تورم پیشران در آخرین ایستگاه ۱۴۰۲

طبق گزارش مرکز آمار، در اسفند 1402 هزینه تولید محصولات صنعتی نسبت به بهمن 1.7 درصد افزایش یافته است. از میان بخش‌های این گروه، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به «تجهیزات برقی» بوده است.

به گزارش رصد روز، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود آمار تورم تولیدکننده گروه صنعت در اسفند ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. طبق ارقام موجود در این گزارش، تورم تولیدکننده ماهانه گروه صنعت در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ماه افزایش یافته است. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز با افزایش همراه بوده و به بالای ۲۴ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم سالانه تولیدکننده گروه صنعت نسبت به بهمن با کاهش مواجه شده است.

گروه صنعت طبق دسته‌بندی مرکز آمار ۲۳ بخش جزئی دارد. از میان این بخش‌ها، بالاترین تورم ماهانه تولید مربوط به «ساخت تجهیزات برقی» بوده است. «ساخت فلزات پایه» نیز در جایگاه دوم ایستاده است. در مقابل، کمترین تورم تولید ماهانه در میان این بخش‌ها به نام «تولید کاغذ و محصولات کاغذی» ثبت شده است. هزینه تولید «توتون و تنباکو» نیز بدون تغییر نسبت به بهمن باقی مانده است.

نگاه کلی به هزینه‌های تولید صنعت در اسفند ۱۴۰۲
مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که تورم تولیدکننده ماهانه گروه صنعت از ۱.۳ درصد در بهمن ۱۴۰۲ به ۱.۷ درصد در اسفند این سال رسیده است. به بیان دیگر، قیمت محصولات صنعتی تولید شده در اسفند، بلافاصله بعد از تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف، ۱.۷ درصد نسبت به بهمن بالاتر رفته است. بنابراین تورم تولیدکننده را می‌توان نماگری از رشد هزینه تولید دانست و اینطور برداشت کرد که هزینه‌ تولید محصولات صنعتی در آخرین ماه از سال گذشته نسبت به بهمن افزایش یافته است. همین مقایسه را می‌توان با سال قبل نیز انجام داد.

در تورم تولید نقطه به نقطه، تغییر هزینه‌ تولید در هر ماه نسبت به همان ماه در سال قبل بررسی می‌شود. این شاخص از ۲۲.۶ درصد در بهمن به ۲۴.۶ درصد در اسفند افزایش یافته است. بالا رفتن این عدد نشان می‌دهد که نه تنها هزینه تولید محصولات صنعتی در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش یافته بلکه سرعت این افزایش قیمت نیز تندتر شده است.

در مقابل، تورم سالانه تولید که ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داده است، کاهشی شده و از ۳۰.۴ درصد به ۲۹.۹ درصد رسیده است. البته این به معنای کاهش هزینه‌های تولید در طول یک سال نیست بلکه نشان می‌دهد هزینه‌های تولید افزایش یافته اما این افزایش با شتاب کمتری صورت گرفته است.

رشد هزینه تولید تجهیزات برقی پیش از بهار ۱۴۰۳
طبق داده‌های مرکز آمار، از میان ۲۳ بخش گروه صنعت، بالاترین تورم ماهانه تولید ۴.۷ درصد و برای بخش «تولید تجهیزات برقی» بوده است. این نرخ در بهمن ماه ۱.۹ درصد بوده است بنابراین می‌توان گفت که پیش از فرارسیدن بهار و در انتهای زمستان هزینه تولید این محصولات برقی با افزایش مواجه شده است. با توجه به این که این افزایش در کارخانه و قبل از رسیدن به بازار مصرف صورت گرفته می‌توان انتظار داشت که قیمت بازاری محصولات برقی در فروردین ماه افزایش یابد. البته با اتمام فروردین ۱۴۰۳ و منتشرنشدن آمار تورم مصرف‌کننده این ماه، نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت و باید منتظر آمار رسمی ماند.

در رتبه دوم، تولید «فلزات پایه»‌ قرار گرفته که تورم ماهانه آن به ۳.۷ درصد رسیده است. این نرخ در بهمن ماه ۳.۵ درصد بوده است. تورم تولید ماهانه «انواع آشامیدنی»‌ نیز با ثبت نرخ ۳.۲ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در سوی دیگر این طیف‌، فرآورده‌های توتون و تنباکو قرار گرفته که هزینه تولید آن در اسفند هیچ تغییری نسبت به بهمن نداشته است. تورم تولید ماهانه در «کاغذ و محصولات کاغذی»، «محصولات دارویی شیمیایی و گیاهی» و «وسایل نقلیه موتوری» نیز کمتر از یک درصد بوده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار