با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه و با حضور معاون رئیس‌جمهوری انجام شد؛ آغاز عملیات بهره‌برداری از محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی ساغند

عملیات بهره‌برداری از محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان روز پنج‌شنبه بیست‌و‌سوم تیرماه سال ۱۴۰۲ با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، مهران فاطمی استاندار یزد، محمدرضا دش...

عملیات بهره‌برداری از محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان روز پنج‌شنبه بیست‌و‌سوم تیرماه سال ۱۴۰۲ با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، مهران فاطمی استاندار یزد، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی، محسن صالحی‌نیا رئیس هیئت‌مدیره فولاد مبارکه، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور آغاز شد.

به گزارش رصد روز ، در جریان برگزاری این آیین، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، استاندار یزد، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه در سخنانی در خصوص اهمیت این سرمایه‌گذاری چنین گفتند:

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

باید به مجموعه فولاد مبارکه افتخار کنیم

سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در کشور صورت می‌گیرد و ظرفیت‌های زیادی نیز موجود است، اما دشمن با سیاه‌نمایی، اذهان مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌خواهد این‌طور القا کند که دستاوردی وجود ندارد. ظرفیت‌های نخبگانی و ظرفیت‌های کشور باید رشد متوازن داشته باشند. رشد کمّی و کیفی فولاد مبارکه قابل‌توجه است و باید به این مجموعه افتخار کنیم. آنچه رشد را متوقف می‌کند، نگاه محلی به مسائل است.

باید ابعاد و عناصر زنجیره ارزش را بشناسیم و در راستای آن عمل کنیم تا بتوانیم در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنیم. بدون شک اکتشاف و استخراج معادن امری ضروری برای شکوفایی اقتصاد کشور است.

به وجود آمدن زنجیره ارزش مهم است

آنچه امروز برای ما مهم است به وجود آمدن زنجیره ارزش است. روایت رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه صنعت هسته‌ای و به کار بردن عباراتی همچون «دلگرم‌کننده» از سوی معظم‌له دارای پیام ارزشمندی است. صنعت هسته‌ای منجر به شکست اراده دشمن شده است. زنجیره ارزش را برای کارآمدسازی اقتصاد کشور به کار خواهیم گرفت و نتایج آن را ان‌شاءالله در همه بخش‌ها خواهیم دید. امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق سرمایه‌گذاری‌های امیدآفرین گام‌های بیشتری برداریم.

همکاری‌های سازمان انرژی اتمی کشور و فولاد مبارکه با کیفیت بهتر و جدیت بیشتر در حال پیگیری است

فولاد مبارکه یکی از ظرفیت‌های کارآمد و پرافتخار کشور است و سازمان انرژی اتمی با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند در بالادست و پایین‌دست و همچنین در فرایند و جریان تولید، یاری‌رسان این شرکت باشد. از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌های فولاد مبارکه می‌توانیم بسیاری از آلیاژهای موردنیاز و فولادهای خاص صنعت هسته‌ای کشور را با کمک این شرکت در داخل تولید و تأمین کنیم.

در حال حاضر خوشبختانه همکاری‌های سازمان انرژی اتمی کشور و فولاد مبارکه با کیفیت بهتر و جدیت بیشتر در حال پیگیری است و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد.

با توجه به اهلیت و همچنین همت و توان سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، این شرکت می‌تواند در سرمایه‌گذاری‌های آتی اعتماد بیشتری را به خود جلب کند.

محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه:

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در ساغند اردکان
سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه بیش از آنکه بر روی خاک این سرزمین باشد، بر سخت‌کوشی و تلاش مردم این خطه است و امیدواریم که این حضور سرآغاز تحولاتی جدی باشد. فولاد مبارکه متعلق به جای‌جای میهن اسلامی، افتخار هر ایرانی و به وسعت ایران است. امروز در سرزمینی هستیم که به نام سردار دل‌ها، سردار حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده و این حضور قطعاً مایه برکت خواهد بود.

تولید فولاد هم‌تراز با پیشرفت‌های تکنولوژیک کشور است و امیدواریم بتوانیم در تولید فولاد افتخارآفرینی کنیم. با توسعه‌های انجام‌شده به لحاظ ذخایر سنگ‌آهن با محدودیت‌هایی مواجهیم؛ بنابراین لازم است در حوزه اکتشاف، استخراج معادن عمیق، کم‌عیار و هماتیتی سرمایه‌گذاری کافی انجام گیرد. فولاد مبارکه سعی داشته در این حوزه پیشتاز باشد و فرصت فراهم‌شده برای اکتشاف و استخراج معادن سنگ‌آهن قابل‌تقدیر است.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در ساغند اردکان و اشتغال‌زایی برای صدها نفر
امروز فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در ساغند اردکان، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر ایجاد می‌کند و فعالیت‌های قابل‌توجهی را در این منطقه آغاز خواهد کرد. البته از گذشته این سرمایه‌گذاری‌ها وجود داشته و ادامه خواهد داشت. فولاد مبارکه در هر نقطه‌ای که حضور پیدا کرده موفق بوده و امیدواریم که در این منطقه نیز با کمک مسئولین، مردم این سرزمین را منتفع سازد.

سایر فعالان زنجیره نیز ‌باید به‌صورت جدی‌تر در زمینه معدن و تأمین مواد اولیه وارد عرصه شوند
فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور، خاورمیانه و شمال آفریقاست و با جایگاه مهم و نقش تعیین‌کننده‌ای که در صنعت فولاد کشور دارد، از نقاط قوت نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. برای ادامه روند روبه‌رشد صنعت فولاد کشور لازم است بر نقاط ضعف که اهم آن مربوط به بخش‌های بالادست، ازجمله حوزه معدن و تأمین مواد اولیه، تکنولوژی‌های این عرصه و همچنین استخراج و فراوری است متمرکز شویم و کارهای جدی‌تری انجام دهیم. البته سایر فعالان زنجیره نیز ‌باید به‌صورت جدی‌تر در این زمینه وارد عرصه شوند. لزوم ورود شرکت‌هایی که در این حوزه اهلیت بیشتری داشته و دارند امروز بیش از هر زمان دیگر حس می‌شود.

در ادامه همکاری‌های بسیار ارزشمند مسئولین این استان تاکنون، احداث کارخانه‌های فراوری و تولید کنسانتره از دیگر برنامه‌های فولاد مبارکه در این حوزه است.

مهران فاطمی، استاندار یزد:

فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در استان یزد انجام داده و امیدواریم این مسیر ادامه‌دار باشد
باید اذعان داشت که استان یزد و شهرستان اردکان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری هستند و فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ کشور است که در این مکان‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها در استان ادامه پیدا کند.

این استان در زمینه معادن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و خوشحالیم که امروز معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی شخصاً برای پیگیری پروژه‌ها علی‌رغم مشغله زیادشان حاضر شده‌اند.

با آزاد شدن پهنه‌های موجود در اردکان، به‌ویژه آنومالی ۱۱، زنجیره ارزش فولاد تقویت می‌شود. همچنین پهنه‌های معدنی که سالیان سال متوقف شده بود، با این اقدام ارزشمند سازمان انرژی اتمی آزاد می‌گردد و یکی پس از دیگری در تکمیل چرخه انرژی هسته‌ای و همچنین در تکمیل زنجیره فولاد به کار گرفته می‌شوند. آزاد شدن این پهنه‌ها یک خدمت بزرگ محسوب می‌شود. ان‌شاءالله این سرمایه‌گذاری و حرکت عظیم که به همت شرکت معظم فولاد مبارکه شکل گرفته است، باعث خیروبرکت برای منطقه و کل کشور شود.

محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی:

شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در زمینه معدن زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور هستند
معادن یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند رشد اقتصادی کشور را محقق کند و شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در این زمینه، نقشی اساسی در این زمینه بازی می‌کنند.

با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری است و مقرر شده که رشد اقتصادی کشور به حدود ۸ درصد برسد، در زمینه بهره‌وری نیز باید به همین میزان رشد صورت گیرد و سازمان انرژی اتمی در این زمینه اقدامات خوبی در دستور کار قرار داده است.

استان یزد و شهرستان اردکان دارای ظرفیت‌های خوبی هستند و باید این ظرفیت‌ها مدنظر قرار گیرد. شهرستان و استان ما آماده سرمایه‌پذیری در زمینه این ظرفیت‌هاست.

امیدواریم در کنار سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی بتوانیم برای سرمایه‌گذاری در معادن نیز ذیل برنامه هفتم توسعه، اقداماتی را به مرحله اجرا درآوریم.

در برنامه هفتم توسعه کشور به‌منظور تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، برای معادن سهم ۱۳ درصدی در نظر گرفته شده است. با توجه به نقش حیاتی معادن در نجات اقتصادی کشور، امیدواریم با تلاش شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه، این میزان از رشد محقق شود.

اگر بخواهیم کشور را نجات دهیم، باید از ظرفیت‌های معدن به‌خوبی استفاده کنیم تا از شرایط تحریم به‌خوبی عبور کنیم.

در مجلس شورای اسلامی نیز برای به بار نشستن هرچه بهتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی و به‌طور خاص در منطقه ساغند از تمامی ظرفیت‌ها و توان استفاده خواهیم کرد.

سید مصطفی فقری، مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه:

از مزایای افتتاح این معدن، تأمین مواد اولیه فولاد مبارکه، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی بیشتر در منطقه است
فعالیت این معدن با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به مدت ۱۵ سال و طی ۳ مرحله تکمیل اکتشافات، مرحله پیش‌باطله‌برداری و مرحله استخراج کانسنگ و باطله و فراوری انجام می‌شود.

میزان برآورد باطله‌برداری این آنومالی حدوداً ۱۶۵ میلیون تن در فازهای پیش‌باطله‌برداری و باطله‌برداری حین استخراج کانسنگ تخمین زده می‌شود. از محاسن سرمایه‌گذاری در این معدن سنگ‌آهن می‌توان به تأمین پایدار مواد اولیه فولاد مبارکه و تأمین سنگ با کیفیت و اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی بیشتر در منطقه اشاره کرد.

با راه‌اندازی این معدن به‌واسطه فعالیت‌های اکتشاف، استخراج و فراوری، برای ۱۱۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد و با به‌کارگیری ظرفیت‌های خالی تولید کنسانتره استان یزد، امکان سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در طراحی و ساخت واحدهای جدید در استان فراهم می‌شود.بهره‌برداری از این پروژه، یک اقدام مشارکتی بین سازمان انرژی اتمی و فولاد مبارکه است. این معدن از نوع روباز بوده و میانگین استخراج اولیه ۱.۵ میلیون تن کانسنگ‌آهن در سال نخست برای آن پیش‌بینی شده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار