جلیلی: دولت چه دست رقیب ما باشد و چه رفیق، باید او را کمک کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که دولت چه دست رقیب ما باشد و چه رفیق، باید او را کمک کنیم.

به گزارش رصد روز، نه رقابت باید باعث چشم‌پوشی و مانع کمک به دولت شود و نه رفاقت باید مانع بشود که شما کوتاهی کنید/ هر دانشگاه ما میتواند یک دولت سایه و به تعبیر دقیق‌تر یک دولت شاهد بر آنچه می‌گذرد، باشد، تا امور به بهترین شکل به فرجام برسد و به حداقل‌ها اکتفا نشود

سعید جلیلی همزمان با سالروز شهادت شهید مصطفی چمران، در مراسم آیین ملی روز بسیج اساتید در دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر ائمه(ع) در قله کمال بودند و دست‌نایافتنی، میتوانیم همچون چمران باشیم. گفت: اگر در چهلمین سالگرد شهادت شهید چمران، یاد او را گرامی میداریم، برای آن است که سیره و حرکت او را سرلوحه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: چمران به دنبال نمایش و گزارش نبود. امام(ره) به صراحت هنر او را اینگونه توصیف کرد که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی برای خدا به جهاد برخاست و خود را فدای هدف کرد نه هوی و این هنر مردان خداست.

جلیلی با بیان اینکه فدای هدف شدن، بدون نقطه‌گذاری و طرح عملیات میسر نخواهد شد، اظهار داشت:  چمران چه در آمریکا، چه در لبنان و چه در کردستان یا خوزستان به دنبال هدف خود بود و آن هدف جهاد در راه خداست.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰، تصریح کرد: ملت ما حماسه‌ی بزرگی را با حضور و انتخاب خود رقم زده و مسیر جدیدی را برای پیشرفت انقلاب فراهم آورده است که باید چهار سال آینده چهارسالی همراه با جهش باشد و لازمه آن یک جهاد و تلاش همگانی و جدی است.

جلیلی تاکید کرد: اینگونه نیست که بگوییم ما انتخاب کردیم و شما بروید انجام بدهید. دولت نیازمند کمک مردم است. این کار نقشه عملیاتی و مشارکت حداکثری دانشگاه‌ها را می‌طلبد.

وی در این باره افزود: تشکل ارزشمندی مثل بسیج اساتید که الگویی همچون شهید چمران را برای خودش انتخاب کرده است، باید مداوم بررسی کنید که در عرصه دانشگاه چه وظایفی دارد تا نقش خود را به درستی انجام بدهد.

جلیلی گفت: بسیج اساتید باید این را یک دغدغه شبانه روزی خود قرار بدهد که چگونه باید دولت مستقر را کمک کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد امام الرئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، خاطرنشان کرد: یکی از دستورات صریح دینی این است که همه کسانی که مدعی ایمان هستند، در راه خدا چنان جهاد کنند که حق این جهاد ادا شود: جاهدوا فی الله حق جهاده.

وی با بیان اینکه امثال شهید چمران و حاج قاسم سلیمانی را می‌توان از مصادیق عمل‌کنندگان به این آیه شریفه خواند، خاطرنشان کرد: در زیارات ائمه معصومین(ع) که در قله کمال بودند، بیان میکنیم که اشهد انکم جاهدتم فی الله حق جهاده؛ ائمه اطهار(ع) تمام زندگی شان، تلاش و جهاد است و حق آن را نیز ادا کردند. بنابراین اگر صحبت از پیشرفت و رسیدن به قله‌ها میکنیم، رسیدن به کمال زحمت و مجاهدت می‌خواهد؛ آن هم مجاهدتی که در شان این کار باشد و نه یک اقدام ابتدایی.

جلیلی عنوان داشت: اگر یک هدف‌گذاری عالی انجام میدهیم، مرتب باید این سنجش را داشته باشیم که رفتار ما متناسب با هدف هست یا نیست؟ اگر ادعا میکنیم که معکم معکم، نصرتی لکم معده و رایی لکم متبع؛ الزامات آن چیست؟ آیا یک همایش کافی است یا آنکه نه؛ کار مستمر و جهادی میخواهد؟

وی افزود: در زیارت جامعه کبیره، فراز های متععدی خطاب به ائمه معصومین(ع) بیان میشود که معنای ادای حق این جهاد چیست؟ ادا کردن حق جهاد الزاماتی دارد که از جمله آن امر به معروف و نهی از منکر است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان گفت: مفهومی که تحت عنوان دولت سایه مطرح شد، یکی از بهترین بستر های آن بسیج اساتید است تا سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و سعی کند بر روند کشور تاثیر مثبتی برجای بگذارد و در زمان خودش به تایید، تصحیح یا تکمیل کارها بپردازد.

وی تاکید کرد: دولت بدون پشتیبانی مردم، نخبگان و اساتید دانشگاه نمی‌تواند این بار سنگین را به دوش بکشد. نه رقابت باید باعث چشم‌پوشی و مانع کمک به دولت شود و نه رفاقت باید مانع بشود که شما کوتاهی کنید. یکی از نقش‌های بزرگ بسیج اساتید، کمک به دولت‌هاست.

جلیلی با اشاره به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی(ره) از آیات ۱۳۵سوره مبارکه نساء۲ و ۸ سوره مبارکه مائده۳، تاکید کرد: دولت چه دست رقیب ما باشد و چه رفیق، باید او را کمک کنیم.

وی افزود کرد: هر دانشگاه ما میتواند یک دولت سایه و به تعبیر دقیق‌تر یک دولت شاهد بر آنچه می‌گذرد، باشد. تا امور به بهترین شکل به فرجام برسد و به حداقل‌ها اکتفا نشود.این نیست که با چند جلسه بگوییم الحمدلله وظیفه مان را انجام دادیم. باید دانشگاه نقش خود را در چهار سال آینده به درستی تعریف کند تا موفقیت رقم بخورد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر میخواهیم کشور پیشرفت کند، یکی دیگر از لوازم آن این است که زمان را مغتنم بشماریم و خدای ناکرده مسرفانه با آن برخورد نکنیم. باید از تک تک لحظات به درستی بهره‌مند شویم.

وی افزود: لازمه این بهره‌مندی نیز این است که کارهایمان واقعی باشد و به «نمایش، گزارش و همایش» اکتفاء نشود؛ الگوی این راه شهید چمران است.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: میتوانیم بگوییم قاسم سلیمانی و مصطفی چمران مصادیق کسانی هستند که به آیه شریفه جاهدوا فینا حق جهاده عمل کردند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر کندی، کوتاهی و یا کژروی در این هشت سال رخ داده است، باید در چهار سال جبران شود و این نیازمند یک تلاش همگانی است: بسم الله الرحمن الرحیم.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار