بسته اقتصاد مردمی عامل اختلاف دولت و مجلس می‌شود؟/ بسته‌ای که خوشایند دولت نیست

طاهری گفت: از نظر قانون، مجلس می‌تواند برای اجرای لایحه‌ای که زمین مانده است، طرح ارائه دهد و این موازی‌کاری نیست. موازی‌کاری این است که دولت یک لایحه بدهد و مجلس هم در همان موضوع، طرح بدهد.

به گزارش رصد روز ، دو ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد نمایندگان این دوره برای اثبات خود به مردم سعی دارند هرطور شده اتفاقی را در اقتصاد کشور رقم بزنند که رضایت حداکثری در جامعه ایجاد شود. از این‌رو چندی پیش، رییس مجلس از بسته اقتصاد مردمی رونمایی کرد؛ بسته‌ای که به گفته برخی نمایندگان بدون هماهنگی آن‌ها مطرح شده و از قرار معلوم طرح آن، تبلور اراده همه نمایندگان نبوده است.

این طرح در پنج محور ارائه شده است: ۱- اصلاح ساختار بودجه‌ریزی برای درآمدزایی پایدار و هزینه‌کرد مفید ۲- نوسازی نظام مالیاتی کشور به نفع اکثریت مردم و در راستای تقویت تولید ۳- بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد ۴- رونق کسب‌وکار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید و ۵- تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی – تعامل با همسایگان – بازاریابی منطقه‌ای و تسهیل صادرات – ورود به فاز جدید مقاومت فعال و تثبیت جغرافیای مقاومت – تعامل عزتمندانه با اروپا – ایجاد روابط راهبردی قوی با شرق.

قالیباف در حالی در دیدار مجازی نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب از این طرح رونمایی و ابعاد آن را تشریح کرد که برخی نمایندگان هنوز از جزئیات این بسته اطلاعی ندارند و در نتیجه آن را برآیند کلی مجلس نمی‌دانند. از سوی مقابل اگرچه دولت در قبال ارائه این بسته سکوت کرده و موضع جدی نگرفته اما مشخص است که چندان تمایلی به اجرای این بسته ندارد، بسته‌ای که مشخص نیست پشتوانه علمی‌اش چیست و آیا مجلس می‌تواند در طول دو ماه چنین بسته‌ای با این ابعاد را آماده و ارائه کند؟!

مصطفی طاهری، نماینده زنجان در پاسخ به این پرسش که این طرح از سوی مجلس باعث موازی‌کاری در وظایف دولت خواهد شد؟ گفت: ما علاقه‌مند هستیم که در مجلس فقط در بُعد قانون‌گذاری، لایحه تصویب کنیم و سراغ طرح نرویم، زیرا بدنه دولت پر از کارشناس است و آن‌ها بهتر می‌توانند طرح‌هایی را مطرح و برنامه‌ریزی کنند. به‌عنوان مثال در مورد مسکن وقتی وزارتخانه‌ای با آن همه کارشناس و متخصص لایحه‌ای را پیشنهاد می‌دهد، قطعاً تخصصی‌تر است. ما علاقه نداریم در هیچ زمینه‌ای طرح بدهیم و دوست داریم روی لایحه‌ها کار کنیم.

 

وی افزود: وقتی ما می‌بینیم مشکل وجود دارد، اما راه‌حل ارائه نمی‌شود فکر چاره می‌افتیم. ما دوست نداریم کاری کنیم که بین دولت و مجلس موازی‌کاری صورت بگیرد. بنده به‌عنوان نماینده مجلس معتقدم دولت باید برای حل مشکلات جامعه پیش‌قدم شود و مجلس هم باید به‌خاطر آبادانی کشور هرگونه تعاملی را می‌تواند با دولت داشته باشد. مجلس نباید طرحی را ارائه دهد که دولت توان انجام آن را نداشته باشد، شک نکنید این روند حتماً به ضرر کشور خواهد بود.

طاهری با اشاره به اینکه مجلس در برخی موارد اختیار عمل دارد تصریح کرد: از نظر قانون، مجلس می‌تواند برای اجرای لایحه‌ای که زمین مانده است، طرح ارائه دهد و این موازی‌کاری نیست. موازی‌کاری این است که دولت یک لایحه بدهد و مجلس هم در همان موضوع، طرح بدهد.

وی در پاسخ به اینکه شاید برای دولت، ارائه بسته اقتصاد مردمی خوشایند نباشد افزود: معمولاً اگر دولت از طرحی که مجلس می‌دهد خوشش نیاید، اجرای طرح ناخواسته یا ضعیف از کار درمی‌آید و یا در آن کارشکنی اتفاق می‌افتد و راندمان و کیفیت کار حداکثری نمی‌شود. من هم قبول دارم که اگر همکاری همدلانه بین مجلس و دولت در این طرح نباشد، خیلی موثر واقع نخواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی سال‌هاست که در راس کار است، ولی مشکلات اقتصادی روز به روز بیشتر شده است. اگر مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده است به‌خاطر توقع و انتظار مردم است و اصلاً قرار نیست ارائه این طرح از سوی مجلس، دولت را ضعیف نشان دهد، بلکه اگر این طرح خوب باشد، این دولت است که باید آن را اجرا کند تا رضایت حداکثری در جامعه ایجاد شود. امیدوارم در این ماه‌های پیش‌رو همه مسئولان بدون دعوا‌های سیاسی وارد عمل شوند تا شرایط به نفع مردم و شکوفایی کشور تغییر پیدا کند.

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار