امسال ۹ واحد بخار نیروگاهی وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جهش تولید 9 واحد بخار وارد مدار خواهد شد، گفت: افتتاح این واحدها راندمان نیروگاه‌های حرارتی را یک درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش رصد روز ،از وزارت نیرو، محسن طرزطلب در مراسم افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی با بیان این مطلب افزود: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات و سه واحد بخار به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات است که پس از تکمیل واحدهای بخار ظرفیت منصوبه این مجموعه به یک هزار و ۴۳۱ مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون چهار واحد بخار از طریق تبدیل واحدهای قدیمی گازی به سیکل ترکیبی وارد مدار شده است، ادامه داد: احداث این واحدهای جدید در قالب قراردادهای بیع‌متقابل با سرمایه‌گذاران داخلی موجب افزایش راندمان نیروگاه‌ها از ۳۳ تا ۳۴ درصد موجود به حدود ۴۸ تا ۵۸ درصد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: هر واحد بخار اینگونه نیروگاه‌ها در سال ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد و علاوه بر این در راستای مسائل زیست محیطی نیز سالانه حدود ۲۶۰ هزار تن دی اکسید کربن را کنترل خواهد کرد.

طرزطلب افزود: تا پایان امسال واحد یک بخار نیروگاه سبلان اردبیل، واحد شماره دو نیروگاه ارومیه، واحد شماره سه نیروگاه شیروان و واحدهای بخار نیروگاه‌های تازه تاسیس هریس آذربایجان‌شرقی و کاسپین مازندران نیز وارد مدار تولید خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه افتتاح این ۹ واحد در سال جهش تولید حدود یک درصد به راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه خواهد کرد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ اما در تلاشیم این رقم تا نیمه سال آینده و زودتر از پایان برنامه ششم توسعه محقق شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اهمیت احداث واحدهای سیکل‌ترکیبی در مناطق شرق و شمال شرق کشور، گفت: عموما در فصل پاییز و زمستان به دلیل افزایش سرما میزان مصرف گاز خانگی نیز افزایش می‌یابد و همین امر موجب می‌شود که در این مناطق با کمبود سوخت گاز مواجه شده و به سمت استفاده از سوخت مایع حرکت کنیم.

طرزطلب یادآور شد: تنها در ۲۰ روز گذشته روزانه ۷۰ میلیون لیتر سوخت گازوئیل مصرف کرده‌ایم که نسبت قیمت سوخت گاز به گازوئیل یک به ۲ و یا یک به ۳ است. بنابراین بسیار مهم است که در شرق کشور و یا سایر مناطق این چنینی واحدهای گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سوخت صرفه‌جویی شده این واحدها با تدبیر سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در حال بازگشت به سرمایه‌گذاران است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش دارای رقم‌های ارزی بسیار بالایی است و مدت اصل و فرع سرمایه‌گذاری دو ساله بازپرداخت می‌شود که امیدواریم با تدبیر دولت در سال آینده و سال‌های پس از آن نیز بتوانیم این بازگشت سرمایه را داشته باشیم تا سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی سرمایه‌گذار و پیمانکار این پروژه را گروه مپنا معرفی کرد و گفت: این گروه در شرایط سخت گذشته و پیشرو همراهی بسیار خوبی با حوزه تولید داشته است و امیدواریم با تلاش جمعی بتوانی رضایت مردم را بیش از پیش فراهم کنیم.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار