بایدن راهی جز پذیرش خواسته ایران در مذاکرات وین ندارد

در حالی که اخبار در خصوص مذاکرات وین به شدت منفی است، اما همزمان پالس های مثبتی هم مشاهده می شود. این روزها در واقع مذاکرات دو جانبه تهران و واشنگتن از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات در حال انجام است. به نظر می‎رسد چیزی به پایان د...

به گزارش رصد روز، در حالی که اخبار در خصوص مذاکرات وین به شدت منفی است، اما همزمان پالس های مثبتی هم مشاهده می شود. این روزها در واقع مذاکرات دو جانبه تهران و واشنگتن از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات در حال انجام است. به نظر می‎رسد چیزی به پایان داستان طولانی و پرفراز و نشیب پرونده احیای برجام باقی نمانده است.

پرونده احیای برجام فراز و نشیب های بسیاری را از ۱۳ فرودین ۱۴۰۰ تا به امروز طی کرده است. انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تغییر تیم مذاکره کننده، تعویق‌های طولانی مدت، اخبار ضد و نقیض و اختلافات پشت درهای بسته روند پر چالش مذاکرات وین را به نمایش می‌گذارد.

با این حال هنوز مذاکرات برای احیای پرونده برجام ادامه دارد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش در نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات میان تهران و واشنگتن از طریق انریکه مورا ادامه دارد. ساعاتی پس از سخنان خطیب‌زاده، همتای آمریکایی او ند پرایس هم تایید کرد که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد.

با این حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه شنبه در تماس تلفنی با وزیرخارجه ایران گفته است: طولانی شدن وقفه در مذاکرات سازنده نیست‌. همچنین در ادامه گفته است: گفتگوها مجدداً میان انریکه مورا و علی باقری کنی از نزدیک پیگیری شود. این احتمال وجود دارد که این اظهار نظر تیم‎های مذاکره کننده را بار دیگر به هتل کوبورگ بکشاند تا تصمیم نهایی گرفته شود.

اخبار ضد و نقیض از حل اختلافات

این روزها اخبار ضد و نقیضی از سمت رسانه‌ها در مورد پیشنهاد آمریکا و حتی حل مسائل اختلافی میان تهران و واشنگتن مطرح می‌شود. واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشته است که آخرین پیشنهاد دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای با ایران تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفع خواهد کرد و مطابق این پیشنهاد سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی خارج خواهد شد. اما قصد دارد که پس از خارج کردن نام سپاه از لیست به اصطلاح تروریستی، نیروی قدس سپاه پاسداران را به این لیست اضافه کند.

با این حال ند پرایس، سخنگوی وزیرخارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی‌های کشورش ادعا کرد: اگر ایران می‌خواهد لغو تحریم‌ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی‌های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

در واقع به نظر می‎رسد هر دو طرف سعی دارند به هر نحوی مسائل اختلافی به حداقل برسد و همه چیز به چارچوب برجام بازگردد.

آزادسازی پول‎های بلوکه شده

اخباری مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده از کشورهایی که مشخص نیست مطرح می‎شود. با اینکه مطرح می‌شود این پول‌ها از کره جنوبی نیست، اما با شرایط تحریمی آزادسازی این پول‌ها بی ربط به مذاکرات وین نخواهد بود.

از سوی دیگر آزادسازی برخی زندانیان دو تابعیتی یا خارجی را می‌توان از همین روند دنبال کرد. در واقع در مدت اخیر شاهد خبرهای مختلف این چنینی هستیم که ردپای مذاکرات وین در آن به خوبی نمایان است.

مذاکرات تهران و ریاض

آخریی نشانه از تحرکات مثبت در مذاکرات وین را شروع دوباره مذاکرات عربستان و ایران می‌توان دانست.

دور پنجم مذاکره تهران و ریاض بار دیگر در بغداد انجام شده است. سایت نورنیوز، رسانه وابسته به شورای امنیت دور پنجم گفتگوهای ایران و عربستان در بغداد را واجد “چشم‌انداز روشن برای از سرگیری مناسبات” خواند و نوشت، زمینه برای نشست قریب‌الوقوع وزاری خارجه ایران و عربستان فراهم شده است.

در واقع تا به امروز مذاکرات ایران و عربستان در سطح مقامات امنیتی انجام شده است و حال به نظر می‌رسد به سمت دیگری حرکت می‌کند.

بدون شک در پس تمام اخباری که اشاره شد باید روند مذاکرات برای احیای پرونده برجام دنبال کرد. با اینکه پالس‌های منفی بسیاری از مخالفین برجام در داخل ایران و آمریکا فرستاده می‎شود، اما به نظر می‎رسد روند به سمت آماده‌سازی شرایط برای شکل گیری یک توافق می‎رود و بزودی امکان گرفتن عکس یادگاری وزرای خارجه ۵+۱ در کوبورگ وجود دارد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار