تأثیر عدم توافق هسته ای در حوزه صادرات انرژی / ایران و غرب در دو راهی تاریخی

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] برجام موافقان و مخالفان زیادی در کشور دارد. برخی معتقدند که برجام به لحاظ اقتصادی دستاوردی برای ایران ندارد اما توافق نکردن نتایجی را...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] برجام موافقان و مخالفان زیادی در کشور دارد. برخی معتقدند که برجام به لحاظ اقتصادی دستاوردی برای ایران ندارد اما توافق نکردن نتایجی را به همراه خواهد داشت که قطعا روی معیشت مردم اثرگذار خواهد بود و از طرف دیگر عده ای بر این باورند که غربی ها با توجه به موضوع تأمین انرژی راهی به جز توافق با کشورمان ندارند و صادرات انرژی از سمت ایران و تأمین انرژی از سوی غربی هر دو طرف را روی میز مذاکره باقی می گذارد.[/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، براساس آمار اتاق ایران در چندماهه گذشته کشورمان بسیاری از مشتریان بازار نفت و گاز خود را از دست داده و در این میان قطر با فرصت طلبی از وضعیت بین روسیه و اوکراین اقدام به صادرات گاز به اروپا از میادین مشترک خود با ایران کرده که عملاً این مسئله منجر به کاهش ایفای نقش کشورمان در حوزه انرژی می شود. از طرفی چین که این روزها تنها مشتری نفت ایران است این محصول را با تخفیف زیادی از کشورمان خریداری می کند.

هرچند که این شرایط با نزدیک شدن به فصل سرد اروپا پایدار نخواهد ماند و غرب برای شش ماهه سرد سال باید اقدامی عاجل را در پیش گیرد اما بررسی رقبای ایران در غرب آسیا بازار را سهل و آسان برای کشورمان متصور نیست. ضمن اینکه اثر زیاد تأخیر در نقدشوندگی صادرات حوزه انرژی شرایط را به گونه ای رقم می زند که بازار ارز را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

در کنار این مسائل پمپاژ رسانه های غربی روی برنامه هسته ایران و طرح ساخت ۳۰ رآکتور هسته ای تا سال ۲۰۴۰ عملاً غربی ها را در موضع مذاکره قرار می دهد اما نباید این موضوع را فراموش کرد که گذر از شرایط فعلی نیازمند تدابیر جدی در حوزه اقتصاد است که متأسفانه عملکرد ضعیف دولت سیزدهم در این باره نگرانی های جدی را ایجاد می کند.

قطعی برق طی یکی دوسال گذشته برخی واحدهای تولیدی را در کشورمان به شدت متأثر کرده و به گفته اسلامی با افزایش ظرفیت نیروگاههای داخلی توان تولید برق از انرژی هسته ای ۱۰ هزار مگاوات افزایش پیدا می کند البته هنوز برای این مسئله زمانبندی مشخصی اعلام نشده و باید منتظر اقدامات بعدی بود.

دو موضوع رشد فزاینده آلاینده ها و پیش روی خشکسالی در کشورمان راهی به جز استفاده از انرژی اتمی را روی میز باقی نمی گذارد اما مسئله ای که در این باره باید تعیین تکلیف شود پیش بینی منابع مالی لازم برای تحقق عملیاتی شدن در سالهای آینده است که باید اقرار کرد که اوضاع در بخش اقتصاد اصلا مناسب نیست و  قطعا از دست دادن بازارهای بین المللی خصوصاً در حوزه انرژی اثرگذاری شدیدی در حوزه ارزی برای تبادلات خارجی خواهد داشت.

بررسی رفتار غرب نیز نشان میدهد که آنها بر این عقیده اند که ایران با توجه به اثرگذاری تحریمها روی مشتریان نفت و گاز و کاهش سطح درآمد چاره ای به جز استفاده از منابع انرژی ارزان ندارد و انرژی هسته ای با کیفیت ترین و ارزان ترین آن نسبت به سایر گرینه هاست. در این شرایط غرب تا جاییکه امکان داشته باشد به دنبال تضامین فوق العاده برای خود خواهد بود چرا که غربی ها به خوبی می دانند که با برداشته شدن بخشی از تحریمها و بازگشت آمریکا به میز مذاکره عملاً باید طی مدت زمان کوتاهی ورق های تعامل با ایران را تغییر دهند احتمالا فردا در صف مشتریان انرژی کشورمان خواهند ایستاد و قصد ندارند تا این امتیاز را ارزان به کشورمان واگذار کنند.

باتوجه به آنچه گفته شد به خوبی مشخص می شود که ایران و غرب باید به دنبال مخرج مشترکی باشند که در آن محدودیتهای صادراتی و ارزی ایران برداشته شود و غرب نیز این اطمینان را حاصل کند که این توافق بهترین نتیجه ای بود که می توانست برایش حاصل شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار