اولویت ارز ۴۲۰۰تومانی برای دارو و کالاهای اساسی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امیدواریم هفته آینده از بین سه گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به جمع بندی رسیده و یک نفر را به مجلس معرفی کنیم.

به گزارش رصد روز ، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این وزارتخانه در گذشته شامل ۴ وزارتخانه می شد که البته نظر ما این است که جنس وزارت بازرگانی با صنعتی متفاوت است. ما در دولت وزیری می خواهیم که ارزاق ، کالاهای مورد نیاز مردم و بازار را نمایندگی کند. وزیر صنعت گرفتار مسائل صنعت و معدن است و کمتر وقت می کند که به بازرگانی بپردازد. مخصوصا امسال که سال جهش تولید است و باید برای تحقق شعار سال تلاش بیشتری کند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رای نیاورد و این گونه هم نیست که ما ده وزیر ردیف کرده باشیم که پشت سر هم آنها را معرفی کنیم. پس از رد شدن وزیر پیشنهادی دولت ما بلافاصله مطالعات خود را شروع کردیم و ۱۵-۱۶ گزینه را بررسی کرده ایم که الان به سه گزینه رسیده ایم و امیدوارم یک نفر را هفته آینده به مجلس معرفی کنیم.

واعظی در پاسخ به سوالی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: هیچ بحثی برای نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم ما ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تومان تعیین کردیم تا کالاها ارزان به دست مردم برسد اما در شبکه توزیع اتفاقاتی می افتد یا واسطه گری هایی در ارز انجام می شود. رئیس جمهور هم دستور دادند که معاون اول پیگیر موضوع شود و وی اکنون بعد از جلسه دولت با وزیر کشاورزی و سرپرست وزارت صمت و معاونان آنها جلسه دارد تا مسلله گرانی بعضی کالاها و توزیع آن را ساماندهی کند.

وی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها گفت: حذف این ارز خاص تولید کنندگان داخل است. مثلا ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای چای در نظر گرفته بودیم در حالیکه بخش قابل توجهی از چای در داخل کشور تولید می شود و خواست تولید کنندگان از روز اول این بود که این ارز حذف شود. در مورد کره و برنج هم همینطور است. از سویی در تامین ارز هم به خاطر تحریم ها و کاهش فروش نفت محدودیت داریم؛ بنابراین باید اولویت بندی کنیم که ارز برای دارو و کالاهای اساسی روزمره مردم در نظر گرفته شود.

واعظی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ارز برای کود کشاورزی حذف شده است، تصریح کرد: سال گذشته دولت ۱۷۰۰ تومان را برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفت. امسال این مبلغ ۲۰۰۰ تومان بود اما وزیر کشاورزی پیشنهاد داد که این قیمت به ۲۵۰۰ تومان افزایش یابد و به کشاورز بگوییم با ۵۰۰ تومان اضافه برای خرید کود اقدام کند. در واقع قیمت خرید تضمینی را افزایش داده تا خود کشاورز برای خرید کود اقدام کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره افزایش قیمت خودرو نیز اظهار کرد: تولید خودرو افزایش یافته است اما متاسفانه خودرو به جای اینکه وسیله ای برای مصرف باشد به وسیله ای برای سرمایه گذاری و خرید و فروش تبدیل شده است. به خاطر همین دستورالعمل هایی تهیه کردیم که خودروساز خودرو را به کسانی بفروشد که قبلا خودرو نخریده اند. با این حال عده ای خودرو را تحویل می گیرند اما با قولنامه دستی آن را واگذار می کنند. ما باید جلوی دلال بازی را بگیریم تا خودرو به نیازمند واقعی برسد.

واعظی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه خاطرنشان کرد: در این مدت رئیس جمهور، وزیر خارجه و سفرا این موضوع را مدام پیگیری کردند، چون مسئله بسیار مهم و به نوعی تیر آخر ترامپ است. در گذشته هیچ کدام از اقدامات ترامپ موفق نبود و اکنون او به مسئله ای متوسل شده که به لحاظ حقوقی پایه و اساس ندارد. آمریکا اکنون در شورای امنیت تنها مانده و هیچ کشوری با او همراهی نکرده است.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: وزرای خارجی سه کشور اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا بیانیه دادند که آمریکا به هیچ وجه نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. شورای امنیت هم در این زمینه هیچ جلسه ای تشکیل نداد. اما آمریکا می خواهد متوسل به زور شود ولی موفق نمی شود و ما روز شنبه منتظر پیروزی بزرگ دیگری هستیم. البته ممکن است ترامپ مصاحبه ای کند و رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور کوچک در منطقه که موافقت های ننگین با رژیم صهیونیستی امضا کرده اند با او همراهی کنند اما جامعه جهانی، شورای امنیت، روسیه و چین و اروپا با ایران همراه هستند و پیروزی حقوقی، سیاسی و بین المللی بزرگی برای ملت ایران در راه است.

وی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر دستیابی به توافق با ایران بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفت: ترامپ در این سال ها حرف های بی ربط و خیال بافی زیاد داشته است و نمی توان به حرف های او اعتماد کرد. بر اساس نظرسنجی ها او در رقابت های انتخاباتی از بایدن عقب افتاده، بنابراین به هر ابزاری متوسل می شود تا افکار عمومی را جذب کند و این بار به اقدامات پوپولیستی دست زده است. برای پنجمین بار است که دراین مدت می گوید اگر پیروز شود ظرف یک ماه با ایران توافق می کند.

وی با بیان اینکه نمی دانم مبنای حرف های ترامپ چیست؟ افزود: تمام اقدامات ترامپ برای تحریم ایران به بن بست رسیده است و قرار بود حکومت ایران را در سال ۹۷ عوض کنند. البته برای مردم ما زحمت درست کرده اند ولی در دستیابی به اهدافشان ناموفق بوده اند. معنی حرف اصلی ترامپ هم این است که تحریم ها و فشار حداکثری جواب نداده و باید دنبال راه دیگری باشند.

وی همچنین درباره ادعای دست داشتن ایران در ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی تصریح کرد: این ادعاها که در روزنامه ها و توئیت ترامپ آمده هیچ پایه و اساسی ندارد زیرا اگر ما خواسته باشیم اقدامی انجام دهیم آن را اعلام می کنیم. مانند اقدام ما در قبال ترور سردار سلیمانی. اصل این خبر درست نیست. من معتقدم ترامپ با توجه به شرایطش در انتخابات ممکن است بخواهد حادثه ای درست کند که افکار عمومی آمریکا را از انتخابات منحرف کند. بنابراین ما باید در داخل کشور مراقب باشیم و هیچ بهانه ای به دست دشمن ندهیم.

واعظی درباره آخرین اقدامات دولت برای شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: جلسه بسیار خوبی در شورای عالی فضای مجازی داشته ایم. اخیرا رهبری هم برای سرعت دادن به کار حکمی داده بودند که شامل شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات بود. بر این اساس کارها صورت گرفته و هماهنگی خوبی به دست آمده است. دیروز در این زمینه موفق شدیم تقسیم کار انجام دهیم. همچنین معماری شبکه مشخص شده و معلوم است ما دنبال چه هدفی در چه مسیری هستیم. با زیرساخت های خوبی هم که در وزارت ارتباطات ایجاد شده است، شبکه ملی اطلاعات مراحل بعدی خود را طی می کند. همزمان ما در دولت، دولت الکترونیک را با سرعت بیشتری پیش می بریم تا در شرایط وجود کرونا تا حد امکان خدمات به صورت غیرحضوری انجام شود.

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط