امید به رشد سنتی بورس در اسفند کمرنگ شد؟

حرکت بازار سهام در روز‌های آغازین اسفند ماه نشان داد قرار گرفتن در سرازیری پایان سال نیز قرار نیست کمکی به بازار کند، عاملی که برخی کارشناسان بورسی به آن باور داشته و بر این امید بودند که فارغ از مثبت و منفی‌های بازار در طول سال، با شروع ...

به گزارش رصد روز، حرکت بازار سهام در روز‌های آغازین اسفند ماه نشان داد قرار گرفتن در سرازیری پایان سال نیز قرار نیست کمکی به بازار کند. عاملی که برخی کارشناسان بورسی به آن باور داشته و بر این امید بودند که فارغ از مثبت و منفی‌های بازار در طول سال، با شروع اسفندماه بازار کمی رونق می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد عاملی چون نرخ سود ۳۰ درصد گواهی سپرده خاص اجازه نخواهد داد این بازار کمر راست کند و آن طور که «نوید رجایی» کارشناس بورس می‌گوید شاید عامل زمان بتواند باعث بهبود تقاضا در بورس شود.

از جمله اخباری که بازار طی معاملات چهارشنبه به آن توجه داشته اصلاح سقف سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در گواهی سپرده بانکی است که بر اساس آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مجاز به سرمایه‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی حداکثر به میزان ۵۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق هستند.

در ابتدای هفته پس از آنکه شاخص کل به یکباره ۱۸ هزار واحد فروریخت، برخی اقدامات نهاد‌های بورسی مانند توقف عرضه‌های اولیه و فعالیت سبدگردان‌ها موجب شد از ادامه آن جلوگیری شود اما این روند طبق یک الگوی تکرار شونده در طول امسال کوتاه مدت بود و طی روز چهارشنبه برابر با دوم اسفندماه بازار پس از یک رشد کوتاه دوباره منفی شد.

بر این اساس شاخص کل بورس تهران امروز با افت ۵۷۳ واحدی در سطح دو میلیون و ۷۰ هزار و ۸۴۴ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۱۵۶ واحدی، به سطح ۷۲۶ هزار و ۹۳۳ واحدی رسید. همچنین شاخص کل فرابورس در پایان معاملات روز جاری ۱۳ واحد منفی شد تا با افت ۰.۰۵ درصدی در سطح ۲۴ هزار و ۷۸۵ واحد قرار گیرد.

تداوم رکود در بازار
نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت بازار می‌گوید: به طور کلی در حال حاضر یک رکود نسبی در بازار حاکم است، برای همین اکثر سهم‌ها در کف قرار دارند. کسی که سهمی را به صورت میان مدت و بلندمدت می‌خرد در حال حاضر با قیمت مناسبی توانسته آن را تهیه کند، ولی خب بعضی از گروه‌ها اینطور نیستند. قطعا شماری از آن‌ها ریزش‌های بیشتری دارند. البته در همان گروه‌ها سهم‌های خیلی خوبی وجود دارد. مثلا گروه قطعات و خودرویی می‌توانند یک بازدهی خوب داشته باشند. گروه غذایی می‌توانند یک نوسان مثبت خوبی داشته باشد. این‌ها به این معنی است که به طور کل بازار از لحاظ ارزشی و قیمتی جای مناسبی است، ولی به دلیل بالا رفتن نرخ بهره به بالای ۳۰ درصد رکودی حاکم شده که فعلا باید این وضعیت را تحمل کنیم.

ترس جنگ هنوز بر بازار غالب است
او در ادامه با بیان اینکه دو عامل دخالت دولت و تردید برای بازار سرمایه سم است، توضیح می‌دهد: زمانی که دولت دخالت می‌کند تقاضا به طور کل کم می‌شود، یعنی سهامداران ترجیح می‌دهند که سمت خرید نروند و در نتیجه عرضه بر تقاضا غلبه می‌کند. همین باعث می‌شود که بازار قرمز باشد. در سمت دیگر برخی‌ها ترس درگیری‌های اسرائیل را دارند. در نتیجه از خرید سهام دست کشیده و مثلا به سراغ طلا می‌روند؛ درنتیجه بازار سهام زیر فشار قرار می‌گیرد. عامل زمان می‌تواند باعث بهبود تقاضا شود.

شفافیت، بزرگ‌ترین حفره بورس
رجایی در پاسخ به این پرسش که وظیفه دولت به عنوان بازیگر اصلی بازار سهام چیست یادآور می‌شود: اگرچه در حال حاضر بازیگر اصلی بازار سرمایه دولت است، اما به طور کلی هرچقدر کمتر دخالت کند بهتر است. اینکه بازار خودش ریزشی باشد خیلی بهتر از زمانی است که بر اثر دخالت‌های دولت حتی رشد کند.

به گفته‌ این کارشناس بورس تنها وظیفه دولت تضمین شفافیت است و می‌تواند خیلی به بازار کمک کند. مثلا اگر دولت می‌خواهد نرخ گاز را با قیمت ۸ هزار تومان بفروشد در قالب یک برنامه مشخص از قبل اعلام کند، نه به صورت تصمیم‌های یک شبه. اگر یک سهامدار این اطلاعات را بداند بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که در چه نقطه‌ای سرمایه گذاری کند. وقتی هم که نداند ترجیح بر این است که اصلا وارد بازار سرمایه نشود. در نبود شفافیت اتفاق اردیبهشت ماه رخ داد. وقتی که به دلیل وجود یک رانت عده‌ای خبر داشتند چه اتفاقی افتاده و عده‌ای دیگر نه. همین عامل یک ذهنیت بدی را برای سهامداران ایجاد می‌کند که این بازار شفاف نیست و وارد بازار‌های دارایی فیزیکی می‌شوند.

پیش بینی بورس
رجایی در پیش بینی بازار سرمایه معتقد است: فعلا بازار در رکود است، یعنی نه رشد خاصی داریم نه ریزش زیادی. بر این اساس کف شاخص تا پایان سال در بدترین حالت ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار واحد خواهد بود. برای سال آینده شاخص تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار الی ۳ میلیون واحد پیش بینی می‌شود. از نظر ریسک به ریوارد هم اگر حساب کنیم وضعیت برای سرمایه گذاری یک ساله بسیار مناسب است. حتی شاید بعضی سهم‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت فعلی پایین‌تر هم بیایند. در مقابل برخی سهم‌ها مثل فولاد و… نیز هستند که خیلی سخت است از این پایین‌تر بیاید مگر این که ریسک سیستماتیک خاصی داشته باشد. به خاطر همین وضعیت آینده را روشن می‌بینیم. کسی که سرمایه گذرای می‌کند یک سرمایه گذاری مناسب را برای سال آینده انجام می‌دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار