بازار سرمایه زیر ارزش ذاتی

با ریزش‌های این چند هفته، اکثر سهم‌های بازار در این قیمت‌ها ارزنده هستند و حتی تازه وارد‌های بازار هم به‌ای نکته واقف هستند.

به گزارش رصد روز ، ابراهیم قزل گل کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: مثبت‌های شاخص کل معیار مناسبی برای تحلیل بازار نیست و با وجود مثبت بودن شاخص کل بورس، بیش از ۸۰درصد سهم‌های بازار با فشار فروش مواجه‌اند. البته فشار فروش‌ها نسبت به روزهای قبل کمتر شده؛ چراکه بسیاری از سهامدارانی که قصد فروش سهم های خود را داشته اند، یا در این چند روز سهم‌های خود را فروخته‌اند و یا به خاطر ریزش سنگین این چند هفته، وارد فاز زیان شده‌اند و در این قیمت‌ها فروشنده نیستند.

وی افزود: با ریزش‌های این چند هفته، اکثر سهم‌های بازار در این قیمت‌ها ارزنده هستند و حتی تازه وارد‌های بازار هم به‌ای نکته واقف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا ریزش‌های این چند هفته به معنای ترکیدن حباب بورس بوده و اصولا آیا این بازار در قیمت‌های فعلی ارزنده هست یا نه” گفت: بحث وجود حباب یا عدم وجود حباب در یک بازار، بحث پیچیده‌ای است. شخصا معتقدم در اقتصاد هیچ چیز گرانی وجود ندارد و خریداران بازارها، آینده را معامله می‌کنند. فراموش نکنید در ماه‌های قبل برخی معتقد بودند بازار آتی سکه حباب دارد؛ اما شاهد بودیم که سکه طلا مسیر قیمتی خود را رفت و به راحتی قیمت‌های بازار آتی را لمس کرد. در بازار سرمایه هم سهامداران بر اساس چشم انداز چند ماه آینده اقتصاد کشور و شرکت ها، اقدام به معامله می‌کنند. معتقدم چشم‌انداز بازار ارز در ماه‌های آینده صعودی خواهد بود و بازارسرمایه نسبت به نرخ ارز در چندماه آینده، در حال حاضر بسیار کمتر از ارزش ذاتی است. خیلی از سهم‌ها الان به قیمت‌های سال قبل رسیده اند و شکی نیست که در این قیمت ها، جذاب هستند.

قزل گل در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: سهم‌هایی که ریزش بیشتری داشته اند، پتانسیل بیشتری هم برای رشد دارند. همچنین سهم‌هایی که از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شوند و نیز سهم‌هایی که افزایش سرمایه آن‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها قطعی شده برای سرمایه گذاری مناسب هستند. سهم‌های گروه فلزات اساسی، پالایشی، حمل و نقل، خودرویی و برخی تک سهم‌ها در این قیمت‌ها جذاب به نظر می‌رسند.

 

بورس نیوز

مطالب مرتبط