امارات؛ شگفتی‌ساز در تولید انرژی پاک

امارات در سال 2023 پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه انرژی پاک و تجدیدپذیر داشته است. این اما تمام ماجرا نیست. این کشور برنامه جامعی برای توسعه انرژی های پاک و تجدیدپذیر تا سال 2050 اعلام کرده است.

به گزارش رصد روز، امارات یکی از پیشگامان جهانی در زمینه انرژی پاک و تجدیدپذیر است. این کشور در سال ۲۰۲۳ به پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه دست یافت.

انرژی پاک به عنوان یک منبع پایدار و پاک، در کانون توجه امارات متحده عربی قرار دارد. این کشور با رهبری شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات، نقش پیشگامی را در این زمینه ایفا کرده است.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس شورای عالی انرژی دبی می‌گوید: «امارات از طریق استراتژی‌های اختصاصی و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، به دنبال توسعه پایدار و افزایش کارایی تولید و استفاده از انرژی است. این رویکرد دوگانه، نه تنها رشد اقتصادی را تقویت می‌کند، بلکه از محیط زیست نیز محافظت می‌کند و به طور موثر چالش‌های تغییرات اقلیمی را برطرف می‌کند.»

روز جهانی انرژی، که توسط امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد، امسال با توجه به میزبانی این کشور از COP28، کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این کنفرانس فرصتی برای کشورهای سراسر جهان است تا برای ایجاد راه حل‌های ملموس برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و دستیابی به توسعه پایدار متحد شوند.

امارات برنامه‌هایی برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی دارد
به گزارش zawya، امارات برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود برنامه‌های آینده دارد. این کشور قصد دارد از انرژی‌های پاک، به ویژه انرژی هسته‌ای، استفاده بیشتری کند.

بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای صلح‌آمیز برکه، گامی مهم در راستای این هدف است. این نیروگاه، منبعی پایدار و پاک از انرژی است که می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

 

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات می‌گوید: «این یک گام بزرگ در جهت تضمین پایداری انرژی، تنوع و امنیت برای دهه‌های آینده است.»

وی در ادامه بیان کرد: ما اخیراً استراتژی انرژی ۲۰۵۰ امارات متحده عربی را به‌روزرسانی کردیم تا بازده مصرف انرژی توسط افراد و سازمان‌ها را بین ۴۲ تا ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش دهیم. این استراتژی همچنین به دنبال سه برابر کردن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ و افزایش سهم ظرفیت نصب شده است.

به این ترتیب، سهم انرژی پاک در سبد انرژی امارات تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد خواهد رسید.

علاوه بر این، هدف آن دستیابی به صرفه جویی مالی ۱۰۰ میلیارد درهم و هدایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد درهم به سرمایه‌گذاری ملی تا سال ۲۰۳۰ برای تامین تقاضای انرژی و حفظ رشد اقتصادی امارات است. این امر، علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، به بهبود امنیت انرژی امارات نیز کمک خواهد کرد.

المزروعی می‌گوید: «انرژی پاک، یک ستون کلیدی برای پایداری است و در کانون توجه استراتژی‌های امارات قرار دارد. این امر به ویژه مهم است زیرا امارات یک رهبر جهانی در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی است.»

امارات، یک رهبر جهانی در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی است. این کشور، با سرمایه‌گذاری در انرژی های پاک، به تلاش‌های خود برای مقابله با این چالش مهم ادامه خواهد داد.

روز جهانی انرژی فرصتی برای تمرکز بر اهمیت انرژی های پاک و تجدیدپذیر
سعید محمد الطایر، نایب رئیس شورای عالی انرژی دبی و مدیرعامل اداره برق و آب دبی (DEWA)، می‌گوید: «روز جهانی انرژی فرصتی برای تاکید بر نیاز به افزایش سهم انرژی های پاک و تجدیدپذیر در ترکیب انرژی است. این امر به تسریع اقدامات اقلیمی، حفظ منابع طبیعی و حمایت از تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث تغییرات اقلیمی می‌شود، کمک می‌کند.

جشن روز جهانی انرژی به ویژه در امارات در طول سال پایداری مهم است زیرا این کشور در حال آماده شدن برای میزبانی COP28 در اکسپو سیتی دبی است. ما باید تلاش‌های جهانی را برای توسعه سیاست‌هایی که از توسعه پایدار حمایت می‌کند و به غلبه بر چالش‌های فعلی و آینده در بخش انرژی کمک می‌کند، تقویت کنیم. ما همچنین باید انتقال به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر را برای حفاظت از محیط زیست، کاهش انتشار کربن و حفظ منابع طبیعی گرانبها تسریع کنیم.

در روز جهانی انرژی، امارات دستاوردهای خود در زمینه انرژی پاک را جشن می‌گیرد
این کشور از طریق سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه و راه‌حل‌های پایدار، به دنبال کاهش انتشار کربن و دستیابی به آینده‌ای پایدار است.

احمد بوتی المحیربی، دبیرکل شورای عالی انرژی دبی، می‌گوید: « این موارد همچنین راه را برای تحقق هدف امارات برای تامین ۱۰۰ درصد ظرفیت کل برق دبی از منابع انرژی پاک تا سال ۲۰۵۰ هموار می‌کند.»

استراتژی امارات برای انرژی پاک
سعید محمد الطایر می‌گوید: «در دبی، ما یک استراتژی روشن برای تبدیل امارات به یک قطب جهانی برای انرژی پاک و اقتصاد سبز اتخاذ کرده‌ایم. این امر از طریق پروژه‌های پیشگامی که از استراتژی انرژی پاک دبی ۲۰۵۰ و استراتژی انتشار خالص کربن صفر دبی ۲۰۵۰ پشتیبانی می‌کنند به دست می‌آید تا ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید انرژی از منابع انرژی پاک را تا سال ۲۰۵۰ فراهم کند.»

یکی از پروژه‌های کلیدی که در دستیابی به این استراتژی نقش دارد، پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم است. این پارک، بزرگترین پارک خورشیدی تک سایتی در جهان است که از مدل تولید کننده برق مستقل استفاده می‌کند. ظرفیت تولید برنامه‌ریزی شده این پارک تا سال ۲۰۳۰، ۵۰۰۰ مگاوات (MW) با استفاده از پنل‌های فتوولتائیک خورشیدی و انرژی خورشیدی متمرکز است که مجموع سرمایه‌گذاری آن ۵۰ میلیارد درهم خواهد بود.

امارات به طور مداوم در زمینه انرژی های پاک و تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند. این کشور با دستیابی به پیشرفت های قابل توجه در سال ۲۰۲۳، موقعیت خود را به عنوان یکی از رهبران جهانی در این زمینه تثبیت کرد.

منبع:تجارت نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار