بانک ایران زمین فرصت های بسیار جدیدی را خلق خواهد کرد

از طرف دیگر بررسی رویکرد بانکهای دیجیتالی در کشورهای مختلف کارنامه ای متحول شده را نشان می دهد و شاید وجه برتری آنها نسبت به بانکداری کشورمان را بتوان تا حدود زیادی در این مسئله جستجو کرد. کاهش 10 تا 12 برابری هزینه ها با گسترش بانکداری د...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نسبت بهره وری بانکها به تعداد شعب قابل قبول نیست. افزایش سرسام آور هزینه ها در بخش های مختلف عملا امکان افزایش شعب بانکی را در کشور بسیار کاهش داده و یا به بیان روشن تر به صفر رسانده است. در این میان برخی بانکها برای جبران چنین مسئله ای موضوع ادغام را مطرح می کنند در حالیکه حال بد نظام بانکی کشور از مسیرهای نخ نما شده نخواهد گذشت. کاهش هزینه های بانکداری به شیوه های مرسوم به صورت مقطعی نیز اثرات خود را به شدت از دست داده و سهم زیادی از هزینه بانکها مربط به مدیریت شعب می شود.

 

طبق آنچه که از گزارشات بانک مرکزی قابل استناد است تقریباً ۷۰ درصد هزینه های بانکی به مدیریت شعب آنها مربوط می شود که رقم بسیار قابل توجهی است عملا این حجم از هزینه ها سرمایه گذاری و سایر روش های درآمدزایی در بانکها را به نحو چشمگیری کاهش می دهد و سبب خواهد شد مه ما شاهد تصویری از نظام بانکی باشیم که در آن حرکت دست به عصایی همچنان مشخص ترین خصوصیت آن باشد.

 

از طرف دیگر بررسی رویکرد بانکهای دیجیتالی در کشورهای مختلف کارنامه ای متحول شده را نشان می دهد و شاید وجه برتری آنها نسبت به بانکداری کشورمان را بتوان تا حدود زیادی در این مسئله جستجو کرد. کاهش ۱۰ تا ۱۲ برابری هزینه ها با گسترش بانکداری دیجیتال در کشورهای مختلف شرایط مناسبی را برای ارتقای مدیریت بانکی فراهم کرده است.

 

برآوردی ساده از میزان هزینه های بانکهای مختلف کشور نشان می دهد که با رویکرد تخصصی بانکداری دیجیتال می توان فرصتهای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را به صورت چندبرابری افزایش داد و علاوه بر این امکان بهره مندی در استفاده از خدمات بانکی را در قالب پلتفرمهای مختلف در اختیار همگی قرار داد. اهتمام جدی بانک ایران زمین در این باره می تواند مهمترین دستاورد نظام بانکی کشور در دهه گذشته باشد.

 

متأسفانه در حال حاضر بانکداری دیجیتال در کشور تنها به استفاده از اپلیکیشن های بانکی و در جهت خرید شارژ و واریز و وجه و عملیاتی شبیه به اینها خلاصه می شود در حالیکه بنای بانکداری دیجیتال هدفهای مهم تری را دنبال می کند که در آن علاوه بر مواردی که گفته شد می توان سطح قابل قبولی از شفافیت را دید.

 

تمرکز بانک ایران زمین روی چنین مسئله ای فرصتهای جدیدی را در اقتصاد رونمایی می کند زیرا مهمترین شاخصه کاروان نرم افزاری اقتصاد دنیا نونوا شدن سیستم بانکداری ستنی و حرکت به سمت دیجیتالی شدن است.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار