بانکداری اسلامی باید پیوست تمامی سیاست‌های نظام بانکی باشد

بانکداری بدون ربا صرفا محدود به اسلامی کردن عقود نیست بلکه باید تمامی سیاست‌ها و فرایندهای نظام بانکی مزیّن به یک پیوست بانکداری اسلامی باشد.

به گزارش رصد روز، بانکداری بدون ربا صرفا محدود به اسلامی کردن عقود نیست بلکه باید تمامی سیاست‌ها و فرایندهای نظام بانکی مزیّن به یک پیوست بانکداری اسلامی باشد.

غلامرضا خلیل ارجمندی، رئیس هیئت‌مدیره بانک دی در نخستین همایش سراسری برخط «بانکداری اسلامی، بانک دی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، به تبیین نقش و جایگاه سرمایه انسانی در توسعه بانکداری اسلامی پرداخت و گفت:  امروز تأثیر سرمایه انسانی در امور مختلف بر هیچ کسی پوشیده نیست و این امر لزوم توجه به نقش کارکنان در پیاده‌سازی صحیح قوانین بانکداری بدون ربا را بیش از پیش کرده است.

وی افزود: گام اول در پیاده‌سازی بانکداری بدون ربا، فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های مؤثر به کارکنان است و تا زمانی که فهم مشترک از مقولات در بدنه کارکنان ایجاد نشود، حرکت به سمت پیاده‌سازی الزامات قانونی بانکداری بدون ربا نیز دچار وقفه خواهد بود.

وی با نقد رویه‌های رایج منابع انسانی در نظام بانکی گفت: نظام‌نامه‌های تنبیه و تشویق در نظام بانکی باید بر اساس مفاهیم اخلاقی و در چارچوب انجام وظایف بر اساس ارزش‌های انسانی تدوین شود تا خدمتگزاری به ذینفعان و مشتریان به سمت کیفی‌سازی و اخلاق‌مداری حرکت کند و افراد، فارغ از شاخصه‌های کمّی، بر اساس شاخصه‌های کیفی و اخلاقی مورد تشویق و تنبیه قرار بگیرند.

ارجمندی محدود کردن نگاه به اسلامی کردن عقود را یک آفت در مسیر پیاده‌سازی بانکداری بدون ربا دانست و تصریح کرد: بانکداری بدون ربا صرفاً محدود به اسلامی کردن عقود نیست بلکه باید تمامی سیاست‌ها و فرایندهای نظام بانکی مزیّن به یک پیوست بانکداری اسلامی باشد تا با پیاده‌سازی این نگاه شاهد ایجاد یک شاکله اخلاقی در تمامی سطوح و فرایندها باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی مؤثر، شاهد جوشش روح بانکداری اسلامی از بدنه سازمان به تمامی ارکان سازمان باشیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

روابط‌ عمومی بانک دی

مطالب مرتبط

آخرین اخبار