بازگشت نگرانی‌ها به اقتصاد چین؛ بحران جدیدی در راه است؟

 مقامات پایتخت چین پس از شناسای موارد جدید ابتلا به ویروس در روزهای اخیر، مدارس را تعطیل و پروازها را لغو کردند. تحلیل گران می گویند این شرایط بیانگر این است که مسیر بازگشت به وضعیت عادی آسان نخواهد بود.

به گزارش رصد روز ، مقامات پایتخت چین پس از شناسای موارد جدید ابتلا به ویروس در روزهای اخیر، مدارس را تعطیل و پروازها را لغو کردند. تحلیل گران می گویند این شرایط بیانگر این است که مسیر بازگشت به وضعیت عادی آسان نخواهد بود.

در حال حاضر، سهام چین تحت تاثیر شیوع جدید ویروس قرار نگرفته است، بلکه با کاهش تنش میان چین و امریکا در هفته ی گذشته ۲.۴ درصد نیز رشد داشته است. پس از دیدار مقامات چین و آمریکا، شاخص CSI 300 شانگهای و شنزن در روز جمعه ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در ماه می، تولیدات صنعتی و فروش خودرو در چین افزایش یافتند. اما نشانه هایی از شیوع مجدد ویروس ممکن است رشد اقتصادی چین را با چالش رو به رو کند. برخی افت شدید تعداد مسافر در شبکه ی حمل و نقل چین  را  نشانه ای از تاثیر سریع شیوع ویروس بر فعالیت های اقتصادی چین قلمداد می کنند.

با این حال، قیمت مس چین در حال افزایش است. مس، مهم ترین فلز صنعتی جهان که در موارد بسیاری زیادی مانند شبکه های برق کاربرد دارد، پس از سقوط در زمان اوج همه گیری در ماه مارس، بار دیگر در حال صعود است. به دلیل محرک های مالی و همچنین بازگشایی مشاغل در سراسر جهان، قیمت این فلز با ۲۶ درصد افزایش در این ماه به رقم ۵۹۰۰ دلار رسید. پیش بینی می شود قیمت این فلز به بالاتر از ۶۰۰۰ هزار دلار در هر تن برسد.

اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط