جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

چهارمین روز و هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور 208 نماینده آغاز شد.

به گزارش رصد روز، چهارمین روز و هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور ۲۰۸ نماینده آغاز شد.

در جلسه علنی امروز که در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود، نمایندگان به ادامه بررسی برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای کابینه سیزدهم می‌پردازند.

از روز شنبه هفته جاری تاکنون، صلاحیت ۱۱ وزیر پیشنهادی بررسی شده و بررسی صلاحیت ۸ وزیر باقی مانده است که امروز ابتدا برنامه ها و صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی خواهد شد.

کمیسیون صنایع با اکثریت آرا صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی صمت را با تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد.

komidioon-sanaye

 روح الله عباسپور در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

۱- شرح استعلام:

از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه عالی دفاع ملی که مدرک های ایشان از این ناحیه اخذ شده است.

کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد

کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستم های اقتصادی از دانشگاه علم و صنعت

مقطع دکتری در رشته مدیریت راهبردی مورد تائید قرار گرفته است

شرح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

مهم ترین برنامه ها و راهبردها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون صنایع عبارتند از:

اصلاح ساختار تولید و تجارت

ارتقاء همکاری های بین بنگاهی

مدیریت زنجیره های تامین

اصلاح ساز وکارهای بازار و تنظیم بازار

برنامه های کوتاه مدت که شامل موارد سه گانه زیر است:

بهبود تنظیم بازار

افزایش صادرات

پشتیبانی و رفع موانع تولید در دو سطح عمومی و ویژه

پروژه های تحول:

در کنار راهبردها و برنامه های فوق الذکر ۳۶ پروژه تحول در قالب زیر نیز در نظر گرفته شده است که به طور مبسوط در برنامه ها آمده است اما به دلیل ضیق وقت فقط سرتیتر برنامه ها را اعلام می کنیم.

پروژه های زیرساختی توانمندسازی، پروژه های تحول و هماهنگی صنایع کشور، صنایع برق آبی، خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین سازی و صنایع معدنی و پروژه های تکمیلی و آمایشی.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی: برنامه های ارائه شده فوق الذکر از لحاظ کارآمدی، تحول گرایی، مسئله محوری، چابک سازی، توازن بخشی و منطقه ای و توجه به پیشرفت شتابان مناسب است.

انتخاب برنامه های ایشان با برنامه های بالادستی:

تدوین برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۷ درصد از برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۳۷ درصد موارد همسو است یعنی ۷۴ درصد؛ نتایج حاصله نشان می دهد که ۲۶ درصد به احکام اشاره ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور:

صلاحیت ایشان مورد تائید می باشد.

نتیجه گیری:

در خصوص توانمندسازی ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن وتجارت رأی گیری به عمل آمد و صلاحیت ایشان با اکثریت مطلق آراء مورد تائید قرار گرفت.

مخالف وزیر پیشنهادی صمت/مطهری: برنامه‌های فاطمی امین برای وزارت صنعت انشایی است نه اجرایی

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار 

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوم شهریور) مجلس و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصادی در کشور اظهار داشت: اقتصاد ایران بعد از کشورهایی مانند ونزوئلا و سودان بیشترین نرخ تورم را در سال ۲۰۲۱ داشته است؛ تورم بالای ۵۰ درصد در کشورمان در حالی است که متوسط رشد نرخ تورم جهانی ۳.۳۹ صدم درصد است.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته نرخ سرمایه‌گذاری در کشورمان منفی بوده و نرخ بالای ارز جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را سخت کرده است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در چنین شرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت موتور محرک اقتصاد کشور در بازار است و مهم‌ترین رکن برای عبور از وضعیت فعلی محسوب می‌شود.

مطهری با تاکید بر اینکه وزارت صنعت مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: وزیری به مجلس معرفی شده است که برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام هیچ برنامه عملیاتی ندارد.

وی گفت: با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تضمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از دولت خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت سیمان از ۳۰ هزار تومان به بالای یکصدهزار تومان و نیز افزایش قیمت میلگرد به بالای ۲۰ هزار تومان به بهانه قطع برق، اظهار داشت: آقای فاطمی امین برای اصلاح این روند چه برنامه‌ای دارد و بگوید که آیا قیمت‌ها به قیمت قبل از قطعی برق برمی‌گردد؟

مطهری با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی، خطاب به وی گفت: شما از تنظیم بازار در کوتاه‌مدت و رشد توهمی صادرات گفته‌اید؛ چطور از ارز ۴۲۰۰ تومانی حرفی نزده‌اید؟ آیا می‌دانید امروز چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کدام داده می‌شود.

وی ادامه داد: آیا می‌دانید ۸ میلیارد دلاری که دولت برای اعطای این نوع ارز مجوز داشته، رو به اتمام است و دولت قبل به دنبال افزایش آن به ۱۵ میلیارد دلار بوده است؟

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت اظهار داشت: شما از تأثیر کرونا و دلار جهانگیری بر روی صنعت حرفی نزده‌اید، اما از ده‌ها سامانه حرف‌ زده‌اید که اینها نه تنها راه حل نیست، مشکلی بر مشکلات قبلی می‌افزاید. بهتر است به جای ایجاد سامانه‌های جدید به تکمیل سامانه‌های نیمه کاره قبلی بپردازید.

مطهری افزود: گفته‌اید که اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های صنعتی هزینه شود، ۲ تا ۳ میلیون شغل ایجاد می‌شود؛ هر شغل را چند میلیون تومان حساب کرده‌اید؟ این رقم چند برابر نقدینگی است؟

وی اضافه کرد: شما برنامه‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را به جای وزارت صنعت ارائه کرده‌اید و از ارائه برنامه در حوزه معدن غفلت کرده‌اید. جلوگیری از خام فروشی نفت، مطالبه همیشگی رهبر انقلاب بوده، پس چطور برای بخش معدن که همپای نفت ارزآوری دارد، غفلت کرده‌اید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بخشی از برنامه وزیر پیشنهادی صنعت در خصوص اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره مصرف گفت: این برنامه شائبه قیمت‌گذاری دستوری را پیش می‌آورد.

مطهری تصریح کرد: گفته‌اید که می‌خواهید تولید خودرو را به سالی ۳ میلیون دستگاه برسانید و یک میلیون و دستگاه را هم صادر کنید؛ معلوم است که اطلاعی از وضعیت صنعت خودرو ندارید و می‌خواهید هزار دستگاه خودروی فعلی را به ۳ میلیون دستگاه در سال برسانید.

وی در پایان با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت اثری از بورس کالا دیده نمی‌شود و دردی از تولیدکنندگان و سفره مردم حل نمی‌کند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز مردم میدان می‌خواهد اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.

موافق وزیر پیشنهادی صمت/ موسوی: برنامه‌های فاطمی امین توجه ویژه‌ای به معیشت مردم دارد

 

کاظم+موسوی

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان و در موافقت با برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت ضمن قدردانی از رییس جمهوری برای معرفی کابینه‌ای جوان، انقلابی و متخصص اظهار داشت: ما باید برای کشور به معنای واقعی فکر کنیم آقای فاطمی امین بهترین گزینه برای این وزارتخانه است. دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند که او را به کار بگیر و از او استفاده کن؛ دو شاخص و صفت دارد؛ یکی اینکه قوی هست و دیگر اینکه امین هست اگر می‌گفتند”فانه فاطمی الامین” همه اش تمام شده بود.

وی افزود: وزارت صمت وزارتخانه ای عریض و طویل است که باید برای هدایت و سکانداری این وزارتخانه فردی امین و متخصص انتخاب کرد و دکتر فاطمی امین وزیر پیشنهادی بهترین گزینه برای این وزارتخانه است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی، تحول گرا و مداق است. برنامه‌های آقای فاطمی امین در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی صنعت مبنی بر افزایش رقابت پذیری براساس لغو امتیازات خاص و غیر ضرور پیش بینی شده است.

وی بابیان اینکه مردم کشور در شرایط حاضر درگیر ویروس منحوس کرونا شدند، خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی در کشور خوابیده است و برای اینکه شرایط رو به بهود شود باید ابتدا به وزیر پیشنهادی وقت بدهیم و بعد مطالبه کنیم. به عبارتی ابتدا باید مشکلات سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی را برطرف شود.

وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی صمت در برنامه‌های خود به دنبال انسجام، تعادل منطقه ای از طریق حمایت از زیرساخت‌ها و برقراری مشوق های متناسب با رعایت اصول آمایش سرزمین، پرداخت و دنبال ایجاد توازن در منطقه براساس آمایش سرزمین است. این مسائل به خوبی در برنامه آقای فاطمی امین پیش بینی شده و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز چکش‌کاری شده است.

موسوی همچنین تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو، معادن، فلزات و سایر موضوعات مرتبط با کالاهای اساسی و معیشت مردم توجه ویژه‌ای خواهد داشت، مردم در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا گرفتار شده اند و بسیاری از واحدهای تولیدی راکد شده است که وزیر پیشنهادی برای این شرایط برنامه‌هایی ارائه کرده است.

موسوی با تاکید بر اینکه برنامه‌ های وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و تحلیل شده است، ادامه داد: امیدواریم در حوزه خودرو، معادن، فلزات، کالای اساسی و معیشت مردم نیز برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت اجرایی شود.

وزیر پیشنهادی صمت: باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم/ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است

سید رضا فاطمی امین گفت: ما برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وزیر پیشنهادی صمت

 سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت صبح امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت:  در سال ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فرهنگی در سطح آسیای جنوب غربی با تکیه بر تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و ارتقاء نسبی سطح درآمد دست یابیم که این موضوع سبب تحقق چشم انداز کشورمان خواهد شد. ما برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: وزارت صمت بسیار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگی‌های در بازار هستیم و سیمان به یکباره به ۵ برابر می رسد دولت کجاست؟ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند.

* شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در دولت سیزدهم هدف گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.

فاطمی امین خاطر نشان کرد: به زودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم می توانند کشور را جلو ببرند.

وی تاکید کرد: همه نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با تعطیلی و ظرفیت پایین واحدهای تولیدی مواجهه هستند. دولت و وزارت صمت نباید بنگاه داری کنند اما موظف به بازار سازی هستیم. وظیفه خودم می دانم خود را شریک بنگاه‌ها بدانم نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی بخش خصوصی است. ما باید محیط کسب و کار را تقویت کنیم.

* سامانه جامع تجارت تا پایان سال اجرایی می‌شود

فاطمی امین با تاکید بر اینکه سامانه جامع تجارت مصوب مجلس است که متاسفانه به اتمام نرسیده است، خاطر نشان کرد: این سامانه را تا پایان سال به سرانجام خواهیم رساند که سبب مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و جلوگیری از فساد خواهد شد.  رهبر انقلاب سال هاست بر تولید در اقتصاد تاکید داشته و در نامگذاری سال های اخیر نیز به آن اشاره دارد بنابراین طی ۶ ماه آینده تمرکز ویژه ای بر تامین مواد اولیه و رفع موانع به ویژه در حوزه موارد مربوط به معیشت مردم خواهد شد. همچنین برای نرخ ارز و صادرات برنامه ویژه ای پیش بینی شده است.

وی در مورد تقویت بازارهای داخلی و خارجی گفت: با تقویت بازارهای داخلی و توجه به بازارهای خارجی، تجمیع تقاضاها، هم افزایی بین بنگاه های کسب وکار تلاش خواهیم کرد عملکرد خوبی را ارائه دهیم و در این راستا هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکرد مطلوب به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صمت در مورد سامانه‌های شفاف سازی صنعت اظهار داشت: سامانه قواعد و مجوزها تا پایان سال اجرایی خواهد شد که این امر از بروز اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری می کند و امضاهای طلایی را از بین می برد. قطعا بسیاری از مجوزها باید نظارت پسینی شوند. در سال آینده بسته های سرمایه گذاری پیش بینی خواهد شد تا سرمایه گذارها بتوانند به راحتی موضوع فعالیت خود را انتخاب کنند و نیازی حتی به اخذ مجوز هم نداشته باشند.

فاطمی امین تصریح کرد: مشکلات صنعت شامله سه موضوع بیمه تامین اجتماعی، مالیات و مسئله تامین مالی  می شود که ۸۰  درصد دغدغه فعالان اقتصادی است که بسیاری از آن ها مرتبط با وزارت صمت نیست اما ما پیگیر آن ها خواهیم بود؛ به عبارتی باید پنجره واحدی باشیم تا وقتی واحد صنفی، تولیدی مراجعه می کند این وزارتخانه در دولت پیگیر آن باشد.

* تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کنم

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: اگر ان شالله وزیر بشوم، وظیفه ام این است که تمامی مسائل حوزه خودم را خودم پیگیری کنم و کار را به دیگران نسپارم و فرافکنی نکنم. مالیات دغدغه همه ماست، به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم. این تجربه را دارم، چرا که در موضوع بنزین این اتفاق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم، در قالب ستاد تبصره ۱۳ موضوع دوگانه سوز کردن خودروها، کارت سوخت و سهمیه بندی و خودروهای فرسوده اجرا شد. در سال ۸۶ کنگره آمریکا طرحی را برای تحریم بنزین مصوب می کرد که با موضوع سهمیه بندی بنزین این طرح خنثی شد. اگر واحد تولیدی دچار مشکل است، این مشکل به ما بازمیگردد و باید پاسخگو باشم.

فاطمی امین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مورد عدم ورود کالاهای مشابه داخلی تصریح کرد: ان شالله منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد و روزی را خواهیم دید که ایشان از عملکرد وزارت صمت و عملکرد دولت رضایت خواهند داشت. صادرات همیشه مهم است، اما امروز مهمتر و آن هم به سه دلیل.

وی در این بهره بیان داشت: اول بازار ارز حداقل باید ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر به آن تزریق شود تا متعادل شود. ما یک برنامه دقیق و حساب شده برنامه ریزی کردیم، با اتاق بازرگانی و برخی کارشناسان در مورد این برنامه مشورت، بررسی و همکاری شد و بدون فوت وقت اجرای خواهد شد. در موضوع صادرات ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه دوم هدفگذاری شده است، این کار علاوه بر اینکه تعادل بازار ارز را برقرار می کند و بر روی تورم نیز تاثیر می‌گذارد.

* دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اولویت‌های ما است

وزیر پیشنهادی صمت اشاره کرد: متاسفانه اولین بار در تاریخ ایران، ۴ سال تورم بالای ۲۵ درصد داریم، یعنی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و امروز بسیاری از واحدهای تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، به دلیل عدم تقاضا است. ما باید با لکوموتیو صادرات، گردش اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم و منابعی که از این ۵ میلیارد دلار حاصل می شود، برای تامین منابع اولیه و قطعات به بازار تزریق کنیم که تداوم تولید را تضمین کند.

فاطمی امین تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اولویت های ما است که با مشارکت وزارت امور خارجه این موضوع را به جلو خواهیم برد. من معتقدم توان بازدارندگی دفاعی ما تاکنون برای ما تولید قدرت کرده است. ما باید بتوانیم در بخش اقتصادی هم در صحنه بین المللی تولید قدرت کنیم.

وی ادامه داد: اگر روابط اقتصادی با سایر کشورهای همسایه و سایر کشورها تقویت شود، قدرت اقتصادی پیشران قدرت سیاسی کشور و قدرت فرهنگی کشور خواهد بود. اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد. ما با گسترش تبادلات تجاری جهانی می توانیم هم مباحث خود را حل و فصل کنیم، و هم قدرت سیاسی کشور را افزایش دهیم. این برنامه مبتنی بر تجارب اثبات شده است. بنده سالیان زیاد بر روی موضوع صادرات تمرکز داشتم و با همین شرایط تحریمی می توانیم در موضوع صادرات درست عمل کنیم.

وزیر پیشنهادی صمت با مهم خواندن موضوع معدن اظهار کرد: معدن می تواند جای نفت را بگیرد، ویژگی معدن این است که در اکثر نقاط معدن داریم، یعنی اگر توسعه ای در بخش معدن بدهیم، یک توسعه ای متوازن در سراسر کشور ایجاد کرده ایم، چرا باید ۵ هزار معدن ما تعطیل باشند؟ چرا باید نگران خام فروشی باشیم؟.

فاطمی امین خاطر نشان کرد: ما به طور ویژه برای اکتشاف، استخراج و فناوری باید تلاش کنیم. در موضوع جلوگیری از خام فروشی باید دو کار انجام شود؛ ابتدا عوارض معکوس و بعد فرآوری.

وی افزود: اگر نگران خام فروشی هستیم باید بر فرآوری متمرکز شویم. کسی که از معدن بهره برداری می کند، سودش را در جیبش می گذارد، حقوق دولتی هم نمی‌دهد و جاده را هم خراب می کند، هوای آن منطقه را هم آلوده می کند. حتما باید آن ۱۵ درصدی که در قانون معادن پیش بینی شده برای بازگشت به همان مناطق معدنی اجرایی شود که با کمک نمایندگان مجلس این اتفاق خواهد افتاد.

*  توسعه متوازن در صنعت

وزیر پیشنهادی صمت درباره توسعه متوازن در صنعت و اهمیت آن خاطر نشان کرد: ما با توزیع عادلانه منابع و فرصت ها شرایط توسعه موازن را برای همه مردم فراهم خواهیم کرد و تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان متناسب با شرایط هر منطقه و با همراهی نمایندگان برنامه عملیاتی را ترسیم خواهیم کرد که تمامی اهداف و اقدامات وزارت صمت و دولت را مشخص می کند.

وی افزود: این برنامه مبنای عملکرد مشترک ما خواهد بود و مدیران را براساس آن انتخاب خواهیم کرد و هر ۳ ماه درباره پیشرفت برنامه گزارشی ارائه می کنم. برنامه ویژه ای برای تربیت مدیران تعبیه کردم تا برای بخش خصوصی و دولتی استعدادهای کشور در پهنه سرزمینی شناسایی شود و بتوانم از تمام نقاط متناسب با سهمیه های موجود و استعدادهای مدیریتی افرادی را سکاندار بخش های دولتی و خصوصی کنم که طی ۲ سال آینده تحول آفرین باشند لذا با پروژه و زمانبندی کار را پیش خواهیم برد و ۲ سال بعد از آن هم کار را به دست مردم هر منطقه خواهیم سپرد.

فاطمی امین گفت: ما در جلسه‌ای که تمامی وزرای پیشنهاید و قبل از حضور در مجلس با رئیس جمهور داشتیم آقای رئیسی بر تعامل با مجلس تاکید کردند و به لحاظ شخصی نیز معتقدم ارتباط با نماینده ها، ارتباط با مردم و پاسخگویی به مردم است.

وزیر پیشنهادی صمت همچنین اظهار کرد: در برنامه های ارائه شده اعلام کردم که با شفاف سازی و اصلاح فرآیندها، فساد، امضاهای طلایی، حیات خلوت ها و رانت ها را از بین خواهم برد، فساد ستیزی یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم است که تجلی آن را در وزارت صمت خواهیم دید.

وی با تاکید بر اینکه سال ها از اقتصاد مقاومتی صحبت می شود اما اقدامی صورت نمی‌گیرد، بیان داشت: اقتصاد مقاومتی دو بعد تاب آوری و بازدارندگی دارد که درمورد تاب آوری باید وضعیت را طوری تنظیم کنیم که اگر شوکی وارد شد ضربه نخوریم و تا حدودی در این بخش توجه شده است.

فاطمی امین در مورد بازدارندگی در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: باید به مرحله ای برسیم که در حوزه اقتصادی همانند حوزه دفاعی شاهد بازدارندگی باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم که با تعاملات در صحنه بین الملل ضربه زدن به اقتصاد ایران برای کشورهای متخاصم آسیب زا باشد. به لحاظ قیمت ثابت بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را وزارت صمت مدیریت می کنند و ۴۵ درصد اشتغال کشور در این بخش است که شامل اصناف، واحدهای تولیدی و تجاری است.

فاطمی امین افزود: در حوزه مسکن تامین مصالح ساختمانی را از اولویت ها قرار دادیم و برآورد لازم برای میزان نیاز ما انجام گرفته است، ظرفیت داخلی نیز کافی است و می دانیم که اگر مسکن راه بیفتد لوکوموتیو اقتصاد کشور راه می افتد بنابراین از برنامه های آقای قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی استقبال می کنم.

وی در مورد آلودگی هوا و نقش صنعت برای حل آن گفت: بخش عمده ای از آلودگی شهرها به دلیل خودروها و آلایندگی آن ها است لذا با هماهنگی شهرداری ها درمورد توسعه اتوبوس و تاکسی‌های برقی برنامه ریزی خواهیم کرد.

فاطمی امین در مورد نقش صنعت در مهار بیماری کرونا تاکید کرد: هرچند وزارت بهداشت در خط مقدم است اما ما می توانیم با توسعه تولید داخلی و کاهش قیمت کمک فراوانی به نظام آموزشی کشور بکنیم همچنین در بخش کشاورزی نیز برنامه هایی را مشخص کردم. دولت و مجلس انقلابی با همراهی می توانند مسائل را حل کنند، مردم گرفتاری های بسیاری دارند و با حرکت جهادی در حوزه صنعت و معدن می توانیم تحولاتی را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: با انتخاب مدیران شایسته و تفویض اختیار و همکاری با ۲۹۰ نماینده مردم به عنوان مشاوران امین وزارت صمت می توانیم وزارتی چابک را داشته باشیم و اجازه هدررفتن فرصت ها را ندهیم. با کمک و همراهی نماینده ها و رأی اعتماد می توانیم کارهای گسترده و حیاتی را دنبال کنیم.

کمیسیون آموزش مجلس برنامه زلفی‌گل را تایید کرد

 رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

 رضا حاجی پور

متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مقدمه:

در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران ، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. برای رسیدن به این چشم انداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت می نماید مهمترین نقش را دارا می باشد. بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت می باشد که نیاز به فردی دارد که شایستگی های این مهم را داشته باشد.

بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول:

انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ مدرک دکتری خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز أخذ نموده اند. ایشان عضو هیات علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیتهای فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی می باشند. ایشان دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک در صد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شده اند. همچنین، رتبه اول پژوهش های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۹ متعلق به ایشان می باشد. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق ایشان است. آقای دکتر زلفی گل نویسنده بیش از ۵۶۰ مقاله هستند و بیش از ۱۷۰۰۰ ارجاع به مقالات ایشان وجود داشته است و بیش از ۳۵۹ مقاله در سمینارهای ملی و بین المللی ارائه داده اند.

ایشان علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار ۲۰ مقاله در خصوص الزامات و راهکارهای بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشته اند و کتاب “دانش برای دانایی” حاوی مطالبی در خصوص سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تالیف نموده اند. در مجموع می توان گفت ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگی های متناسب با پست پیشنهادی هستند.

 بخش دوم:

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی

٢- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته های اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرح های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها

۳-حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکت های دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) -اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به ایشان، رئیس کمیسیون را مأمور أخذ تعهدات مدنظر کمیسیون در خصوص فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف نمودند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسه ای که با ایشان داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و ایشان با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر گردید حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.

بخش سوم:

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

۱- پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه آقای زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آنها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:

– توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی – تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی

-توجه به مهارت آموزی و آموزش های کاربردی در آموزش عالی

– توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها

– توجه به فعالیت های فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان

-توجه به پروژه های کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان،اساتید و تقویت شرکت های دانش بنیان

 – توجه به دیپلماسی علمی – توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری

 – توجه به امکانات رفاهی دانشجویان

 ۲- ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی در مواردی به ارائه برنامه های کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیت های عملیاتی ناظر به هر یک از برنامه ها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه ها، نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل می کند.

 ٣- رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویت های اساسی مشخص می شد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیت های هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.

– اولویت های مغفول مانده – برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا

– توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیب های جدی مرتبط با آن – ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحی نگری در آزمون های دانشگاهی

بخش چهارم:

 انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.

بخش پنجم:

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگی های اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است

 ۱- از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی آقای دکتر زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی ایشان به شرح زیر است:

– دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل – رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه ۱۳۹۱ برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آراء)

– استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸

– کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور

– انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی،حمایت از انجمن های علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱

– انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابان های شهر به نام ایشان.

 ۲- از منظر علمی آقای دکتر زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور می باشند و می توان گفت ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بین المللی می باشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.

۳- از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر زلفی گل و برخی موفقیت های ایشان، می توان گفت که ایشان نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت نمودند. همچنین، ایشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امناء دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می باشند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ رجایی: برنامه های زلفی‌گل کلی است و قابلیت ارزیابی ندارد

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری کلی است و قابلیت ارزیابی و سنجش ندارد.

نماینده مردم لنجان در رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامیمجلس شورای اسلامی

حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم‌، تحقیقات و فناوری و در مخالفت با وی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی است، اظهار داشت: در برنامه‌های ارائه شده بازه زمانی برای اجرا مشخص نشده و این برنامه‌ها قابل ارزیابی و سنجش نیست.

وی با بیان اینکه موضوع تأمین اعضای هیأت علمی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مغفول مانده است، گفت:‌ امروز دنیا به سمت کارآفرینی و کاربردی شدن علم حرکت کرده اما در برنامه‌های آقای زلفی‌گل در این خصوص چیزی نمی‌بینیم.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس تصریح کرد: آقای زلفی‌گل فردی دانشمند است و بیش از ۶۰۰ مقاله علمی دارد اما مشکل کشور همین است که مقالات علمی در جهت تولید ثروت و قدرت هزینه نشده است.

رجایی همچنین به عضویت وزیر پیشنهادی علوم در شورای بورس دانشجویان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در سال ۹۳ از ظلم بزرگی که به دانشجویان بورسیه شد صحبت کردند و خواستار احقاق حق این دانشجویان شدند اما هنوز مشکل این دانشجویان حل نشده است.

وی تصریح کرد: منظومه فکری آقای زلفی‌گل و جریان فکری ایشان نامشخص بوده و موضع‌گیر‌های سال‌های اخیر ایشان محل بحث است.

نماینده مردم لنجان در مجلس در پایان اظهار داشت: آیا وزارت علوم نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی ندارد؟ چرا برخی جریانات سیاسی خاص از ایشان حمایت می‌کنند؟

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ نادری:‌ به شرطی از زلفی گل حمایت می‌کنیم که تحول خواه باشد

نماینده تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: به شرطی از زلفی گل حمایت می‌کنم که او چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

نادری نماینده تهران در مجلس

 احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه، ۲ شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: انتخاب آقای زلفی گل به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.

وی افزود: وجهه بسیجی آقای زلفی گل در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وزیر پیشنهادی علوم در سوابق خود ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: آقای زلفی‌گل ۱۱ سال تجربه معلمی و فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، همچنین آقای زلفی گل وزنه‌ای علمی بوده و نظریه‌پرداز و تحول‌خواه است و بنده یک دهه آقای زلفی گل را می‌شناسم و می‌گویم مدیری انقلابی، علمی، توانمند و تحول‌گرا است.

نادری گفت: در سال ۸۸ وزیر پیشنهادی علوم درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه می‌گویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت می‌کنند باید گفت پاسخ وی این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.

وی افزود: برنامه‌های وزیر علوم جامع است و هدفمندسازی آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن در سرلوحه‌های برنامه‌های آقای زلفی گل قرار دارد؛ شهادت می‌دهم تمام حرف‌هایی که علیه وی در رسانه‌ها گفته شده ناروا است.

نادری زلفی گل را فردی در تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: مجلس از وزیر پیشنهادی علوم حمایت می‌کند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

آغاز جلسه علنی نوبت دوم امروز مجلس/ ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

جلسه علنی نوبت دوم امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایق قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

 جلسه علنی نوبت دوم امروز (سه شنبه دوم شهریور) مجلس شورای اسلامی دقایق قبل به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور ۲۰۵ نماینده آغاز شد.

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آیت الله رئیسی به مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان است.

وزیر پیشنهادی علوم: فتنه ۸۸ آغاز مشکلات خارجی برای ما شد

محمدعلی زلفی‌گل درباره موضعش درباره فتنه ۸۸ گفت: فتنه ۸۸ آغاز مشکلات خارجی برای ما شد؛ چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟

دکتر زلفی گل

محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری ظهر امروز (سه‌شنبه) در جلسه بررسی رای اعتماد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطح چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نخواهد شد.

وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته ای و سردار سلیمانی را قرار می‌دهم چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند.

زلفی گل ادامه داد: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه ۸۸ بود و عزیزان می‌دانند دانشگاه بوعلی سینا بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه‌ها هست و به لطف خداوند فتنه ۸۸ را طوری مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیب ندید.

وی افزود: فتنه ۸۸ آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد. چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟ اگر کسی آبرویش را از طریق نظام کسب می‌کند، مردانگی حکم می کند که‌ آبرویش را برای نظام هزینه کند چه گونه با کسانی که در بزنگاه‌ها از نظام و انقلاب دفاع و آبروی خود را هزینه نمی کند هم خط باشیم؟ سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه اش قطع دست آنان از این منطقه خواهد بود.

وزیر پیشنهادی علوم‌تحقیقات و فناوری با اشاره به سوالات علمی نمایندگان اظهار داشت: یکی از افتخارات نظام، رتبه اول در منطقه است و برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند و در برخی سال ها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است و باید قدردان دانشمندان و دانش پژوهان که این افتخار را رقم زدند باشیم؛ رهبر معظم انقلاب بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و اجازه نداریم نتیجه زحمات دانشمندانمان را زیر سوال ببریم.

وی افزود: این سوال که علم بهتر است یا ثروت می توان جواب داد که هم علم خوب است و هم فناوری و تکنولوژی و باید بدانیم که علم زیربنای تکنولوژی و فناوری است و باید قدردان زحمات اساتید، دانشمندان و دانشجویان باشیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به دلیل آن است که تحقیقات ما براساس ۳ دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظام های سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون داده های علمی و مقالات علمی است، حرکت می کند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ تر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیات های علمی انگیزه لازم را برای انجام تحیقیقات کاربردی داشته باشند و من برای این موضوع برنامه و پیشنهاداتی را تدوین کرده ام که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس این شیوه نامه ها را اجرایی خواهم کرد.

زلفی گل تاکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش می کنم تا طی دوره ۴ ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از رساله ها و پایان نامه های دکتری ایجاد کنم. نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد کرده تا آنها بتوانند تحقیقات خود را در راستای نیاز جامعه انجام دهند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار داشت: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را به خوبی انجام داده اند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم، باید سه اصل را مدنظر قرار دهیم، بیان کرد: برنامه باید یکسری ویژگی های کلیدی داشته باشد، از جمله آنکه سرمایه های کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی دچار افت بها نشود، بلکه هم افزایی داشته باشد. اصل دیگر آن است که آیندگان برای برآورده کردن نیازهایشان دچار مشکل نشوند، بلکه علاوه بر نیازسنجی، نیازآفرینی نیز در آن وجود داشته باشد و به عبارت دیگر علاوه بر نیازهای نسبی به مزیت های ایجادی نیز توجه شود. اصل سوم نیز آن است که محیط زیست مادی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آسیب نبیند.

زلفی گل ادامه داد: برخی نمایندگان سوالاتی را از من پرسیده اند که نشان می دهد آنها تنها سیاست های اجمالی کلان و راهبردی من را مطالعه کرده اند، در صورتی که من یک برنامه تفصیلی شامل زمانبندی لازم و اقدامات عملی نیز  به مجلس ارائه کردم و با خواندن آن بسیاری از سوالات نمایندگان پاسخ داده خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها هستند که موجب تحقق آرمان های یک جامعه می شوند، زیرا تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست، به همین دلیل دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند، برای آنکه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند.

وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملا کارشناسی و عملیاتی است.

زلفی گل  اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی قدرت بی نظیری به دانشگاه های ما داده است و این بیانگر آن است که انقلاب اسلامی برای دانشگاه و دانشمندان ارزش قائل است، قانون هیات های امنا، استقلال خاصی به دانشگاه های ما داده است. بدیهی است که دانشگاه های ما از این اعتمادی که جمهوری اسلامی به آنها کرده، باید به بهترین نحو استفاده کرده و موجب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

زلفی گل با بیان اینکه از پتانسیل هیأت امنا استفاده خواهیم کرد، گفت: امروزه بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیأت‌های امنا استفاده می‌شود لذا در صورت اعتماد نمایندگان به اینجانب ، بعد نظارتی هیأت‌های امنا را نیز فعال کرده و از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم و دانشگاه‌، پلشتی و ناآراستی وجود دارد، تأکید کرد: علم، نور و شفافیت است به همین دلیل هنگامی که فردی دانش خودش را منتشر می‌کند همه دنیا آن را بررسی، نقد و اصلاح می‌کنند ما نیز باید از علم یاد بگیریم چرا که وزارت علوم هستیم و باید شفافیت را در این حوزه گسترش دهیم. با توسعه شفافیت از پلشتی جلوگیری می‌شود از طرفی به جای فرهنگ مچ‌گیری باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را رواج دهیم.

وی با اشاره به لزوم افزایش تعامل وزارت علوم با مجلس و شوراهای عالی ادامه داد: با افزایش تعامل با نمایندگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای علوم و تحقیقات و فناوری می‌توان از ظرفیت آنها برای ارتقاء دانشگاه و دیپلماسی علمی استفاده کرد.

زلفی گل ادامه داد: یکی از چالش‌ها در حوزه آموزش عدم توزیع متوازن و استفاده از رشته‌های تحصیلی است، متأسفانه امروزه استعدادهای برتر در رشته های مختلف به صورت متناسب توزیع نمی‌شود و این امر موجب بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. همچنین تقاضا برای رشته‌های پایه و علوم انسانی کاهش پیدا کرده در حالی که پایه و اساس علم، رشته‌های علوم انسانی و پایه‌ای است از این رو باید با سیاست‌های فرابخشی و تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای این موضوع مهم تدبیری اندیشیده شود؛ تحقق این امر در گرو عزم فرابخشی است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سرفصل های دروس نیاز به روزرسانی دارد، خاطر نشان کرد: به روز نبودن سرفصل‌ها و نادیده گرفتن مهارت‌ها یکی از چالش‌های حوزه آموزش است چرا که جامعه تنها به تحصیلات تکمیلی نیاز نداشته بلکه تکنسین و آموزش‌های مهارتی نیز از الزامات مهم است لذا دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و این دانشگاه‌ها به راحتی قابل توسعه در کل کشور بودند چرا که به امکانات سنگینی نیاز ندارند.

وی عدم رصد دانش‌آموختگان را یکی از چالش‌های حوزه آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت علوم باید دانش‌آموختگان را پس از تحصیل با استفاده از دانش آماری رصد کرده و برای معاونت پژوهش‌های عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانش‌آموختگان تعریف کند تا مشخص شود شغل چه تعداد از دانش آموختگان با تخصصشان هماهنگ است.

زلفی گل با اشاره به لزوم توجه به میان رشته‌ای‌ها و چند رشته‌ای‌ها گفت: با سیاست‌گذاری مناسب، تحقیقات چندرشته‌ای و میان رشته‌ای را توسعه خواهیم داد چرا که این امر موجب گسترش فرهنگ کار تیمی می‌شود. همچنین در حوزه سیاست‌گذاری پژوهشی نیز یکی از مشکلات جدی کشور کم بودن نقش دانشگاه در جامعه است از این رو باید از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده شود و تلاش می‌کنیم تحقیقات را کاربردی‌تر کنیم. در حوزه پژوهشی با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم و آن اینکه برای رشته‌ها مأموریت عام و خاص تعریف نشده است که در دوره آینده برای تحقق این امر برنامه خواهیم داشت تا بتوانند به مرجعیت علمی رسیده و در دنیا همچون خورشیدی در سپهر علم دنیا بدرخشند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارک های علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارک های علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد، در این رابطه خلاءهای قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود تا حمایت بیشتری از شرکت های دانش پایه صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فناوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری در ابتدا شرکت های دانش بنیان را احراز صلاحیت می کند و سپس نسبت به حمایت آن ها اقدام می شود در حالی که باید از شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس نیز حمایت صورت گیرد.

زلفی گل درباره برنامه های فرهنگی خود، گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می کند، وقتی تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ جدید با خود به جامعه آورد و فضای مجازی نیز با خود یک فرهنگ جدید ایجاد کرد، منظور از این گزارش این است که اگر به دنبال پویش و پالایش فرهنگی هستید باید در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری کنید.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر می خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایه گذاری صورت گیرد. همچنین برنامه داریم از تمام پتانسیل های تشکل ها و انجمن های علمی نهایت استفاده را ببریم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار کنیم.

کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز(سه‌شنبه)  پارلمان گزارش کمیسیون فرهنگی درباره محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما رابطه تحصیلات، تخصص و تجربه میدانی وزیر، تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی، نگاه تحول خواه ایشان، میزان اطلاع از اسناد بالا دستی، توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب، شناخت کافی از آسیب‌های موجود و صلاحیت ایشان در مدیریت و شجاعت لازم را بررسی کرده‌ایم.

وی در ادامه با استناد به گزارش وزارت علوم از صحت مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته دکتری رشته علوم سیاسی و مطالعات فرهنگی خبر داد.

نصیرایی در خصوص «تعهدات شفاهی» وزیر فرهنگ گفت: تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی با توجه مشکلات موجود در وزارتخانه، رشد روزافزون فیلم و سریال‌های خانواده محور با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی، بررسی شرایط و تامین نیازهای اقتصادی جامعه  هنری کشور، اقدام در جهت پویایی شورای فرهنگ عمومی به منظور هویت بخشی به سبک زندگی ایرانی – اسلامی، اقدامات جدی برای حل مشکلات چاپ، نشر و به خصوص تامین بعضی نیازهای مثل کاغذ، نظارت صریح و عالمانه قانونی بدون تلاش در دخالت بی‌مورد و تصدی گری دولت از برنامه‌های ایشان است.

 

موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ/تقوی: اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون مشارکت و همکاری مردم امکانپذیر نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: عصر ما عصر انفجار اطلاعات و نبرد فرهنگ‌ها است و حاکمیت امواج بر زندگی بشر و زندگی در فضای مجازی دنیا را به صورت یک دهکده درآورده است.

وی افزود: به خاطر همین ویژگی‌ها، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۱۹۵۵ میلادی گفته بود که بزرگترین جنگ آینده جنگ فرهنگ‌ها است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزه‌هایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات می‌شود.

تقوی با بیان اینکه فرهنگ مایه موجودیت هر جامعه است و پویندگی فرهنگ به روحیه مدیران فرهنگی بستگی دارد، اظهار داشت: آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید براینکه حضور در عرصه فرهنگ نیاز به یک جوشش درونی دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتباط با اهالی فرهنگ از این جوشش درونی برخوردار است و از آنجا که ارزش‌های اسلامی نیز در بستر آموزش‌های دینی منتقل می‌شود آقای اسماعیلی این ویژگی را دارد.

 

مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد/ یزدیخواه: اگر آقای اسماعیلی در گذشته عملکردشفافی داشت نگران نبودیم

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر آقای اسماعیلی در گذشته عملکرد شفاف و درخشانی می‌داشت و هیچ پرونده‌ای نبود نگران نبودیم.

علی یزدیخواه

علی یزدیخواه روز سه شنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس گفت: بخشی از بودجه طبق قانون مصارف بودجه، تابع محاسبات عمومی است که رییس دستگاه با توجه به شرح وظایف، ابلاغیه‌ها و ماموریت‌ها دستور می‌دهد و بخشی هم خارج از شمول است که رییس دستگاه روی یک ورقه معمولی می‌نویسد از محل بودجه خارج از شمول مبلغی به فلان دستگاه یا فلان نهاد داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: هنوز وارد این وزارتخانه نشده مجامع صنفی و هنری علیه او موضع گرفته است و صحبت‌های او درباره خانه موسیقی و سینما و هنر باعث شد اهالی سینما و هنر در برابرش گارد بگیرند، همه اهالی سینما و هنر که ضد انقلاب نیستند. الان با حضور او، خانه‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا، نویسندگان، هنرمندان و رسانه‌های دیجیتال چه موضعی دارند آیا استقبال کردند و چرا در برابر او گارد گرفتند؟

وی افزود: آقای اسماعیلی در کارنامه اجرایی و سوابق خود مدتی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان بود و این استانداری هم رقمی از جهت میزان بودجه خارج از شمول داشته است. با این حال انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان تصدی گری وی مشاهده نمی‌شود و شاید یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ شده‌اند، خود او بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بودجه استانداری اصفهان بسیار محدود بود، اظهار داشت: اکنون که قرار است آقای اسماعیلی به وزارت فرهنگ بیاید لازم است بداند حدود ۸۵ درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج از شمول است و هیچ ترتیب قانونی برایش مترتب نیست. به تشخیص رییس دستگاه با یک یادداشت می‌توان به یک نهاد فرهنگی، موسسه یا فرد به جای بودجه از محل بودجه خارج از شمول کمک کرد.

یزدی خواه یادآور شد: او در مدت محدودی که در استانداری اصفهان بود بابت همین منظور چندین پرونده داشت که دو مورد آن همچنان در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است و بقیه مختومه و او تبرئه شد؛ اما همین نشان می‌دهد انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حال با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ۸۵ درصد آن خارج از شمول است چگونه رفتار می کند. برای چند صد میلیون تومان چندین پرونده داشت و حالا با ۲۵۰۰ میلیارد تومان که ۸۵ درصد آن بودجه خارج از شمول است، چند تا پرونده خواهد داشت؟

یزدیخواه تصریح کرد: اگر او در آن مقطع عملکرد شفاف و درخشانی می‌داشت و هیچ پرونده‌ای نبود نگران نبودیم اما الان ۲۵۰۰ میلیارد تومان با ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول چگونه می‌خواهد نظارت کند.

 

موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد/شریعتی: اسماعیلی مشکلات حوزه فرهنگ را به خوبی احصا کرده است

عفت شریعتی

 عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما به فرموده امام راحل اساسا یک انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن نوین اسلامی از اهداف مهم برشمرده شده که باید با بهره‌گیری از فرهنگ ناب اسلامی این هدف را مشخص کرد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعیین تکلیف و اصلاح مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای اصلی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس مشکلات مهم دستگاه‌های فرهنگی را احصا کرده و برای رفع آنها برنامه دارد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی توجه به مسأله تعدد مراکز تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر و چاره‌جویی برای آن را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد رئیس جمهوری با هدف فرماندهی مرکزی دستگاه‌های فرهنگی کشور و نیز ارتقا جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری، از دیگر برنامه‌های آقای اسماعیلی است.

شریعتی تعامل گسترده با رسانه‌ها و بهره‌گیری از نظرات علما و مراجع را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: ارتباط دائمی آقای اسماعیلی با علما و فضلا و نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها و نیز حوزه‌های علمیه می‌تواند زمینه مناسبی را برای پیشبرد بهتر اهداف این وزارتخانه فراهم کند.

اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ: عرصه فرهنگ عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بی اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست.

 

اسماعیلی

 محمد مهدی اسماعیلی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه در مقام دفاع از برنامه های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس گفت: جمهوری اسلامی در طلیعه گام دوم فرصت های طلایی پیش رو دارد.

وی همچنین از اصحاب رسانه، عکاسان و تصویربرداران تقدیر کرد که این چند روز جلسات صحن علنی مجلس را در معرض دید مردم گذاشتند. جلساتی که نمایش پایمردی و جلوه بی نظیر از مردم سالاری دینی است. مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه ای عزیز جمهوری اسلامی را در یک شرایط عالی و آرمانی پدید آوردند و موافقان و مخالفان ناصحانه و مشفقانه روبروی هم نشسته و حرف ها بزنند و گفت وگو کنند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف داشته و دوستان زیادی نکات و پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده که آنها را شنیده و احترام می گذارم. فرهنگ مقوله ای با تعاریف متعدد است. فرهنگ مجموعه ای از گرایش ها، بینش ها، عادات، آداب، سنت ها و سبک زندگی انسان هاست اما آنچه به دل ما می نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرهنگ را مثل هوا خواندند.

وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه ارزش ها و آرمان های ما در فرهنگ نهفته است، گفت: همه قیل و قال های «ایسم» های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه فرهنگی دارد. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و تمامی مجاهدت ها از عرصه علم و فناوری تا سلامت و سازندگی در فرهنگ ریشه دارد. لذا امروز منبعث از تقابل فرهنگ ها همچون تقابل فرهنگ جهاد مقابل خدمت و خودخواهی، فرهنگ امید و نشاط در برابر الحاد و پوچ گرایی نمونه آن است. تمام مستضعفان عالم و شهیدان و خانواده های آنها در صف مقابل این تقابل فرهنگی و تاریخ ساز قرار دارند، البته که پیروزی از آن مریدان و مستضعفان است.

اسماعیلی افزود: در اثر تقابل فرهنگ و تمدن در عرصه مدیریت فرهنگ، هنر، سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی سنگرهای مهم راهبردی و مقدسی برای ما شکل گرفته است. امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت ها و تبلیغاتی و رسانه ای است. تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می کند در باور جهان بینی و گرایش، اراده و رفتار انسان ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کنند. همچنین به زور پول و تزویر و رسانه های جهنمی شان ملت ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و حتی منزجر کنند.

وی افزود: پس تمام هنرها، رسانه ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با اهمیت و عزیز است. هنرمند، شاعر، نویسنده، نوازنده، خواننده، فیلمساز، بازیگر، ناشر و عنصر فرهنگی در رسانه ای با کمترین امکانات در مبارزه با تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم کرده و ریش و گیس سفید می کنند. پس این عرصه عرصه نبرد است و مبارزه فرهنگی و مهمترین مبارزه هاست. لذا این عناصر برای من در حکم مجاهدان سخت انقلاب در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه من است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هنرمندی که برای آرمانش، خدمت به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین و آئین می نویسد، می سراید، می سازد و می پردازد، حق ستایش بر گردن ما دارد.

وی افزود: در دولت مردمی کار اصلی بر عهده مردم است. همین که دولت موانع را مرتفع و سیاست گذاری را مدیریت کند بیشتر کارها اصلاح می شود. بار اصلی کارزار ما بر دوش پر توان اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود. من تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولید کنندگان به کار می برم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی ها دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان، بی اراده و صرفا ناظر بی طرف و منفعل باشد. این رویکرد را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست. البته اینکه وزارت ارشاد کارهای موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما می توانیم از ظرفیت های بزرگ انجمن های علمی استفاده کنیم. امروز کشور ما از دانشمندان در حوزه های مختلف آکنده است. وزارت فرهنگ نمی خواهد تصدی گری کند بلکه می خواهد انجمن ها را بکار گیرد.

اسماعیلی در بیان چالش های حوزه فرهنگ و هنر گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب هنر را به خود مشغول کرده، شیوع کرونا بلای همه گیر بوده اما بیشتر به حوزه اصحاب فرهنگ و هنر رسیده، امروز تعطیلی سینماها، سالن های نمایش، کنسرت ها، کتابفروشی و مشاغل فرهنگی را مشاهده کردیم که ضربه های سختی به حوزه فرهنگ کشور وارد کرد. دولت مردمی در اولین اقدامش به رفع مشکلات آنها کمک می کند.

اسماعیلی ادامه داد: فقدان نظارت بر گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید شده است، در کاهش قدرت خرید هم اولین چیزی که حذف می شود محصولات فرهنگی می باشد که در دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی کرده ایم، مسئله دیگر موضوع توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی است، ناشر و تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی تلاش می کنند برای مثال تا کتابی به خوبی فروش می رسد اما بدون توجه به حق ناشر یا نویسنده کتاب به صورت غیر قانونی  توزیع می شود که نیازمند توجه می باشد.

وی افزود: نکته دیگر فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و گسترش فناوری نوین می باشد، بسیاری از موضوعات حوزه فرهنگ را تغییر داده است که باید برای آن تدبیر کنیم، ما باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم و به آن در ساختار وزارتخانه وزن بدهیم، همچنین متناسب با آن تغییرات وزارتخانه را چابک کنیم، وزارت ارشاد امروز ما یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است، نمایندگان گله می کردند که وضعیت ادارات ارشاد باعث تاسف است و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است، این یک چالش جدی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع دیگر مسئله دسترسی عادلانه همه مناطق به امکانات فرهنگی است، باعث تاسف است حوزه تولید آثار فرهنگی عمدتا متمرکز در تهران است و بیش از ۹۰ درصد آثار نمایشی در تهران رخ می دهد، مناطق دیگر ما مگر استعداد ندارند؟ ایران مثل رنگین کمانی درخشان از اقوام می باشد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و هنری غنی اقشار و اقوام مختلف ایرانی در بخش دیگر بیان کرد: این اقوام و استان ها باعث افتخار هستند، فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت ها، همه این ها ایران عزیز ما است، ما در حوزه فرهنگ باید عرضه داشته باشیم و بستر فضای رشد و تعالی فرهنگ را برای این کشور ۷ هزار ساله فراهم کنیم، امروز تلاش است در دولت مردمی همه این ظرفیت ها را به فعلیت برسانیم.

اسماعیلی گفت: در حوزه محتوا و نظارت نیازمند قدرت بیشتری هستیم، در کمیسیون و فراکسیون ها دوستان نسبت به این موضوع گله داشتند، اینجانب بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشته و  ۲۳ سال در نهادها و مجموعه های فرهنگی تلاش کرده ام، احیای نقش فرهنگ عمومی رشد اخلاق اجتماعی، موفقیت دستگاه ها بر مبنای رصدهای مستمر و پایش های معتبر از جمله برنامه های من می باشد.

وی بیا بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت مهم برای کشور می باشد، عنوان کرد: قطعا این حوزه باید ارتقا پیدا کند، در برخی استان ها دو یا سه سال است این شورا جلسه نداشته است که باید برای این امر تدبیر کنیم دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

وزیر پیشنهادی فرهنک با تاکید بر اهمیت باز طراحی آرایش رسانه ای کشور عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب در مراسمم تنفیذ حکم رییس جمهور اشاره داشتند که آرایش رسانه ای کشور نیاز به تقویت دارد، اینجانب چند سال است که قرارگاه جریان سازی رسانه را راه اندازی کرده ام، مشاهده کرده ام‌ که هرجایی درمقابل  رسانه های دشمن ایستاده ایم آنها با عدد بالایی موفقیت داشته اند، بر همین اساس این آرایش را باید تغییر دهیم. از موضع پدافندی به موضع آفندی برسیم و این مهم شدنی است.

اسماعیلی گفت: ایران عزیز آنقدر استعداد فرهنگی و هنری دارد که اگر در حوزه فرهنگی و صنعت فرهنگی سرمایه گذاری کنیم نیازی به صادرات نفت نداریم. قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است.

اسماعیلی در بخش دیگر بیان کرد: ۹۰ درصد کاغذ و جوهر، دستگاه های تکثیر وارداتی است، حوزه های دانش بنیان و صنعت ما توان سرمایه گزاری در این حوزه ندارد؟ اگر اینکار انجام شود اقدامات مطلوبی انجام  می شود، سال هاست که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه نشر کتاب های فرهنگی و  دینی را برعهده دارم و شاهد هستم که تیراژها متاسفانه به۵۰۰ یا ۲۰۰ رسیده است.

وی‌ در پایان اضافه کرد: در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی در صدر برنامه ریزی ها قرار دهم.

 

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور/ موافقان و مخالفان وحیدی چه گفتند؟

نمایندگان مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور را بررسی کردند؛ موافقان وحیدی سوابق، تجارب و توجه ویژه او به مهمترین مشکلات کشور را از نقاط قوت وی دانسته و مخالف وزیر پیشنهادی بیشترین نقد را به افزایش اختیارات استانداران داشت.

احمد وحیدی وزارت کشور 

صلاحیت احمد وحیدی برای تصدی وزارت کشور در دولت سیزدهم امروز (سه شنبه ۲ شهریور) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این بررسی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیسیون عمران گزارش‌های خود را از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور قرائت و تائید کردند.

کمیسیون امنیت ملی مجلس نتیجه بررسی خود را در خصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی کشور در سه بخش انطباق مدارک، سوابق و تطبیق با اسناد بالادستی تقدیم مجلس کرد.

در این گزارش تاکید شد: وزارت کشور در بین دستگاه های اجرایی اهمیت بالایی دارد و در استان ها، استاندارانش، در شهرستان ها، فرماندارانش  و در بخش ها، بخشدارانش و در سراسر کشور حدود ۳۵۰۰ مدیر ستادی و صفی زیرمجموعه آن نقش آفرینی می کنند و به عبارتی کارآمدی آن یکی از مولفه های کارآمدی دولت است و وزیر پیشنهادی در برنامه های ارائه شده خود برای تغییر و تحول در همه حوزه ها برنامه دارد. دکتر وحیدی با توجه به تجربه اداره دانشگاه و تجربه زیاد خود می توانند مسائل و مشکلات این وزارتخانه را مدیریت کنند.

کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هم در گزارش خود تصریح کرده بود: جمع­ بندی درخصوص صلاحیت و انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم جناب آقای احمد وحیدی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ایشان را فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت کشور تشخیص داد.

در عین حال در گزارش این کمیسیون آمده بود: کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای برنامه ­های خود در زمان رأی اعتماد داشته باشد و اقدامات اصلاحی درخصوص عملکرد این وزارتخانه به ویژه در حوزه انتصاب استانداران، فرمانداران و مدیران محلی با روحیه جهادی و انقلابی و همچنین هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه را در اولویت برنامه­ های اجرائی آن وزارتخانه قرار دهد.

کمیسیون عمران مجلس هم در گزارش خود با برنامه وزیر پیشنهادی کشور موافقت کرد.

مخالف: افزایش قدرت استانداران در برنامه وحیدی مورد قبول نیست

در ادامه این بررسی محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور از قبیل فقر، ناامنی، فساد و کارتن‌خوابی و اعتیاد اظهار داشت: ما نمایندگان در برابر این مسائل مسئولیت داریم و وزیر کشور نیز باید در این خصوص برنامه داشته باشد و سؤال این است که این مسائل در کجای برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه وزیر کشور در خصوص افزایش اختیارات فرمانداران و استانداران بیان داشت: وقتی به پست‌های انتصابی قدرت می‌دهیم آنقدر قدرت پیدا می‌کنند که در مقابل نمایندگان هم می‌ایستند در حالیکه باید مانند کشورهای اروپایی به شهرداری‌ها قدرت داده شود تا زمینه خدمت‌رسانی بهتر به مردم فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزایش قدرت استانداران را به معنای بی‌توجهی به مردم و رواج فرهنگ خان‌بازی خواند و گفت: جایگاه احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در برنامه‌های آقای وحیدی به خوبی معلوم نیست.

صباغیان بافقی گفت: احزاب و تشکل‌های صنفی باید تحت نظارت کشور و مورد حمایت آن باشند اما امروز به این تشکل‌ها و اصناف بها داده نمی‌شود.

موافق: وحیدی توان همگرایی در مسائل مختلف را دارد

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در پی معرفی کابینه تاکنون، قدرت‌های معاند و رژیم صهیونیستی نسبت به معرفی وحیدی عصبانی بوده‌اند و هرجا دشمنان از موضوعی عصبانی باشند یعنی انتخاب و حرکت ما درست بوده است.

وی ادامه داد: ایشان چهره‌ای شناخته شده برای مردم است؛ در بدو ورود به سپاه بنیان‌گذار نیروی قدس سپاه بوده و در دانشگاه عادی دفاع ملی تحصیل کرده و به جوانب مختلف کشور اشراف دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسئولیت‌های احمد وحیدی از جمله چهار سال وزارت دفاع، عضویت شورای راهبردی روابط خارجی و عضویت مجمع  تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار بگیرد که در حوزه‌های مختلف صاحب تبحر و اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد.

* ۱۳ مشکل مهم کشور در برنامه‌های وحیدی

در همین حال  قدرت الله حمزه شلمزاری هم در موافقت با برنامه های احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در اظهارات آقای صباغیان مخالف برنامه های این وزیر مطالبی مطرح شد که وی با مطالعه کامل برنامه های وحیدی پاسخ سوالات خود را دریافت خواهد کرد.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشور ۸ مورد در خصوص مواد مخدر و ۱۶ مورد درباره احزاب و نهادهای مردمی در برنامه خود مطالبی را مطرح کرده و برنامه این وزیر پیشنهادی بسیار جامع وکامل است.

وی افزود: وحیدی نگین درخشانی در هیات دولت سیزدهم است. برنامه های وی با اشاره به ۴ سطح قوانین، اسناد بالادستی، سیاست های کلی نظام، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شوراهای عالی کشور تدوین و ساماندهی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برنامه های پیشنهادی این وزیر ۱۳ مورد از مهم ترین مسائل کشور مانند معیشت، سرمایه اجتماعی، لزوم آرامش سیاسی، سلامت عمومی، معیشت مردم و صیانت از محیط زیست است که این مسائل نشان دهنده اشراف و جامعیت و توجه وحیدی به مسائل کشور دارد.

وحیدی: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است

بعد از طرح مباحث موافقان و مخالفان، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارتخانه کشور در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است.

وی بیان داشت: بر این اساس برنامه‌ها در قالب ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی و برنامه‌های محوری که همه این‌ها حول یک محور کلیدی شکل گرفت، تدوین شده‌اند همچنین در جلساتی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خدمت نمایندگان محترم بودم ۱۶۷ نماینده برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب ۵۰۸ نقطه نظر اعلام کردند که در قالب ۸ فصل جمع‌بندی شد.

وحیدی درباره این ۸ فصل بیان داشت: ۸۵ مورد در حوزه کارآمدی، ۶۸ مورد در حوزه تعامل دولت و مجلس، ۵۸ نکته درخصوص انتخاب مدیران، ۳۹ نکته در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ۲۹ نقطه نظر پیرامون مدیریت بحران، ۲۵ نکته در رابطه با تقسیمات کشور و ۲۳ مورد در حوزه اصلاح قوانین و مقررات بود.

وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت های فراوانی داریم و باید آن رابسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند.

وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: ما خلا هایی داریم که نهاد های واسطه‌ای آن را پر نمی‌کنند و باید وزارت کشور این خلاء ‌ها را پر کند. تعارضات باید حل شود و مدیریت آن جز کارکردهای وزارت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است، گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم. مردمی سازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت‌ آن‌ها شدنی است.

بر اساس این گزارش اخذ رای مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور بعد از بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی در نشست علنی پارلمان انجام خواهد شد.

 

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/موافقان و مخالفان ضرغامی چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند.

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

بررسی صلاحیت سیدعزت الله ضرغامی  وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

کمیسیون فرهنگی صلاحیت ضرغامی را تایید کرد

حجت الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تایید کرد.

نظر کمیسیون صنایع درباره ضرغامی

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون ضرغامی را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شایسته دانست.

در ادامه نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگ، نظرات خود را بیان کردند.

صباغیان: به دلیل ارزش های اسلامی و اعتقادی مقاومت هایی در مقابل گردشگری وجود دارد

محمدرضا صباغیان، نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی با عنوان اینکه به دلیل ارزش های اسلامی و اعتقادی مقاومت هایی در مقابل گردشگری وجود دارد، از وزیر پیشنهادی پرسید که برنامه شما برای این موضوع چیست؟

موسوی: نداشتن انگیزه کار جهادی در وزیر پیشنهادی میراث نگران کننده است

سیدعلی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به ضرغامی گفت: دغدغه عدم وجود انگیزه بالای کار جهادی از سوی شما در وزارتخانه‌ای که تناسب چندانی با امور جاری و بدنه آن ندارید، نگران کننده است.

قاضی زاده هاشمی: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی فردی است چند وجهی

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: آقای ضرغامی هم دارای شناخت در حوزه دفاعی و هم آشنا به مسائل استراتژیک و همچنین رسانه بوده و هم اهل تعاملات اجتماعی می باشد.

رضایی: نگاه تحول گرایانه ضرغامی قابل تحسین است

علی رضایی، نماینده مردم کنگاور در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع تعامل با مجلس، ارتباط با رسانه ها، روحیه جوانگرایی و آشنایی با مبانی نظری قرآن کریم اشاره کرد.

احمدی بی غش: وزارت ضرغامی اهانت به نخبگان میراث فرهنگی است

محمود احمدی بی غش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تجربیات ضرغامی هیچ تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد، گفت که حضور ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی اهانت به بخش قابل توجهی از نخبگان میراث فرهنگی و اساتید برجسته این حوزه است.

سعیدی: برنامه ضرغامی غلط املایی دارد/وی مناسب وزارت گردشگری نیست

معین الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند.

توانگر: ضرغامی مرد میدان و عمل است

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده است.

رشیدی کوچی: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری ارتباط خوبی با جوانان دارد.

با پایان یافتن جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جلسه صبح فردا(چهارشنبه) مجلس موکول شد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار