بررسی ابهامات یک مدیرعامل پرحاشیه / پوریانی حمایت چه کسانی را دارد

اما اسناد قراردادهای گهرزمین، حکایت از ابهامات چندین میلیارد تومانی مدیرعامل سابق دارد. ترک تشریفات، واگذاری مزایده‌ها به غیر، مزایده‌های صوری، استناد به قیمت مزایده‌‌های ماه‌های قبل برای انعقاد قراردادهای جدید و... بخشی از این ابهامات هس...

به گزارش رصد روز ، این نامه اشاره واعظی به برکناری مدیرعامل پرحاشیه شرکت گهرزمین و انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت است. البته واعظی این دستور را، پیرو نامه پورابراهیمی رییس کمیسیون افتصادی مجلس، به سرقینی زده است.

کگهر

اما اسناد قراردادهای گهرزمین، حکایت از ابهامات چندین میلیارد تومانی مدیرعامل سابق دارد. ترک تشریفات، واگذاری مزایده‌ها به غیر، مزایده‌های صوری، استناد به قیمت مزایده‌‌های ماه‌های قبل برای انعقاد قراردادهای جدید و… بخشی از این ابهامات هستند.

به‌عنوان مثال در دو قرارداد به شماره ۵۲۵ و ۵۲۷، واگذاری بار با فاصله معنادار از مزایده بدون داشتن مصوبات کمیسیون معاملات و هیات مدیره صورت گرفته است. با گذشت دو ماه پس از مزایده، شرکت زنوبر که در این مزایده برنده نشده بود، بار به این شرکت با قیمت مزایده واگذار شد.

همچنین در قرارداد شماره ۶۷۰ با شرکت عصر پویا (بانک دی) اولا مبنای محاسبه فروش سنگ آهن و سایر محصولات وابسته در عرف جاری، بر مبنای قیمت براساس سه ماهه دوره تحویل محاسبه می‌شود که این امر در مورد این قرارداد ثابت در نظر گرفته شده است. دوما ابتدا مصوبه هیات مدیره و قرارداد منعقده با تناژ به میزان سه میلیون و۷۵۰ هزار تن منعقد شده است و حتی اصل قرارداد با آن تناژ به شرکت ابلاغ شده است. اما پس از کاهش تناژ به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن نیز، قرارداد با همان شماره قرارداد قبلی مجددا به آن شرکت ابلاغ شده است.

همان گونه که به‌ وضوح مشخص است حتی در صورت ثابت گرفتن قیمت کلوخه در زمان عقد قرارداد، (که اشتباه است) اختلاف با قیمت واقعی در کل قرارداد حدود ۲۴۸ میلیارد تومان در حداقل قیمت واقعی است. این رقم با توجه به تحویل بار طی یک سال به این شرکت و افزایش شدید قیمت ارز در سال ۱۳۹۷ و افزایش قیمت سنگ آهن که در اواسط سال ۱۳۹۷ و اواخر آن به حدود حتی ۵۰۰ هزار تومان در تن هم رسید، بسیار بسیار بالاتر از رقم مذکور است. این موضوع بند واضحی در ابهام چند صد میلیاردی در این شرکت است.

از سایر ابهامات در این مورد واگذاری قرارداد در چنین حجم بالایی با ترک تشریفات، عدم محاسبه دقیق و شفافیت قیمت قرارداد و… است. مدیرعامل سابق مورد حمایت واعظی، پورابراهیمی و دژپسند است.

 در روزهای آینده اسناد جدیدی از ابهامات مدیرعامل سابق منتشر می‌شود.

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط