بدهی ۱۰ میلیاردی عراق به ایران واقعیت دارد؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن رد بدهی 10 میلیارد دلاری دولت عراق به ایران گفت: در حذف دلار از تجارت دو کشور گشایش‌هایی ایجاد شده است.

به گزارش رصد روز، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: توقف و از سرگیری فعالیت بانک ملی ایران در عراق اتفاق جدیدی در روابط دو کشور قلمداد نمی‌شود.

وی افزود: بانک ملی ایران پیش‌تر در عراق فعالیت داشت اما به دلیل تنش‌هایی که میان ایران، امریکا و عراق بر سر معامله با دلار وجود داشت، محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های بانکی ایران در عراق به وجود آمد و بانک ملی ایران نمی‌توانست در این کشور به دلیل همین محدودیت‌ها چندان فعال باشد.

آل اسحاق ادامه داد: از یک سال پیش پیشنهاد عراقی‌ها این بود که چون بانک ملی ایران در عراق فعالیت چندانی ندارد پس بهتر است تعطیل شود، این اتفاق البته در حد کسب نظر از طرف ایرانی و پیشنهاد مقامات عراقی باقی ماند تا اینکه اخیرا باز هم تداوم فعالیت بانک ملی ایران اعلام شد، هر چند فعالیت آن همچنان محدود است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: با این حال کیفیت فعالیت بانک ملی ایران در عراق تاکنون هیچ تاثیری بر تجارت بازرگانان دو کشور نداشته است.

احتمال حذف دلار از تجارت ایران و عراق
وی تصریح کرد: همچنین در حذف دلار از تجارت دو کشور گشایش‌هایی ایجاد شده است؛ بخش خصوصی فعال در تجارت دو کشور که هیچ مشکلی در انتقالات ارزی ندارد با این حال در مبادلات بخش دولتی با عراق مشکلاتی وجود دارد که البته این مشکلات عادی است و در حال انجام مذاکراتی برای تسهیل نقل و انتقالات مالی بین دولت‌ها هستیم.

آل اسحاق بدهی ۱۰ میلیارد دلاری دولت عراق به ایران را رد کرد و گفت: رقم بدهی‌ها در نوسان است اما این رقم را تایید نمی‌کنم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار