امهال بدهی دولت به صندوق توسعه ملی تا سال ۱۴۰۱

مژگان خانلو با بیان اینکه هیئت امنای صندوق توسعه ملی، بدهی دولت را تا ۱۴۰۱ امهال کرده است، گفت: با نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس، سقف جدید بودجه ۸۹۴هزار میلیارد تومان شد.

به گزارش رصد روز، مژگان خانلو، با تشریح جزئیات  نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۰ گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری، سه نکته مهم درخصوص منابع و مصارف لایحه بودجه تأکید شده بود، اول اینکه اگر فروش نفت بیش از یک‌میلیون بشکه در روز بود به ازای مازاد فروش یعنی بین یک‌میلیون تا دومیلیون و سیصد‌هزار بشکه سهمصندوق توسعه ملیاز درآمد ارزی صادرات نفت به‌طور کامل پرداخت شود؛ به این ترتیب ۴۰هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کاهش می‌یابد.

 

وی گفت: نکته دوم نامه رهبری این بود که اقساط سررسیدشده بدهی دولت به صندوق توسعه ملی بازپرداخت شود که بر این اساس ۱۰۰‌میلیون یورو از بدهی‌ها که مربوط به اقساط تسهیلات دریافتی سازمان بیمه سلامت بود بازپرداخت خواهد شد. تسویه بدهی به صندوق توسعه ملیبه‌صورت ارزی انجام خواهد شد و برای این منظور ۳۰۰۰میلیارد تومان لحاظ شده است.

 

به گفته این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه، نکته سوم در نامه رهبری این بود که منابع مربوط به بند تبصره ۴ (پرداخت‌های مربوط به نیروهای مسلح، دانش بنیان و…) از صندوق توسعه ملی برداشت نشود،‌ این موضوع به ۵۰هزار میلیارد تومان منابع جدید در بودجه نیاز داشت که باید اصلاحات مربوطه انجام می‌شد.

خانلو ادامه داد: برای اعمال این اصلاحات که در واقع ۵۳هزار میلیارد تومان به سقف مصارف افزوده شده و ۴۰هزار میلیارد تومان از منابع موجود کم می‌شد، باید تغییراتی اعمال می‌شد، به این ترتیب رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام می‌کند که ۴۰هزار میلیارد تومان از این تغییرات از محل صرفه‌جویی و ۵۳هزار میلیارد تومان نیز از محل انتشار اوراق تأمین خواهد شد.

 

یکی از ابهامات مهم در لایحه بودجه و نامه تأکیدی رهبری موضوع بازپرداخت بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی است. بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور میزان بدهی سررسید شده دولت به صندوق توسعه ملی حدو ۱۲میلیارد دلار است.

 

سخنگوی بودجه در این خصوص، گفت: هیئت امنای صندوق توسعه ملی سال گذشته مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی تا سال ۱۴۰۱ امهال شده است، بر این اساس تنها بازپرداخت اقساط سازمان بیمه سلامت ایرانیان سررسید شده بود که برای تسویه مذکور ۳۰۰۰میلیارد تومان منابع جدید پیش‌بینی شد.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار