اظهارنظر دو نماینده مجلس در خصوص واردات ورق های فولادی

اوسطی: واردات ورق های فولادی مغایر با شعار سال است/ سخنگوی کمیسیون صنایع: واردات محصولاتی که در داخل تولید می شوند مجاز نیست

واردات ورق های فولادی در شرایط فعلی تبعات سنگینی برای واحدهای داخلی خواهد داشت اما گویا جریانی زیاده خواه اصرار به انجام آن دارند بی آنکه نتایج زیانبار آن را در آینده ای نزدیک به صورت شفاف بیان کنند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، عدم عرضه ورق های فولادی در بورس کالا توسط برخی از تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش قیمت این محصولات در بازار در کنار بی توجهی به فرمول اصلاح قیمتها موجب شده تا برخی از افراد با سوءاستفاده از شرایط فعلی و با واردات ورق های فولادی سهم قابل توجهی از سود حاصل از واردات را برای خود ببینند. اما سؤال اینجاست که چرا با وجود راه حل مشخص برای حل این مسئله همچنان اصرار بر واردات ورق های فولادیست؟

پاک کردن صورت مسئله و اتکاء به آسانترین راه حل ممکن با نتایجی فاجعه بار قطعاً کشوری را که در بین ۱۰ تولیدکننده برتر دنیا قرار دارد با چالش هایی روبرو خواهد کرد که با وجود سهل الرؤیت بود آن گویا اراده ای برای شنیدن و دیدن آن در بین تصمیم گیرندگان وجود ندارد و این موضوع بدون شک تحمیل هزینه ای گزاف را برای کشور رقم خواهد زد.

در سمت دیگر ماجرا تولیدکنندگانی قرار دارند که در بورس کالا به وظایف خود عمل کرده اند و باید قربانی شرایطی شوند که گویا هدفش سودسازی برای عده ای خاص با تکیه بر یک گزاره و نتیجه ای غیرمنطقی با عنوان کمبود عرضه است در حالیکه راه حل های زیادی برای مرتفع کردن این چالش وجود دارد.

اگرچه واردات در برخی مواقع می تواند جبران کمبودهای داخلی باشد اما موضوع واردات ورق های فولادی گویا اصلاً ربطی به شرایط بازار ندارد و پازل های مرتبط با این مسئله به دنبال اهداف دیگری هستند. از طرفی نادیده گرفتن راه حل های معقول، نپذیرفتن قدرت مدیریت بازارست و قبول راه حلهای پیش رو جنگی تمام عیار برای مبارزه با جریانی زیاده خواه است.

بررسی ها نشان می دهد که واردات ورق های فولادی در سال گذشته سه برابر میزان صادرات بود که به معنی به مو رسیدن تاب آوری بسیاری از شرکتهای فولادی قابل تعبیرست. وضع مالیات سنگین، افزایش قیمت مواد اولیه، اعمال نظرها در حوزه مدیریت، شرایط نامطلوب قیمت انرژی در واحدهای تولیدی، عدم تغییر در میزان استحصال و اکتشاف از حلقه های معدنی و… در کنار چنین سیاست اشتباهی این سؤال را به ذهن متبادر می کند که با وضعیت فعلی تا کجا می توان ادامه داد و این تذهبون؟

اوسطی نماینده مجلس: حمایت از تولید خط قرمز ماست

در این خصوص پرویز اوسطی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار رصد روز گفت: مجوز واردات ورقهای فولادی آسیب به تولید کشور و در تناقض با شعار سال است. حمایت از تولید بی هیچ حرف و حدیثی خط قرمز ما خواهد بود. اینکه رهنمودهای حضرت آقا و مجموعه سیاست های کشور بر ظرفیت افزایی از طریق تقویت واحدهای داخلی تولیدکننده است بر کسی پوشیده نیست.

اوسطی افزود: رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور در آینده ای نزدیک با چنین سیاستهایی امکانپذیر نیست. ضمن اینکه طرحهای زیادی در حوزه محصولات فولادی در نقاط مختلف کشور من جمله تأسیس کارخانجات جدید در دست اقدام است که نیازمند توجه و حمایت جدیست و در این شرایط واردات ورق های فولادی منطقی نیست و کمیسیون صنایع مجلس، رئیس جمهور محترم و شخص وزیر صمت باید در آن تجدیدنظر کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع: وردات بی مورد بیشترین آسیب را به تولید می زند

روح الله جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع دیگر نماینده ای بود که خبرنگار رصد روز با ایشان به گفتگو نشست. سخنگوی کمیسیون صنایع در این باره گفت: تأکید رهبری بر تولیدست و نامگذاری چندین سال حول محور تولید حساسیت این موضوع را بیشتر نشان می دهد. نامگذاری سال جدید هم نشان می دهدکه یکی از راهکارهای مهار تورم رشد تولیدست.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ضرورت و لزوم تولید از جانب همه دستگاهها جز با حمایت امکان نخواهد داشت. تا زمانیکه محصولات مشابهی با کیفیتی بعضاً به مراتب بهتر در کشور تولید می کنیم واردات آنها دارای ایرادست و با روح قانون سازگار نیست و به لحاظ قانونی این موضوع برای هیچ یک از افراد و نهادهای دولتی مجاز نمی باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع بیان داشت: وردات ورق های فولادی در همین مسئله قابل واکاویست. اگر برآنیم که تولید محصولات موجب خلق ثروت و ارزش افزوده شود و میزان اشتغالزایی را بهبود دهد باید از واردات بی مورد تا جای امکان جلوگیری کنیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار