امکان تمدید توافق بین ایران و آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بحث تمدید توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این موضوع در پروسه بررسی نهایی قرار دارد. به گزارش تجارت‌نیوز، سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری امروز خود در مورد بحث تمدید توافق بین ایران و آژ...

به گزارش رصد روز، سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری امروز خود در مورد بحث تمدید توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در این ارتباط در شورای عالی امنیت ملی گفتگوهایی صورت گرفته است و این موضوع در پروسه بررسی نهایی قرار دارد، در اولین فرصت که این پروسه نهایی شود، در این زمینه شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: فکر کنم نهایتا این تصمیم امروز انجام شود.

لغو تحریم‌ها وظیفه قانونی آمریکاست

در همین زمینه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، لغو تحریم‌ها را وظیفه اخلاقی و قانونی آمریکا دانست و گفت: لغو تحریم‌های ایران اهرم مذاکره نیست.

وی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره لغو تحریم‌های ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته است: «آنتونی بلینکن، لغو تحریم‌های (دوران) ترامپ یک وظیفه قانونی است و یک اهرم مذاکره نیست».

وزیر امور خارجه افزوده است: «به کار ترامپ نیامد- به کار شما هم نمی‌آید میلیارد‌ها دلار از پول مردم ایران که به واسطه قلدری ایالات متحده در خارج از کشور مسدود شده را آزاد کنید».

ظریف همچنین نوشته است: «تاریخ انقضای میراث ترامپ گذشته است. (جو بایدن) رئیس‌جمهور آمریکا، آن را رها کن».

ایران پس از راستی‌آزمایی، برجام را اجرا می‌کند

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اصول یکی است؛ آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد.

وی در تشریح جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دیروز ۴ ساعت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مذاکرات وین گفتگو داشتم. جلسه سخت اما مفیدی بود.»

عراقچی همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «اصول یکی است؛ آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد. پس از راستی‌آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. آیا آمریکا آماده است؟»

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفتگوی تلویزیونی مدعی شده بود: «چیزی که این مذاکرات مشخص کرده‌اند این است که هر طرف برای بازگشت به پایبندی باید چه کارهایی انجام دهد. ما می‌دانیم که چه تحریم‌هایی اگر در مغایرت بر توافق هسته‌ای باشند، باید برداشته شوند.»

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بود: «مسئله مهم‌تر این است که ایران نیز می‌داند که برای بازگشت به توافق باید چه کارهایی انجام دهد، اما ما هنوز ندیده‌ایم که آیا ایران حاضر و مایل به انجام کارهایی است که باید انجام دهد یا نه. این یک آزمون است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.»

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط