با احیای برجام کدام شرکت های خارجی به ایران می آیند؟

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اقتصاد کشور ظرفیت قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، اما نحوه استفاده از این ظرفیت‌هاست که تعیین کننده آینده خواهد بود.

به گزارش رصد روز، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اقتصاد کشور ظرفیت قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، اما نحوه استفاده از این ظرفیت‌هاست که تعیین کننده آینده خواهد بود.

محمدرضا انصاری با اشاره به تجربه اجرای برجام در سال‌های قبل، بیان کرد: ما در دوره برجام، تنها در اتاق بازرگانی میزبان چند هزار نفر از شرکت‌های مختلف خارجی بودیم که آمادگی داشتند در سطوح مختلف با اقتصاد ایران همراهی کنند. این علاقه قطعا در دوره فعلی نیز وجود خواهد داشت زیرا اقتصاد ما شرایطی دارد که برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب است.

وی به بحث تضمین‌های اقتصادی و سیاسی در مسیر احیای برجام اشاره کرد و گفت: این صحبت که در جریان مذاکرات مطرح شده که ما باید برای اجرای دقیق مفاد برجام از طرف مقابل تضمین بگیریم قطعا دور از منطق نیست، اما اشکال کار اینجاست که اگر بنا باشد دولت جدیدی روی کار بیاید احتمال تغییر در سیاست‌ها را خواهد داشت اما ما باید در جریان قراردادهای اقتصادی تلاش کنیم که این تضمین‌ها اجرایی شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در این تردیدی وجود ندارد که در بسیاری از حوزه‌ها، شرکت‌های خارجی آمادگی حضور در ایران را خواهند داشت اما فسخ هر قرارداد باید جریمه‌ای داشته باشد و اگر بناست شرکت‌های خارجی به ایران بیایند باید تعهد بدهند که در صورت تغییر سیاست‌ها برای خروج از ایران باید خسارت پرداخت کنند.

انصاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری یک فرایند بلند مدت است، تصریح کرد: شاید ما در کوتاه مدت بتوانیم روی فاینانس حساب کنیم، اما سرمایه‌گذاری یک فرایند بلند مدت است و باید مقدمات لازم برای آن فراهم شود. سرمایه‌گذار نیاز به رصد شرایط و ضمانت سرمایه‌اش دارد و اگر این مقدمات فراهم نشود، کار برای افزایش سرمایه‌گذاری دشوار خواهد بود.

او به پایگاه اتاق ایران گفت: وقتی ما می‌بینیم که سرمایه‌گذاران داخلی با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه هستند، نمی‌توان انتظار داشت که شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم باشد. سیاست‌های غلط باعث شده میانگین سرمایه‌گذاری در دهه گذشته منفی باشد و همین امر کار را برای رشد اقتصاد دشوار کرده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های خارجی در حوزه‌های مختلف آماده بازگشت به ایران باشند اما نحوه برخورد ما میزان استفاده کشور از این بستر را مشخص خواهد کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار