جزئیات کامل مراسم تحلیف رئیسی و اعلام ساعت حرکت مترو

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، همزمان با مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری ساعت حرکت قطارهای مترو تغییری نمی‌کند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز جزئیات برگزاری مراسم تحلیف را تشریح کرد.

به گزارش رصد روز، علی عبداله‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: ساعت حرکت قطارهای متروی تهران و حومه همزمان با مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری تغییری نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با شیوع موج پنجم کرونا ساعت تردد قطارهای مترو بر مبنای ساعت کاری که دولت اعلام کرده، تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: همه تلاشمان را کرده‌ایم تا سرفاصله حرکت قطارها را حدالمقدور در ساعات پیک مسافری کاهش دهیم.

مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد و مراسم تحلیف روز پنج شنبه ۱۴ مرداد برگزار می‌شود .

جزئیات کامل برگزاری مراسم تحلیف

در همین رابطه، سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در تشریح جزئیات برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، گفت: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری چند مراسم طبق قانون اساسی باید برگزار شود که شامل مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب، مراسم تحلیف و سوگند رئیس‌جمهور و سپس رأی اعتماد مجلس به کابینه معرفی‌شده توسط رئیس‌جمهور می‌شود که پس از آن، دولت جدید کار خود را آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب، دوازدهم مرداد ماه برگزار می‌شود، افزود: پس از آن مراسم تحلیف یا سوگند رئیس‌جمهور در مجلس برگزار می شود؛ طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی این مراسم در نشست علنی مجلس برگزار می‌شود و رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز باید در این مراسم حضور پیدا کنند.

موسوی با بیان اینکه مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ۱۴ مرداد ماه مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس برگزار می‌شود، گفت: ستاد برگزاری این مراسم، محدودیت‌های ترددهای خارجی را نیز در نظر گرفته و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

حضور مهمانان خارجی

نماینده تهران در تشریح جزئیات دعوت از کشورها و دولت‌های مختلف برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب، اظهار کرد: به‌طور طبیعی در شرایط فعلی تردد بین کشورها در فضای بین‌المللی از سطح پایینی برخوردار است اما به‌رغم این مسئله و بر اساس آماری که داده شده است تعداد زیادی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی دنیا از حضور در این مراسم استقبال کردند.

موسوی ادامه داد: همچنین نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان دعوت شده‌اند و برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند؛ شخصیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام نیز حضور پیدا خواهند کرد و این افراد طی روزهای آینده وارد تهران خواهند شد؛ برای تردد این مقامات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا شرایطی در نظر گرفته شده است، همچنین تمهیداتی به‌لحاظ ترافیکی اندیشیده شده است که توسط مسئولان مربوطه به سمع و نظر مردم تهران می‌رسد تا مشکلی برای شهروندان تهرانی ایجاد نشود.

وی با اشاره به حضور مهمانان داخلی و دعوت از مقامات و مسئولان مختلف گفت: با توجه به تعداد بالای مهمانان خارجی و محدودیت‌های شرایط کرونا، تعداد کمتری میهمان داخلی نسبت به ادوار گذشته دعوت شده است، لذا از کسانی که در ادوار گذشته به مراسم تحلیف دعوت می‌شدند و در این دوره امکان دعوت از آنها را نداشتیم، عذرخواهی

حضور ۱۷۰ خبرنگار در مراسم تحلیف

نماینده تهران در مجلس در تشریح نحوه پوشش رسانه‌ای مراسم تحلیف یادآور شد: ۴۰۰ نفر از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری اعلام آمادگی کردند که به‌دلیل شرایط کرونا و با توجه به تمهیدات و بسترهای لازم از ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی دعوت به‌عمل آمده است. علاوه بر خبرنگاران داخلی بیش از ۳۰ کشور نماینده رسانه‌ای خود را در این مراسم خواهند داشت.

موسوی در توضیح ترتیب و شیوه برگزاری مراسم تحلیف گفت: در این مراسم طبق ادوار گذشته تحلیف و سوگند رئیس جمهور از اهمیت برخوردار است که پس از آغاز نشست علنی و خیرمقدم توسط رئیس مجلس، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم سوگندنامه اجرا می‌شود و پس از آن به‌طور رسمی سکان اداره کشور به رئیس جمهور منتخب داده می‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا از کشور عربستان سعودی نیز مقاماتی در مراسم تحلیف حضور پیدا خواهند کرد، گفت: جزئیات مربوط به حضور مهمانان خارجی هنوز قطعی نیست و در روزهای آینده به‌طور دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط