جراحی در صنعت خودرو با عرضه در بورس/کاهش ۷۰ درصدی قیمت در بازار

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: قطعاً با تصویب و اجرایی شدن طرح عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو در حاشیه بازار کاهش خواهد یافت.

به گزارش رصد روز ، جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ساماندهی صنعت خودرو، اظهار داشت: کلیات این طرح به تصویب اعضای کمیسیون رسیده و کارگروه تخصصی در حال بررسی جزئیات آن است تا وارد بررسی جزئیات آن در کمیسیون شویم.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین محورهای این طرح عرضه خودرو در بورس کالا است، گفت: با این اقدام عرضه و تقاضا در بازار به تعادل رسیده و جلوی دلال‌بازی و همچنین تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای گرفته می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تصویب و اجرایی شدن این طرح در واقع به نوعی جراحی در بازار و صنعت خودرو است، ادامه داد: تا کنون جلساتی را نیز با مسئولان وزارت «صمت درباره این طرح داشته‌ایم که این جلسات برای به جمع‌بندی رسیدن درباره طرح مذکور ادامه خواهد داشت.

جدی با تاکید بر اینکه قطعاً تصویب و اجرایی شدن طرح مذکور  قیمت خودرو را در حاشیه بازار کاهش خواهد داد، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود که با عرضه خودرو در بورس ، اختلاف قیمت حاشیه بازار با قیمت کارخانه ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یابد؛ به عنوان مثال اگر اختلاف قیمت خودرویی در بازار با کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان باشد، پیش‌بینی بر این است که این اختلاف قیمت حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان کاهش یابد، اما احتمال اینکه این اختلاف قیمت صفر شود، بسیار کم است.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که به صورت الزامی همه محصولات در بورس عرضه شود تا از این طریق شفافیت عرضه خودرو افزایش یابد و انگیزه‌ای برای تولید بیشتر برای خودروسازها ایجاد شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: نکته‌ای که درباره اجرایی شدن این طرح وجود دارد این است که ممکن است قیمت خودرو در فرایند عرضه در بورس حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت پایه و تعیین شده، بالا تر به فروش برسد؛ که در این طرح مصارف مختلفی برای هزینه‌کرد مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

تسنیم

مطالب مرتبط

آخرین اخبار