انتظار بازار سرمایه برای بازگشت رونق

معاملات هفته اخیر بازار، با شادی دقیقه نودی برخی نماد‌ها و صندوق‌های اهرمی همراه بود. شاخص کل بورس تهران که هفته‌ها در شوق فتح سطح ۲میلیون و ۵۰‌هزار واحدی بود، با عبور از چنین سدی هفته معاملاتی منتهی به ۸آذرماه را جذاب‌تر به پایان رساند. ...

به گزارش رصد روز، هفته گذشته بازار ارز در شرایطی که ماه‌ها در محدوده‌های ثابتی نوسان می‌کرد، با رشد قیمتی محسوسی روبه‌رو بود. در این میان بازار سهام غوطه‌ور در رکود و خستگی با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک نشانه‌های متفاوتی از بهبود را از خود متبادر ساخت، به طوری که شاخص کل بورس تهران رشد هفتگی ۱.۸۸درصدی را ثبت کرد و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در قله ۲میلیون و ۶۰‌هزار واحدی ایستاد.

این در حالی است که دماسنج اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به اول آذر ۰.۸۱درصد افت هفتگی را به ثبت رساند. نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی سایر نماگر‌های اصلی بازار سهام با صعود ۲.۰۳درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته اخیر در سطح ۷۲۰‌هزار و ۶۴۴واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۱.۴۴‌درصد افزایش بازدهی را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۷۹‌درصد سبزپوش بود و در نهایت طی هفته گذشته معاملاتی در ارتفاع ۲۵‌هزار و ۳۱۰واحدی ایستاد. در هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود رقم ۴‌هزار و ۲۷۴میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

این رقم در حالی به ثبت می‌رسد که میانگین ارزش هفتگی معاملات نخستین روز آذرماه رقم ۳‌هزار و ۹۸۳میلیارد تومانی را به خود دیده بود. به‌علاوه در هفته اخیر حدود ۳۵۷میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرد که با این حال نسبت به نخستین روز معاملاتی آذرماه نقدینگی کمتری از بازار خارج شده است. هفته گذشته انتشار اخبار مثبت اعلام آتش‌بس میان غزه و اسرائیل و داغ شدن بحث تجدید ارزیابی‌ها در بازار خسته و کم‌رمق ماه‌های گذشته محرک‌های سبزی برای نوسان رو به بالای بازار سهام ایجاد کرد. البته باید گفت تا زمانی که ارزش معاملات برای چند روز متوالی افزایش قابل‌توجهی نداشته باشد، مثبت‌های این‌چنینی را چندان نمی‌توان آغازی برای شروع توفانی و رو به بالای بازار قلمداد کرد.

مرور خاطرات بازار از دید کارشناسان
آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، تپش‌های هفته گذشته بازار را این‌گونه توصیف کرد: با انتشار اخبار مثبت پیرامون آتش‌بس و داغ شدن بحث تجدید ارزیابی‌ها جو مثبتی در فضای بازار پیچیده شد. با وجود اینکه بازار ابتدای هفته سریال کم‌رمقی را تکرار کرد، اما هرچه به پایان هفته منتهی به ۸آذرماه نزدیک شدیم، تابلوی سبز درخشان‌تری پیشکش سهامداران شد. باید اظهار کرد برای اینکه روند نزولی و متعادل بازار تغییر کند، دماسنج اصلی بازار باید از سد ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی عبور کند تا بتوان نسبت به سطوح هدف پیش‌رو بازار اظهارنظر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ورود نقدینگی به صندوق‌ها پارامتر مهمی برای تحلیل شرایط بازار است؛ چرا که زمانی که صندوق‌های اهرمی ورود نقدینگی خوبی را تجربه می‌کنند، حال مساعد بازار می‌تواند روز‌های بهتری را رقم بزند. همچنین زیر نبض صنایع گوناگون بازار اتفاق چندانی رخ نداده و یکی از مهم‌ترین متغیر‌های صعود بازار در هفته گذشته را می‌توان روشن شدن موتور اهمیت دادن به موضوع تجدید ارزیابی‌ها دانست. این کارشناس بازار در پایان پیش‌بینی کرد: امید می‌رود هفته سبز مثبت خوش‌بینانه‌تر از هفته‌های گذشته در انتظار بازار سهام و سرمایه‌گذاران باشد.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، هفته گذشته بازار را به این شکل تشریح کرد: در خصوص سرازیر شدن نقدینگی به صندوق‌های اهرمی باید عنوان کرد که این صندوق‌ها به دلیل اینکه در پرتفوی خود نماد‌ها و سهام بزرگی دارند و اغلب این سهام در ماه‌های گذشته رشد آن‌چنانی را تجربه نکرده‌اند، هفته گذشته نوسان رو به بالای چنین سهام و نماد‌های بزرگ اواخر هفته سبزی را برای این صندوق‌ها به ارمغان آورد. با وجود اینکه هفته گذشته، هفته مثبت خوشایندتری برای اهالی بازار سرمایه بود، اما چندان نمی‌توان مثبت‌های هفته گذشته نماگر‌های اصلی بازار و برخی نماد‌ها را به تغییر روند گذشته بازار نسبت داد؛ چرا که سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی حاکم بر بازار همچنان ادامه دارد و تغییر خاصی در آن‌ها رخ نداده است.

با توجه به اینکه در سال‌جاری مهار تورم از جمله اهداف اصلی دولت به شمار رفته، ورود نقدینگی به صندوق‌های اهرمی را می‌توان نوسانی کوتاه‌مدت دانست. این کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر تکنیکال در بسیاری از سهم‌ها روند رنج و خنثی را شاهد هستیم و می‌توان جذاب شدن صندوق‌های اهرمی در هفته گذشته را به نوسانات رو به بالای نماد‌های بزرگ‌تر ارتباط داد. پیش‌بینی می‌شود بازار روند خنثای ماه‌های گذشته را در روز‌های آینده ادامه دهد.

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و احوال بازار را در هفته‌ای که گذشت به این صورت تشریح کرد: بازار هفته گذشته متعادل آغاز شد. با این حال هر چه به اواخر هفته نزدیک شدیم، نماگر‌های اصلی بازار وضعیت مساعدتری را تجربه کردند. در این میان تحرکات مثبت گروه خودرویی در روز‌های اخیر و سرایت‌پذیری آن به دیگر سهام بازار را می‌توان از جمله مهم‌ترین عوامل سبزپوشی و جذابیت بازار در هفته اخیر عنوان کرد. گروه خودرویی از جمله گروه‌های کم‌بازده بازار در ماه‌های اخیر بوده و نسبت به سایر گروه‌های بازار رشد کمتری را تجربه کرده و فاصله بیشتری با سقف قیمتی سال ۹۹ دارد. از طرفی با انتشار لایحه بودجه سال آینده، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بودجه حول بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است.

همچنین کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک در هفته‌های اخیر سایه نااطمینانی غالب را کاهش داده و نوسان نماگر‌های اصلی را رو به بالا تغییر داده است. از این‌رو رشد گروه‌های مختلف بازار ازجمله خودرویی‌ها و تا حدودی گروه‌های پالایشی و پتروشیمیایی‌ها در هفته گذشته چندان دور از تصور نبود. همچنین به نظر می‌رسد سطح ۲میلیون واحدی، سطح استراتژیکی برای بازار باشد و دماسنج اصلی بازار نباید این ابرکانال را از دست بدهد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: آغاز روند صعودی بازار مستلزم افزایش محسوس ارزش و حجم معاملات روزانه است. تا زمانی که ارزش معاملات روزانه به ۱۰‌هزار میلیارد تومان افزایش نیابد، نمی‌توان روند صعودی پرقدرتی را برای بازار روی صفحه تابلوی معاملاتی ترسیم کرد.

با وجود اینکه در روز‌های گذشته ارزش معاملات تکانه‌های رو به بالایی داشته، اما نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که صعود این روز‌های نماگرها، روند نزولی چندماهه را در هم خواهد شکست. این کارشناس بازار در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار، هفته جاری را سبزپوش آغاز کند و از اواسط هفته موج عرضه‌ها افزایش یابد. با وجود این، درصورتی که ارزش معاملات در روز‌های ابتدایی هفته افزایش پیدا کند، می‌توان روز‌های بهتری را تا پایان هفته برای بازار متصور بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار