انتقاد تند و تیز یک رسانه از صداوسیما

با وجود اینکه این برای اولین‌بار نیست که آنتن زنده تلویزیون مورد هجوم قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد صداوسیما نتوانسته است امنیت پخش را تأمین کند. به گزارش رصد روز،  با وجود اینکه این برای اولین‌بار نیست که آنتن زنده تلویزیون مورد هجوم قرار ...

با وجود اینکه این برای اولین‌بار نیست که آنتن زنده تلویزیون مورد هجوم قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد صداوسیما نتوانسته است امنیت پخش را تأمین کند.

به گزارش رصد روز،  با وجود اینکه این برای اولین‌بار نیست که آنتن زنده تلویزیون مورد هجوم قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد صداوسیما نتوانسته است امنیت پخش را تأمین کند. در عوض در یک خود سانسوری آشکار، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در خصوص این اتفاق منتشر نمی‌شود. خبرگزاری صداوسیما و باشگاه خبرنگاران جوان هم ترجیح داده‌اند درباره هر چیزی بنویسند، غیر از ماجرای اتفاقی که در بخش خبری افتاده‌است.

شامگاه روز ۱۶ مهر، در زمان پخش اخبار تلویزیونی برای چند لحظه پخش خبر قطع و تصاویر موهنی از آنتن تلویزیون پخش شد. واکنش صداوسیما به این اتفاق هنوز در حد همان چهره متعجب گوینده پخش خبری متوقف مانده‌است.

نفوذی‌ها به شکلی نرم ابتدا در بدنه یک سازمان لانه می‌کنند و در یک موقعیت از پیش طراحی شده زهر خود را می‌ریزند. البته این فقط یک نوع از نفوذ است که به قصد اثرگذاری لحظه‌ای و مقطعی دست به عملیات می‌زند و در شکل‌های دیگر نفوذی‌ها فعالیت‌های بلندمدت‌تری انجام می‌دهند تا بدون آنکه لو بروند، اثرگذاری تدریجی روی ساختار بگذارند.

با وجود اینکه این برای اولین‌بار نیست که آنتن زنده تلویزیون مورد هجوم قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد صداوسیما نتوانسته است امنیت پخش را تأمین کند. در عوض در یک خود سانسوری آشکار، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در خصوص این اتفاق منتشر نمی‌شود. خبرگزاری صداوسیما و باشگاه خبرنگاران جوان هم ترجیح داده‌اند درباره هر چیزی بنویسند، غیر از ماجرای اتفاقی که در بخش خبری افتاده‌است. در این سکوت ولی رسانه‌های دیگر ساکت نمانده‌اند و به نوبه خود تحلیل‌هایی را درباره ماهیت آنچه رخ داده منتشر کردند. ابتدا دو فرضیه مهم درباره اتفاق شامگاه ۱۶ مهر مطرح شد. ادعای اول «هک» و دومی «نفوذ» که هر کدام را می‌توان بررسی کرد تا به نتیجه رسید.

ادعای هک

گروه هکری موسوم به «عدالت علی» در شبکه‌های اجتماعی با بازنشر تصاویر پخش‌شده از بخش اخبار ساعت ۲۱ روز ۱۶ مهرماه، مدعی شده‌است با «کمک هموطنان شجاع به اخبار سراسری صداوسیما حمله نمودیم» در این پیام به وضوح به مسئله هک اشاره نشده‌است. ولی اغلب تیترهای مربوط به این خبر با اشاره به هک‌شدن صداوسیما منتشر شده‌است. تسنیم، در این‌باره نوشته‌است: «اخبار ساعت ۲۱ صداوسیما که از شبکه‌های اول و خبر صداوسیما پخش می‌شود، برای چند ثانیه توسط عوامل ضدانقلاب هک شد. شکست برنامه‌ریزی دولت‌های استکباری برای بهره‌گیری از بهانه فوت مهسا امینی به‌منظور تجزیه ایران و کاهش افراد شرکت‌کننده در تجمعات، آن‌ها را به اقدامات فانتزی سوق داده‌است.»

خبرگزاری ایرنا، مسئله را کمی جزئی‌تر مطرح کرده و مدعی شده «پلی اوت» شبکه خبر هک شده بود! یک مقام آگاه که نامی از وی منتشر نکرده‌است، در گفتگو با ایرنا گفته‌است: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده‌است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند. وی با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند، گفت: «بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه‌های سیما موفق بوده‌است، اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.»

برخی کارشناسان البته معتقد به نقش عامل نفوذی در این رخداد بوده‌اند که در هر صورت باید گفت صداوسیما تنها رسانه رسمی در بعد صوت و تصویر نظام جمهوری اسلامی است. هرگونه تضعیف این سازمان از طریق هک یا نفوذ مستقیماً بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارد. بهتر است مدیران این سازمان هر دو بحث نفوذ و هک را جدی دنبال کنند، زیرا آسیب‌پذیری این سازمان می‌تواند در آینده نتایج فاجعه‌آمیزی را به بار آورد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط