته از جنس کمی، کیفی و تنوع‌بخشی به محصولات است؛ هر چند به نظر می رسد که توسعه زنجیره تولید لاستیک باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در این مسیر چنانچه تامین‌کنندگان مواد اولیه لاستیک تولیدی بارز، تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی را با قیمت بالا صورت می‌دهند، راهکار حل این مشکل آن است که گروه صنعتی بارز در زنجیره تامین این مواد مورد نیاز مشارکت و سرمایه گذاری نماید؛ چراکه با خرید سهام این واحدهای تولیدی می‌توان مواد اولیه را با نرخ مناسب و به صورت تضمین‌شده تامین کرد.

مدرس خیابانی گفت: امروز مدل‌های توسعه در دنیا بر مبنای مدل‌های تکمیل زنجیره ارزش است و راه دیگری نیز وجود ندارد؛ البته با توجه به اینکه کشور در تولید لاستیک خودکفا شده است، پیشنهاد گروه توسعه ملی آن است که در قالب کمیته راهبردی بتوان نسبت به کاهش ارزبری این صنعت اقدام کرده و در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه را برای جلوگیری از خروج ارز و جایگزینی مواد اولیه مورد نیاز وارداتی از محل منابع داخلی اقدام کرد.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش ارزبری گروه صنعتی بارز مطابق با یک برنامه زمان‌بندی خاطرنشان کرد: باید در قالب یک برنامه مشخص، میزان ارزبری را کاهش داد و در عین حال، نسبت به ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت نیز در همکاری با تولیدکنندگان داخلی اقدام نمود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه موفقیت در گروه صنعتی بارز علاوه بر مدیریت خوب، مرتبط با کارکنان با انگیزه و توانمند است که البته عزت نفس کارگران نیز منجر به شکل‌گیری افتخارات شده است.

مدیرعامل گروه توسعه ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های شبکه توزیع ناکارآمد در حوزه صنعت لاستیک خاطرنشان کرد: متاسفانه سود اصلی در شبکه توزیع لاستیک کشور متوجه شبکه دلالان و نمایندگی‌های صنعت شده است که از اختلاف بازار آزاد با قیمت کارخانه به دلیل سیاستگذاری‌های غلط نفع می‌برند؛ بنابراین باید زمینه‌ای را فراهم کرد که فروش کالا به مصرف‌کنندگان اصلی بدون واسطه صورت گیرد و از طریق روش‌هایی همچون فروش تلفنی، پستی، اینترنتی و فروش به صورت مستقیم از درب کارخانه صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارز مورد نیاز کشور نباید صرف واردات کالاهایی شود که مشابه تولید داخلی دارند، ادامه داد: نرخگذاری تثبیتی منجر به از بین رفتن تولید و شکل‌گیری بازار سیاه فروش کالاها خواهد شد؛ بنابراین باید هر چه سریعتر از سوی سیاستگذاران مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل گروه توسعه ملی گفت: هر واحد تولیدی باید حتما پروژه و طرح توسعه‌ای داشته باشد؛ در غیر این صورت همانند آب راکد بعد از مدتی دچار آسیب‌های فراوان می‌شود؛ این در حالی است که بدون طراحی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، کارکنان و کارگران بی‌انگیزه و بی‌تحرک شده و این موضوع، بدنه واحد تولیدی را دچار معضلات جدی خواهد کرد.

مدرس خیابانی با اشاره به نرخ منفی رشد سرمایه‌گذاری در کشور خاطرنشان کرد: بزرگترین توقع شرکت‌های تولیدی از گروه توسعه ملی باید مشارکت در سرمایه‌گذاری باشد و البته خوشبختانه این رویکرد در هیات مدیره گروه توسعه ملی کاملا به چشم می‌خورد؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاری‌ها منجر به رشد تولید و سودآوری شده و کارگران بیشتری را سر سفره خطوط تولیدی مستقر خواهد کرد که این خود برکت و افتخار است.

وی ادامه داد: فروش دارایی و سپرده گذاری در بانک افتخار نیست؛ بلکه باید در حوزه تولید سرمایه گذاری کرد و از محل اجرای طرح های توسعه و سرمایه گذاری های هوشمندانه در راستای ایجاد اشتغال و سودآوری پایدار حرکت کرد.

مدرس خیابانی گفت: کارگران رزمندگان خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند و تولید ملی و افزایش تولید ناخالص داخلی اولویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملی به شمار می رود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار