بودجه برای زندگی مردم است نه دولت و مجلس/ افزایش حقوق‌ها باید عادلانه باشد

قالیباف گفت: در افزایش دستمزد و حقوق باید عدالت را رعایت کنیم و این وظیفه مهم ما در پیشگاه مردم و خداوند است.

به گزارش رصد روز، «محمدباقر قالیباف» در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه  ۱۴۰۰ در مجلس افزود:  علاوه بر بررسی بودجه باید یک سال آینده را نیز در نظر گرفت و نگاه بلند مدت به این موضوع ارائه دهیم. اما تاکنون بودجه های سالانه از برنامه‌های ۵ ساله تبعیت نکرده و برنامه‌های ۵ ساله هم تابع  سند ۲۰ ساله  به عنوان سند بالا دستی نبوده است و گزارش قابل دفاعی از اجرای این برنامه‌ها وجود ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی دلیل این آسیب را قوانین یکساله و مقطعی دانست  و گفت: همچنین یک جغرافیا یا نهاد خاص را محدود کردیم در حالی که نباید از اصول برنامه توسعه ششم خارج شویم.

وی با تاکید بر اینکه بودجه نه متعلق به مجلس است نه دولت بلکه بودجه مردم است، ‌ اظهار داشت: پیش از هر تصمیم باید زندگی مردم را مقابل چشمان خود تصور کنیم و براساس همین مهم تصمیم گیری لازم را انجام دهیم.

رییس مجلس اصلاح ساختار بودجه را مسئله مجلس و  دولت ندانست و آن را مسئله نظام جمهوری اسلامی و مردم عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز دستور و تاکید ویژه برای اصلاح ساختار بودجه داشته‌اند و هیچ تصمیم و مصوبه و حتی مصلحتی نباید ما را از اصلاح ساختار بودجه دور کند.

قالیباف ادامه داد: البته اصلاح ساختار بودجه در یک سال امکان پذیر نیست. ولی به این معنا هم نیست که آن را به سال بعد یا سال‌های بعد موکول کنیم. این همان اشتباهی است که در گذشته انجام شده و در نتیجه گام جدی و اساسی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به مسئله مهم حقوق بازنشستگان و کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد: در افزایش دستمزد و حقوق باید عدالت را رعایت کنیم و این وظیفه مهم ما در پیشگاه مردم و خداوند است.

وی تاکید کرد: در موضوع همسان سازی حقوق و دستمزد اقدام اشتباهی انجام شده و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر از سایر بازنشستگان افزایش یافته و تفاوت ماهوی پیدا کرده است که این کار غلطی است.

قالیباف با بیان این که در بودجه باید مراقبت شود که منابعی برای درآمد لحاظ نشود که این منابع خارج از دسترس باشد تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر قیمت نفت به ۶۰ دلار رسید برای لحاظ کردن این رقم باید حجم فروش را واقع بینانه لحاظ کنیم و به مشکلات برگشت این درآمدها به کشور هم توجه کنیم و تصمیمی نگیریم که قابلیت اجرایی نداشته باشد.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم منضبط کردن بودجه تاکید و خاطرنشان کرد: برای اجرای بودجه نباید چوب لای چرخ  گذاشت و  همچنین نباید خواسته های و اولویت ها افراد را برای تغییر لحاظ کرد.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار