با افزایش ارزش دلار قیمت نفت برای دومین روز متوالی کاهش یافت

قیمت نفت روز جمعه برای دومین جلسه معاملاتی سقوط کرد که مهم‌ترین عامل آن افزایش ارزش دلار آمریکا بود.

به گزارش رصد روز، به نقل از رویترز، از آنجا که دلار به دلیل انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا افزایش یافت، قیمت نفت روز جمعه برای دومین جلسه متوالی سقوط کرد؛ اما شاخص‌های نفتی در مسیر به پایان رساندن هفته با تغییری کم و اندکی پایین‌تر از بالاترین سطح چند ساله قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت، با افزایش ضرر ۱.۸درصدی روز پنجشنبه خود، امروز نیز ۴۵سنت معادل ۰.۶درصد کاهش یافت و به ۷۲دلار و ۶۳سنت در هر بشکه رسید. این قرارداد در مسیر مسطح بودن در هفته جاری قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز به دنبال عقب‌نشینی ۱.۵درصدی روز گذشته، با ۳۳سنت معادل ۰.۵درصد افت، به قیمت ۷۰دلار و ۷۱سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. این قرارداد نفتی نیز در مسیر افت اندک قرار گرفت که اولین کاهش آن در چهار هفته اخیر بود.

روز چهارشنبه، برنت در بالاترین قیمت خود از آوریل ۲۰۱۹، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در بالاترین قیمت خود از اکتبر ۲۰۱۸ قرار گرفت.

از زمانی که فدرال رزرو آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳، زودتر از آنچه که ناظران بازار پیش‌بینی می‌کردند را اعلام کرد، دلار برای دومین جلسه متوالی شاهد رشد بود. افزایش نرخ دلار باعث گران شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود و محدودیت تقاضا را به دنبال دارد.

کلوین ونگ، تحلیلگر بازار در CMC Markets مستقر در سنگاپور اذعان داشت: “نوسان اخیر نفت در کوتاه مدت به احتمال زیاد به افزایش ارزش دلار آمریکا مربوط می‌شود که در دو جلسه گذشته مشاهده شده است. با این حال، من تغییر زیادی در پویایی تقاضا/عرضه نمی‌بینم.”

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد Westpac اظهار کرد که چشم‌انداز افزایش نرخ نیز رشد بلند مدت را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در نهایت به تقاضای نفت آسیب می‌رساند. در مقابل، چشم‌انداز کوتاه‌ مدت برای رشد در تقاضا، از آنجا که محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ روی عبور و مرور و فعالیت کسب و کارها کاهش می‌یابد و سفرهای هوایی بیشتر می‌شود، افزایش می‌یابد.

اسمیرک گفت: “چشم‌انداز کوتاه مدت بسیار مثبت است. اگر نظاره‌گر فضایی باشید که نرخ بهره قرار است افزایش پیدا کند، سوال این است که چقدر می‌تواند رشد داشته باشد.”

همچنین پس از اینکه بریتانیا روز پنجشنبه، بالاترین آمار افزایش روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا از تاریخ ۱۹فوریه را اعلام کرد، قیمت نفت کاهش یافت.

از عوامل دیگر دخیل در روند نزولی بازار، اظهارات مذاکره‌کننده ارشد ایران بود که اعلام کرد گفت و گوی تهران و واشنگتن برای احیای برجام، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده است.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی خاطرنشان کردند: “از سر گرفتن مذاکرات مجددا باعث این نگرانی شده که لغو تحریم‌های آمریکا منجر به روانه شدن سیلی از نفت ایران به بازارها خواهد شد.”

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار