برآورد افزایش تولید فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۲ / سال خوش سهامداران فولاد  

علیرغم اینکه بسیاری از تصمیمات سال قبل برای واحدهای فولادی مضر و در جهت کاهش تیراژ تولید بود اما بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان علاوه بر اینکه سال قبل را با افزایش تولید پشت سر گذاشته بلکه سال ۱۴۰۲ نیز شاهد افزایش میزان تولید...

علیرغم اینکه بسیاری از تصمیمات سال قبل برای واحدهای فولادی مضر و در جهت کاهش تیراژ تولید بود اما بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان علاوه بر اینکه سال قبل را با افزایش تولید پشت سر گذاشته بلکه سال ۱۴۰۲ نیز شاهد افزایش میزان تولید فولاد مبارکه اصفهان خواهیم بود.

به گزارش اختصاصی رصد روز، لطمه ای که سیاست های خلق الساعه به تولید زنجیره فولاد در کشور وارد کرد قطعاً جای بررسی های مفصلی دارد که پیش نیاز آن تغییر نگرش مدیران به مفاهیمی مانند تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده، ارزآوری،  بهره وری تولید و ایجاد اشتغال است. در شرایطی که میزان و نحوه فروش نفت در کشور به واسطه شرایط تحریمی با چالشهایی روبروست درآمد حاصل از صادرات فولاد و محصولات پتروشیمی دو گزینه اصلی جانشینی اقتصاد نفتی محسوب می شوند در حالیکه نگاهی گذرا به آنچه در حال روی دادنست نشان می دهد که با وجود پتانسیل های قابل توجه کشور در این زمینه زیرساخت مدیریتی لازم برای اجرایی شدن آن احساس نمی شود. خلأ این مسئله قطعاً مشکلاتی را به همراه دارد که امیدواریم قبل از وقوع تبعات آن شاهد بازنگری در سیاستهای کلی در بخش صنایع معدنی و محصولات فولادی باشیم.

بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان در پایان سال ۱۴۰۱ در چهار گروه از محصولات گرم، سرد، پوشش دار و تختال ۸ میلیون و ۲۰۷ هزار تن تولید داشته که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۶ درصدی را گزارش می کند. فولاد مبارکه اصفهان علیرغم اینکه به لحاظ شرایط تولید در سال ۱۴۰۱ به دلیل موضوعات مختلفی مانند مسائل مربوط به انرژی، سرکوب قیمتها، تأمین مواد معدنی زنجیره فولاد،عوارض صادراتی و… چالش های زیای را پیش روی خود می دید در شرایطی میزان تولید خود را افزایش داد که در میان همه مسائل نرخ برخی از محصولات این واحد تولیدی کاهش داشت و کار برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش سخت تر شد. در عین حال فولادیها موفق شدند از محل فروش ۷ میلیون و ۳۹ هزار تن از محصولاتشان به سود ناخالص ۵۲۴ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریالی دست پیدا کنند و مبلغ فروش محقق شده از این میزان حدود ۱۴۳ همت بود.

برآورد فولاد مبارکه حاکی از آنست که این واحد تولیدی در پایان سال جاری به تولید ۸ میلیون و ۵۰۳ هزار تن محصول خواهد رسید و فروش این شرکت نیز افزایش ۳۱۱ هزار تنی خواهد داشت. این برآورد نشان می دهد که سود ناخالص از محل فروش محصولات فولاد مبارکه با افزایش همراه خواهد بود و این اتفاق در شرایطی می افتد که فولادیها دو پروژه نیروگاهی و نورد گرم ۲ را در دست تکمیل دارند که در کنار افزایش تولید آنها در سال جاری می تواند آورده خوبی را برایشان رقم بزند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار