جذب سرمایه، یکی از مشکلات اصلی در بازار بورس

تحلیلگران بر ارزندگی بازار سرمایه اتفاق نظر دارند ولی بازار سرمایه همچنان رکودی است، ریسک‌های منطقه‌ای، سیاست‌های انقباضی‌ بانک مرکزی، افزایش نرخ سود بدون ریسک و قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین عواملی هستند که پر و بال بازار سرمایه را بسته و م...

به گزارش رصد روز، بازار سرمایه برای رشد، دست و پایش بسته است. چند ماهی است که به هر چیزی برای بالا آمدن دست می‌اندازد، دستش خالی می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های موجود در بازار بورس جذب سرمایه است. به همین خاطر چندی پیش در بازار سرمایه خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها پیچید و توانست یک موج کوتاه افزایشی را برای بازار سرمایه رقم بزند، چرا که امید به افزایش توانایی شرکت‌ها برای جذب نقدینگی را افزایش داد.

ایران‌خودرو و سایپا دو لیدر سنتی شاخص هم‌وزن هستند که زیان قابل توجهی ثبت کرده‌اند و سطح زیان و مشکلات نقدینگی برای این دو شرکت مدتی است که به مشکل بازار سرمایه بدل شده است.

این دو شرکت تقاضای افزایش خط اعتبار خود را چندی پیش مطرح کردند که حتی توانستند موافقت شورای پول و اعتبار را کسب کنند ولی در نهایت بانک مرکزی با خط اعتباری پنج همتی سایپا موافقت نکرد تا گره کور گروه خودروسازی ‌و‌ سهامداران کورتر شود.

ارزش معاملات خرد به قدری ضعیف است که فعلا علامت افزایشی نداشته است و درحال حاضر برای خروج از رکود لازم است که جریان ورودی به بازار سرمایه رشد خوبی به خود بگیرد.

هرچند بازار سرمایه در رکود است ولی همه تحلیلگران بر ارزندگی آن تاکید دارند. در حال حاضر محدوده دو‌میلیون و ۵۰ هزار واحد حمایت ۳۸ درصد فیبوناچی مهم‌ترین حمایت شاخص کل است.

سیاست پولی انقباضی ادامه دارد
بر اساس صحبت‌های وزیر اقتصاد، سیاست پولی انقباضی‌ برای سال آینده نیز وجود خواهد داشت. سیاست پولی انقباضی مهم‌ترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است ولی برای کسب و کارها نگرانی ایجاد خواهد کرد، چرا که با اجرای سیاست‌های پولی انقباضی‌ پرداخت تسهیلات بانک‌ها کاهش پیدا کرده و سپرده‌پذیری افزایش می‌یابد که مشکل تامین نقدینگی شرکت‌ها را ادامه دار می‌کند.

تتر در هفته گذشته جلوتر از بازار ارز حرکت کرد ولی، در نهایت در مقابل بازار ارز متوقف شد و اکنون با دلار تهران هم قیمت شده است، ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باقی‌مانده و امارات از لیست خاکستری خارج شده است.

درهم امارات در پایین مقاومت سقف اردیبهشت قرار دارد و حباب آن کاهش یافته به طوریکه حباب درهم در روز پنجشنبه منفی شد، این اتفاق می‌تواند دو دلیل احتمالی داشته باشد یا عرضه درهم در بازار افزایش پیدا کرده است یا معامله‌گران پشت مقاومت مهم درهم احتیاط بیشتری میکنند.

محدوده حباب سکه چند است؟
خبر عرضه سکه امامی از تاریخ ۱۳ اسفند اثر خود را بر بازار طلا گذاشت، حباب سکه امامی در کانال ۱۷ تا ۱۸ درصدی تثبیت شده است و خبر عرضه سکه‌ها مانع از رشد حباب سکه شده است.

وزیر اقتصاد اعلام کرده است که نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد ولی در هفته گذشته نرخ دلاری که بانک مرکزی در مرکز مبادله شمش طلا فروخت در محدوده بازار آزاد ارز قرار داشت که مورد توجه معامله‌گران بود.

در صورتی که بازار ارز رکودی شود و خریداران عقب‌نشینی کنند قیمت طلا نیز با کاهش حباب سکه کاهشی خواهد شد.

اونس طلا بامداد امروز آخرین معامله هفته خود را در محدوده ۲۰۳۵ دلار ثبت کرد و ریسک ناشی ازحمله حوثی ‌ها در دریای سرخ، کار را برای معامله‌گران کاهشی سخت کرده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار