تنها مسئله باقی مانده در مذاکرات وین بحث سپاه است

خبرنگار صهیونیست به نقل از منابعی، ضمن بیان این که همه جزئیات فنی توافق هسته‌ای حل شده، ادعا کرده تنها مسئله باقی مانده بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست «تروریستی» آمریکاست.

به گزارش رصد روز، خبرنگار صهیونیست به نقل از منابعی، ضمن بیان این که همه جزئیات فنی توافق هسته‌ای حل شده، ادعا کرده تنها مسئله باقی مانده بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست «تروریستی» آمریکاست.

«آمیخای استاین» خبرنگار ارشد دیپلماتیک شبکه صهیونیستی «کان نیوز» در رشته توییتی به نقل از دیپلمات‌های غربی و مقامات اسرائیلی مدعی شد که «دولت بایدن این روزها در مقایسه با قبل بسیار تمایل بیشتری دارد که اعلام کند مذاکرات هسته‌ای-برجامی ایران در وین شکست خورده است».

او در ادامه، با اعلام این که تمام جزئیات فنی مربوط به خود توافق هسته‌ای توافق شده -که یکی از دلایل ترک وین از سوی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات است- ادعا کرده آنچه در حال حاضر مشکل‌ساز است، بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است.

به ادعای این خبرنگار صهیونیست، ایرانی‌ها خواستند این اتفاق بیفتد، آمریکا گفته «شاید، اما…» و خواسته‌هایی را مطرح کرده، اما تهران قبول نمی‌کند. او در ادامه نوشت: با توجه به این وضعیت، منابع درگیر در گفت‌وگوها به من می‌گویند «شانس دستیابی به توافق بشدت کاهش یافته است».

وی در توییت آخر خود نوشته «در اسرائیل همانطور که می‌دانیم، عدم توافق را ترجیح می‌دهند و برای مدت طولانی مقامات اسرائیلی به مقامات دولت بایدن گفته‌اند که ایران باید از راه‌‌های دیگری تحت فشار قرار گیرد. با این حال، مشخص نیست، حتی اگر مذاکرات شکست بخورد، ایالات متحده چه زمانی به سراغ طرح ب [جایگزین] خواهد رفت».

اخیراً نیز «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بحث فنی مذاکرات وین اظهار داشت: موضوعات و مباحث فنی در مذاکرات وین تمام و مشخص شده است. بحث‌های فنی صورت گرفته و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت امور خارجه است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم دیروز (دوشنبه) در نشست خبر هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست به اصطلاح «تروریستی» آمریکا و این‌که آیا ایران از آمریکا پاسخی دریافت کرده‌، گفت: فروکاستن آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده، به یک موضوع، تنها و تنها خواست واشنگتن و اسرائیل است. موضوعات ما نه قابل فروکاستن و نه قابل ساده سازی است.

وی ادامه داد: آنچه بین ایران و آمریکا در حال انجام است رویارویی دو دیدگاه است یک دیدگاه که حقوق بین‌الملل را نادیده می‌گیرد و سعی می‌کند سیاست داخلی خودش را بر تمامی موضوعات بین‌المللی حاکم کند و رویکرد ایران که معتقد است مذاکراتی که انجام و امضا و مهر و موم شده، باید محترم شمرده شود و حقوق بین‌الملل بر قوانین داخلی آمریکا ناظر است.

خطیب‌زاده همچنین تاکید کرد: اگر آمریکا پاسخ مناسب به موضوعات باقیمانده را داده بود تا الان این موضوع کش پیدا نمی‌کرد و الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط