بانک رفاه نمود عینی جهش تولید و بهره وری سازمانی / آمارها کاملا گویاست

دریافت نشان درخشان جهش تولید و بهره وری سازمانی توسط بانک رفاه کارگران و نگاهی به دستاوردهای این بانک در چندوقت گذشته نشان می دهد که گامهای مهمی در نیل به اهداف نظام اقتصادی کشور در این مجموعه صورت گرفته که می توان از آنها به عنوان نمود ع...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، رهبر انقلاب در شروع سال جدید ضمن تقدیر از تلاش هایی که در راستای جهش تولید صورت گرفت اذعان کردند که البته این کارها کافی نبود. نگاهی به روند نامگذاری ها طی سال های گذشته نشان می دهد که مسئله تولید مهم ترین موضوع کشور خصوصاً در دوره پساترامپ است. پاندمی کرونا در ۱۵ ماهه گذشته عملاً حیات اقتصادی کشور را با دوره جدیدی روبرو کرد که در آن شناخت ظرفیت های واقعی با تکیه بر توانمندی های داخلی مورد توجه است.

 

با آنچه گفته شد می توان از جهات مختلفی مسئله تولید را تبیین کرد. کشور از منظر سیاسی با توجه به تهدیدات منطقه ای و بین المللی مهم ترین چاشنی خنثی سازی تحریم ها را در مسئله تولید می بیند. پاشنه آشیل هجمه اقتصادی علیه کشور در سطح بین المللی نیز ایفای درست نقش هر سازمان برای کمک به مسئله تولید است. این موضوع ضمن رقابتی کردن بازار که تنوع و کیفیت را با خود به همراه خواهد داشت باعث می شود تا راهکار دور زدن تحریم ها توسط کشورهایی که امروز به هر دلیلی در مسئله تحریم نقش مشارکتی دارند امتحان شود.

اما برکسی پوشیده نیست که اقتصاد کشور بانک محور است و بانک ها مهم ترین رکن کمک به توسعه اقتصادی و جهش تولید در کشور هستند. تسهیلات مشارکتی به بخش تولید ، تسهیلات ارزان قیمت به اشخاص حقیقی جهت راه اندازی کسب و کار و… نشان می دهد که نقش بانک ها در تجهیز منابع در موضوع تولید بسیار با اهمیت است.

در چند روز گذشته شاهد دریافت نشان درخشان جهش تولید و بهره وری سازمانی توسط تنها بانک کارگران کشور یعنی بانک رفاه بودیم. طبق آخرین صورت های مالی مربوط به پایان آذرماه سال ۹۹ ، این بانک  بیش از ۱ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال به بخش خصوصی کشور تسهیلات پرداخت کرده که کمک قابل توجهی به چرخش تولید کشور بوده است. در عین حال در شرایط کرونا ، بانک رفاه به واسطه اوضاعی که بر بنگاه های تولیدی حاکم شد در کنار کارگران نقش حمایتی مؤثری ایفا کرد که این مسئله فشار روی بنگاه های تولیدی را به نسبت قابل توجهی کاهش داد. بنابراین آنچه که در قالب تجهیز منابع برای موضوع تولید در خصوص بانک ها وجود دارد توسط بانک رفاه صورت گرفته است.

در خصوص بهره وری سازمانی نیز باید اشاره کرد در یکسال گذشته جدا از خدمات اقتصادی که توسط بانک رفاه ارائه شد، شاهد سود دهی بانک بوده ایم. در واقع بهره وری سازمانی اشاره دارد به میزان خروجی و سود سازمان نسبت به هزینه ها. یک محاسبه ساده نشان می دهد که در کنار تسهیلات قابل توجهی که بانک رفاه به بخش خصوصی در قالب تسهیلات مختلف ارائه داده، موفق شده نسبت کفایت سرمایه خود را بهبود بخشد و از طرفی سود خالص ۴ هزارو ۴۱۹ میلیاردی را ثبت کند بنابراین آنچه که لازمه دریافت بهره وری سازمانی برای یک مجموعه است در مورد بانک رفاه به شدت قابل درک و دریافت است.

باید اشاره کرد که آمارهای گفته شده مربوط به بخشی از فعالیت های بانک رفاه است که روی کاغذ قابل اثبات هستند. بخش مهمی از فعالیت های این بانک در قالب مسئولیت اجتماعی در زمان کرونا در بسیاری از سازمان ها مثالی ندارد مانند اهدای تجهیزات پزشکی و آمبولانس به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، تهیه تبلت برای دانش آموزان مدارس محروم، ساخت و تجهیز مدارس، کمک به آبرسانی به مناطق کم برخوردار و… که در شرایط ویژه کشور بسیار قابل اهمیت است.

 

مطالب مرتبط