بنیاد مستضعفان ۲۷۵ کیلومتر از انهار شادگان را لایروبی کرد

بنیاد علوی با اجرای پروژه بزرگ لایروبی 275 کیلومتر از انهار شادگان و زهکش یک میلیون و 500 هزار اصله نخله منطقه را احیا کرد.

به گزارش رصد روز،مرکز روابط عمومی و رسانه بنیاد علوی؛ با اجرای این پروژه که ۱۸۵ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص داده شده است، ۳۲ هزار هکتار از اراضی زراعی احیاء و ۳۸ نهر و زهکش شادگان لایروبی شد.

بر اساس این گزارش، در سه مرحله لایروبی انجام شده، ۲۹ نهر و زهکش به طول ۱۶۰ کیلومتر، لایروبی ۵ نهر و زهکش به طول ۶٠ کیلومتر و لایروبی ۴ نهر و زهکش به طول ۵۵ کیلومتر انجام شد.

محرومیت زدایی، تقسیم عادلانه آب، توسعه اشتغال ، آبرسانی به نخیلات و افزایش تولید محصولات کشاورزی شهرستان شادگان از اهداف عمده اجرای این پروژه بزرگ است.

وحید خاوه ای معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی در سفر به استان خوزستان، عملیات بهره برداری از پروژه بزرگ لایروبی و زهکشی شادگان را افتتاح کرد که این مراسم با حضور فرماندار، جمعی از مسئولان محلی و مردم منطقه برگزار شد.

یادآور می شود: در حالی که برخی از انهار شهرستان شادگان حدود ۵ الی ۱۰ سال لایروبی نشده بود، این اقدام بزرگ بنیاد مستضعفان با هدف احیای زمین های زراعی و براساس شاخص هایی نظیر میزان نخیلات، اراضی کشاورز تحت پوشش، جمعیت روستا و کشاورز، میزان رسوب گذاری و غیره در مشارکت با دستگاه های ذیربط انجام شد.

لایروبی انهار عاملی برای بهبود عملکرد در واحد سطح و کاهش هدر رفت آب است و این اقدام منجر به احیای زمین‌های بایر و افزایش تولید در بخش کشاورزی می شود.

قرار گرفتن شهرستان شادگان در انتهای حوضه آبریز رودخانه جراحی در مواقع سیلابی و رهاسازی مقطعی آب منجر به رشد علف‌های هرز و افزایش رسوب‌ در نهرها شده بود که برای برطرف کردن این مشکل و تسهیل در آبرسانی به انهار کشاورزی، لایروبی انهار سنتی عملیاتی شد.

شادگان یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما با بیش از ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت است. استعمران، گنطار، بریم، برحی و اشگر از انواع خرمای تولید شادگان است. مساحت نخلستان های بارور شادگان ۱۲ هزار هکتار است و زندگی مردم شادگان بر پایه کشاورزی و دامداری است.

www.alavi-bonyad.com/10445

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار