بیوگرافی آیت الله محمد امامی کاشانی

محمد امامی کاشانی، در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران گذشت.

به گزارش رصد روز، محمدآقا امامی معروف به محمد امامی کاشانی (۱۰ مهر ۱۳۱۰ – ۱۲ اسفند ۱۴۰۲)روحانی شیعه ایرانی، متولی و مدیر مدرسه عالی شهید مطهری، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های ۱ تا ۵ و امام جمعه موقت تهران از ۸ آبان ۱۳۶۰ تا زمان مرگش بود. وی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی درگذشت.

نماز عید قربان سال ۱۳۹۵ نیز در تهران به امامت وی برگزار شد. وی از نزدیکان و معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی بود که در سال ۱۳۹۴ در لیست خبرگان مردم قرار داده شد و نفر دوم از تهران بعد از هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان راه یافت. در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ و ۷ خرداد ۱۳۸۷ عباس پالیزدار، محمد امامی کاشانی را به «فساد اقتصادی»، «رانت خواری» و در برخی موارد به «فساد اخلاقی» متهم کرد.

تحصیل

امامی کاشانی در دوران تحصیلات حوزوی در سن ۲۳ سالگی در کلاس درس خارج سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد و روح‌الله خمینی شرکت داشت. او فلسفه را نیز نزد سید محمد حسین طباطبائی و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فرا گرفت.

فعالیت‌ها

امامی کاشانی در جریان فعالیت علیه حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۵ به شهرستان گنبد کاووس تبعید شد.او از اعضای تشکیل‌دهنده جامعه روحانیت مبارز بود.پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در شهربانی،عضویت شورای نگهبان و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری برگزیده شد. همچنین با تشکیل شورای عالی تبلیغات درصدد هماهنگی بیشتر در تبلیغات فرهنگی و دینی گام برداشت.پس از آن به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری به فعالیت پرداخت . و با حکم سید روح‌الله خمینی در ۲ اردیبهشت ۱۳۶۸ عضو هیئت بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گردید.

درگذشت

محمد امامی کاشانی، در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران گذشت. وی نیز دو هفته قبل از مرگ با وجود تأیید صلاحیت از جانب شورای نگهبان از انتخابات مجلس خبرگان ۱۴۰۲ کناره‌گیری کرده بود.

آثار

خط امان؛ پژوهشی در موعود ادیان نوشته، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار