بانک ایران زمین الگوی قابل تأملی در دولت الکترونیک خواهد بود

توجه ویژه دولت به تکمیل زیرساختهای ارتباطی و تسهیل در فرآیند امور اداری با تکیه بر شفافیت لزوم توجه به این موضوع را بیشتر و بیشتر می کند. حذف الگوی مراجع محوری ، صرفه جویی در زمان ، استفاده بهینه از منابع انسانی ، خداحافظی با عملیات کاغذی...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، کلیدی محور فناوری اطلاعات در در دولت الکترونیک به استفاده از این مفهوم برای تحقق سیاست های نظام اداری اطلاق می شود. این موضوع که در چهارسال گذشته در دولت تدبیر و امید با جذیت دنیال می شود بیش از ۷۰ درصد پروژه هایش را رو به اتمام می بیند و طرحهای باقیمانده نیز در دولت سیزدهم به پایان خواهد رسید. اما یکی از مهمترین ارکان دولت الکترونیک که منجر به صرفه جویی قابل و ایجاد ارزش افزوده می شود متوجه بانکداری دیجیتال است.

 

توجه ویژه دولت به تکمیل زیرساختهای ارتباطی و تسهیل در فرآیند امور اداری با تکیه بر شفافیت لزوم توجه به این موضوع را بیشتر و بیشتر می کند. حذف الگوی مراجع محوری ، صرفه جویی در زمان ، استفاده بهینه از منابع انسانی ، خداحافظی با عملیات کاغذی و کاهش هزینه های چاپ اسکناس از جمله مزیت هایی هستند که با توسعه بانکداری دیجیتال در کشور ممکن خواهد بود.

 

افزایش کیفیت خدمات بانکی و نیز اعتلای نظام دریافت و پرداخت در نظام بانکی و همین طور آشنایی مردم با فناوری و دنیای جدید بانکداری و ایجاد اتاق شیشه ای و کاهش تراکنشهای مشکوک از دیگر نتایجی است که به واسطه افزایش توجه به بانکداری الکترونیک ارزش افزوده ویژه ای را ایجاد می کند.

 

امکان تحریف و تغییر اطلاعات مالی دیجیتال در چنین بستری به صفر می رسد که خود باعث نا امیدی سودجویان در استفاده از خلأهای موجود در نظام بانکی است. حرکت کاروان نرم افزاری دنیا به سمت گسترش فناوری و ارتباطات نگاه جدی به بانکداری دیجیتال را موجب شده. کاهش مسیرهای انجام امور مالی گام مهمی در رشد پهنه ارتباطات و فناوری را رقم می زند.

 

در کشورمان در حوزه بانکداری دیجیتال تنها می توان بانک ایران زمین را مثال زد که تلاشهای زیادی در گسترش این موضوع داشته و مدیران متخصص و مجزایی را برای آن در نظر گرفته است. مسئله ای که هرچند با محدودیت های زیادی برای بانک همراه بود اما استمرار تلاشها در این زمینه باعث به ثمر نشستن زحمات چندساله شد.

 

بانک ایران زمین با ایجاد و تأسیس پایگاه داده عملا خود را به عنوان اولین بانک خصوصی و اولین بانک کشور به بانکداری دیجیتال رساند که قطعاً این موضوع کمک بزرگی به دولت الکترونیک خواهد بود. پرچمداری ایران زمین در حوزه دیجیتال به راحتی امکان پذیر نبود زیرا نگاه سنتی در بافت بانکی کشور چالش هایی را ایجاد می کرد که مسیر حرکتی بانک را به کنی مواجه می ساخت.

 

پیشبرد پروژه بانکداری دیجیتال در عین حال که بانک باید به فکر هزینه و فایده ایجاد چنین طرحی می بود تردیهایی را شکل می داد اما حالا شاهد هستیم که نظام یکپارچه اطلاعاتی در نظام بانکی توسط بانک ایران زمین رقم خورده است. هرچند که این موضوع آنطور که باید مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت و پوشش داده نشد اما اهمیت این مسئله آنقدر زیاد است که می توان بارها درباره آن مطالب متنوعی را به رشته تحریر درآورد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار