انحلال بیش از ۱۱۷ شرکت بورسی طی ۷ سال

موضوع قابل توجه در معاملات بازار سرمایه در چند وقت اخیر ما را به دو نتیجه می رساند اول اینکه دست کاری دولت در بازار بجز به وجود آوردن شائبه در بازار و کمرنگ کردن تحلیلها ثمره ای ندارد و دوم اینکه تا وقتی خریداران به شنیده ها بیشتر از یافت...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، این روزها بازار سرمایه در شرایطی به سر می برد که حداکثر دقت و تحلیل را از معامله گران می طلبد. این موضوع خصوصا در مورد معاملات نمادهایی وجود دارد که وضعیت سودهی آنان و ارزش ذاتی سهم با واقعیت موجود در بازار سازگار نیست. بررسی آمارها نشان می دهد که سهمهای بی بنیاد و یا سهمهایی که به صورت حبابی در حال رشد قیمتی هستند می تواند تبعات زیادی برای خریداران داشته باشد. گواه این موضوع انحلال شرکت بورسی سولیران از شرکتهای زیرمجموعه شستاست که تا روز آخر با صف خرید سنگین روبرو بود و در وافع عدم توجه به پیام های ناظر و اطلاعیه های کدال سبب شد تا بسیاری از افراد ضرر کنند و در واقع سرمایه خود را از دست دهند. سهمهای بنیادی حال حاضر اگرچه کمی با سرعت پائین به سمت سوددهی حرکت می کنند اما می توانند تضمین خوبی برای سرمایه خریداران باشند. نکته جالب در مورد دلیل انحلال اکثر شرکتها ، زیان ده بودن و سرمایه پائین بوده موضوعی که می توان با مراجعه به آمار به آن دست پیدا کرد. بازار بورس تهران این روزها درگیر هیجان خریدارانیست که متأسفانه بدون توجه کافی به ساده ترین اصول معاملاتی دست به خرید نمادی می زنند که بعداً ممکن از آن پشیمان شوند. بررسی یک سهم در بازار سرمایه تنها با تحلیل تکنیکال امکان پذیر نیست زیرا نماد مورد نظر باید اطمینان لازم را در بررسی های بنیادی به وجود بیاورد.

اطلاعیه های کدال در این زمینه می توانند سهامداران را از آخرین اتفاقات و شرایط حاکم بر بازار مطلع کنند. طبق آمار از سال ۸۱ تا ۸۸ بیش از ۱۱۷ شرکت در بورس لغو پذیرش شدند که دلیل اصلی همه آنها زیان زیاد و سرمایه پائین بوده. موضوعی که در بررسی مالی شرکت بورسی قابل مشاهده است.

موضوع قابل توجه در معاملات بازار سرمایه در چند وقت اخیر ما را به دو نتیجه می رساند اول اینکه دست کاری دولت در بازار بجز به وجود آوردن شائبه در بازار و کمرنگ کردن تحلیلها ثمره ای ندارد و دوم اینکه تا وقتی خریداران به شنیده ها بیشتر از یافته ها اعتماد کنند وضعیت تغییری نمیکند به عنوان مثل دو روز قبل شاخص مقاومت ۲ میلیون واحدی را رد کرد اما جو روانی حاکم بر بازار در روز بعد بازار بورس تهران را در نیمه دوم قرمز پوش کرد و در نیتجه شاخص با عقب گرد نزدیک ۱۹ هزار واحدی این جایگاه را از دست داد. رفتار هیجانی حاکم بر بازار معاملات را با چالش جدی روبرو می کند که موضوع مهم آن در عدم آگاهی است.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط