انگلیس خواستار تشکیل ناتوی جهانی شد

وزیر خارجه انگلیس با حمایت قوی از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو خواستار ایجاد یک ناتوی جهانی برای تأمین امنیت منطقه هند و اقیانوسیه شد.

به گزارش رصد روز، وزیر خارجه انگلیس با حمایت قوی از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو خواستار ایجاد یک ناتوی جهانی برای تأمین امنیت منطقه هند و اقیانوسیه شد.

 «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس امروز (یکشنبه) قبل از نشست ناتو خواستار ایجاد یک ناتوی جهانی شد که توجه بیشتری به منطقه هند و اقیانوسیه نشان دهد.

بنا بر گزارش شبکه «سی جی تی ان»، وی در این خصوص تصریح کرد: «مسئله مهم امروز، تمرکز بر یک ناتوی جهانی است زیرا در عین حال که امنیت منطقه اروپا را تأمین می‌کنیم باید مراقب امنیت منطقه هند و اقیانوسیه نیز باشیم».

تراس در حالی خواستار گسترش ناتو درجهان شده است که پکن و مسکو پیش از این به شدت با گسترش این ائتلاف مخالفت کرده بودند و آن را موجب تضعیف امنیت جهانی دانسته بودند.

چندی پیش رؤسای جمهور چین و روسیه با اعلام مخالفت خود با گسترش ناتو در جهان تصریح کردند دولت‌ها، ائتلاف‌های نظامی-سیاسی یا ائتلاف‌هایی که به دنبال مزایای نظامی یکجانبه به ضرر امنیت دیگران از جمله رقابت ناعادلانه هستند، در خدمت تشدید رقابت ژئوپلیتیکی، افزایش تضاد و تقابل هستند و به طور جدی نظم در زمینه‌های امنیت بین‌المللی و ثبات استراتژیک جهانی را تضعیف می‌کنند.

در بیانه مشترک رؤسای جمهور چین و روسیه آمده بود که پکن و مسکو با گسترش بیشتر ناتو مخالفت می‌کنند، از این ائتلاف می‌خواهند که رویکردهای ایدئولوژیک دوران جنگ سرد را کنار بگذارد؛ به حاکمیت، امنیت و منافع سایر کشورها، تنوع روش‌های تمدنی، فرهنگی و تاریخی آنها احترام بگذارد و با توسعه مسالمت‌آمیز سایر کشورها به شیوه‌ای عینی و عادلانه رفتار کند.

لیز تراس همچنین در بخش بعدی سخنان خود با حمایت از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت: «ما منتظر پیوستن دوستانمان فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. اگر آنها درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهند، انگلیس به شدت از آن حمایت خواهد کرد».

تراس همچنین بار دیگر از عرضه سلاح به اوکراین حمایت کرد و گفت: «ما همکاری نزدیکی با اوکراین و دیگر کشورها داریم تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراین از سلاح‌های استاندارد ناتو برخوردار شود».

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، کشورهای غربی به ویژه آمریکاو انگلیس با ارسال تسلیحات به اوکراین به آتش ناآرامی‌های این کشور دامن زده‌اند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط