تراز مثبت بانک ایران زمین در منطق / غول خفته در صورتهای مالی

در حالی زیان انباشته بانک ایران زمین در مجموع 12 هزار و 600 میلیارد تومان است که در مقابل ارزش دارائیهای بانک به 22 هزار و 500 میلیارد تومان می رسد و سهم مشارکت بانک در بازارهای مالی قابل توجه است.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در چندوقت گذشته انتشار منظم صورتهای مالی بانک ایران زمین این امیدواری را ایجاد کرد که می توان در سایر بخشها نیز به تماشای شفافیت ایجاد شدنی نشست. انتشار تمام و کمال صورتهای مالی این بانک با تمام ضوابط انتشار چنین اسنادی که در آن به همه هزینه ها ، نوع و میزان تسهیلات کلان ، حقوق و مزایای پرسنل و… اشاره شده و در این موضوع باید بانک ایران زمین را پیشرو در ایجاد اتاق شیشه ای بانکداری دانست برخی قضاوتها و تحلیلها را با اما و اگر روبرو می کند. بررسی صورتهای مالی منتشر شده در سامانه کدال نشان می دهد که صورتهای مالی این بانک با نظم خاصی و با تکیه بر ایجاد شفافیت همیشه منتشر شده و در آن می توان به همه جزئیات مورد نیاز برای ارزیابی بانک دسترسی داشت.

در بررسی این صورتها باید به این موضوع توجه کرد که نظام بانکی کشور سالهاست که به واسطه نوع نگاهی که بر آن موجود است بهره وری مورد انتظار را نداشته زیرا نقش واسطه گری ارگانهای دولتی در این بخش اقتصادی بیش از همیشه حس می شود.

در میان انتقادهایی که به مجموعه بانکی کشور می توان داشت نباید این قضیه فراموش شود که اگر املاک و دارائی بسیاری از بانکهای ارزش گذاری مجدد شود شاهد رشد قابل توجهی در صورتهای مالی آنان خواهیم بود زیرا بسیاری از این ارزیابیها مربوط به چندسال قبل است در حالیکه تنها در یک سال گذشته رشد قریب به صد در صدی در حوزه زمین و املاک تجربه شد.

اما بانک ایران زمین در یکسال گذشته دستاوردهای قابل توجهی را در صورتهای مالی به ثبت رساند:

 

کاهش قابل توجه بدهی ها به بانک ها و مؤسسات اعتباری 

 

بدهی های بانک ایران زمین در پایان ۱۲ ماهه ۹۹ معادل ۴۷ درصد بدهی های سال ۹۸ بود به عبارت دیگر تلاش های صورت گرفته در این بانک موجب شد تا میزان بدهی به بخشهای بانکی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

 

افزایش ۱۶۸ درصدی سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار 

 

در روزهایی که بازار سرمایه به شدت نیازمند اعتمادسازی بود بانک ایران زمین با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع میزان سرمایه گذاریهای خود را در این بخش ۱۶۸ درصد افزایش داد تا به این وسیله از موج بی اعتمادی موجود در بازار سرمایه در حد نام و سع خویش جلوگیری نماید. این بانک در ۱۲ ماهه سال ۹۹ بیش از ۲۲ هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری کرده که در سال ۹۸ این مقدار تنها ۸ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال بود.

 

زیان انباشته کاغذی و سود بالفعل در واقعیت

 

در خصوص زیان انباشته بانک باید این مسئله مد نظر قرار گیرد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به ادغام مؤسسه مولی الموحدین است که بانک در مقابل پذیرش مسئولیت سپرده های انتقالی از موسسه موالموحدین املاک بسیاری را دریافت کرده به عبارتی بانک در حال پرداخت سود سپرده های مذکور را پرداخت می کند که دارایی های ارزشمندی دارد و سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش افزوده پیدا کرده است. این دارایی ها در ابتدای سال ۹۸ حدود ۱۸۵۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۸ به ۲۲۵۰۰ میلیارد و در پایان سال مالی ۹۹ به نزدیک ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که کل زیان انباشته بانک ۱۲۶۰۰ میلیارد تومان می باشد.

 

افزایش ۱۱۸ درصدی سود سرمایه گذاریها

 

ایران زمین در پایان سال ۹۹ موفق شد میزان سود سرمایه گذاری های خود را ۱۱۸ درصد افزایش دهد این رقم در پایان سال ۹۸ به ۵ هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال رسیده بود که در پایان سال با افزایشی قابل توجه به ۱۲ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال تکیه زد.

 

موارد متعدد دیگری را می توان در مورد وضعیت صورتهای مالی بانک ایران زمین برشمرد که در گزارشات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار