تکلیف تحریم‌های سازگار با برجام چه می‌شود؟

در تازه‌ترین اخبار از دور چهارم مذاکرات احیای برجام، به نظر می‌رسد دیپلمات‌ها آماده‌اند برای مدت طولانی‌تری در وین بمانند. در این میان، برخی منابع به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش‌ داده‌اند که این کشور آن دسته از تحریم‌های ترامپ را که با ...

به گزارش رصد روز، نخستین جلسه از چهارمین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، روز جمعه ۷ مه در شهر وین پس از برگزاری نشستی به مدت یک و نیم ساعت، به پایان رسید.

بر اساس گزارش یورونیوز فارسی، در این جلسه انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا هدایت جلسه را برعهده داشت و عباس عراقچی هم رئیس هیأت ایرانی بود.

در این روز طرفین حاضر در گروه ۴+۱ و ایران، در پایان گفتگوها توافق کردند که نشست‌ها در کارگروه‌های موازی سه‌گانه پی گرفته شود و رایزنی‌های فنی و کارشناسی نیز به منظور کار روی متن پیش‌نویس توافق هرچه سریع‌تر انجام شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است در این جلسه، همه طرف‌های حاضر تاکید کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توافق بر سر احیای برجام و بازگشت طرفین به تعهدات صورت پذیرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد دور جدیدی از گفتگوها برای احیای برجام آغاز شده است. این دیپلمات عالی‌رتبه روس ادامه داد که حاضرین در این نشست توافق کردند تا روند مذاکرات را تقویت کنند و به نظر می‌رسد هیأت‌ها آماده هستند به هر میزانی که برای رسیدن به هدف نیاز باشد، در وین بمانند.

حفظ تحریم‌های ترامپ که با برجام ناسازگار نیستند

در این میان به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، یک مقام آمریکایی گفته است، از آنجا که برجام از قبل مورد توافق قرار گرفته قرار نیست چیز جدیدی ابداع شود اما برخی تحریم‌های دولت قبلی که با برجام سازگار است زیر سوال نخواهند رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق با ایران به منزله بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۸ خواهد بود و اینکه آیا منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز به همان مرحله برمی‌گردد گفت: «ما بازگشت به پایبندی نسبت به برجام را در نظر داریم و هرچه با آن سازگار نباشد باید برداریم. می‌خواهم از این فرصت استفاده می‌کنم تا نکته‌ای را روشن کنم. در این راستا، مبنای استنادی برخی تحریم‌ها که توسط دولت ترامپ وضع شده‌اند را زیر سوال نمی‌بریم. چیزی که آن را مورد سوال قرار می‌دهیم این است که آیا آن تحریم‌ها با بازگشت به برجام سازگار هستند یا خیر. ارزیابی ما و تشخیص امنیت ملی ما این است که در راستای امنیت ملی ما است که در صورت بازگشت ایران به پایبندی به برجام ما هم به پایبندی به این توافق بازگردیم.»

او در ادامه گفت: «بنابراین ما هر چیزی را که از سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاده مورد بررسی قرار خواهیم داد… و اگر موارد پیچیده‌ای در این میان وجود داشته باشد باید نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم. نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم اما دوباره می‌گویم، اگر معتقد باشیم حفظ یک تحریم با بازگشت به برجام سازگار نیست آماده‌‌ایم آن را برداریم. اما اگر تصورمان این باشد که که حفظ یک تحریم با برجام سازگار است آن را حفظ می‌کنیم.».

این دیپلمات ارشد آمریکایی درباره شهروندان این کشور که در ایران تحت بازداشت قرار دارند گفت، در این باره مذاکرات فعال و غیرمستقیمی وجود دارد که مستقل از برجام در حال انجام است.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط