جمعیت چین در سال ۲۱۰۰ چقدر خواهد شد؟

تحلیلگران بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی چین می‌گویند که جمعیت چین در سال ۲۱۰۰ باورنکردنی است.

به گزارش رصد روز، وب سایت نشنال اینترست در گزارشی اعلام کرد که جمعیت چین به سرعت در حال کاهش یافتن است و با چشمگیرترین تجربه فروپاشی جمعیتی در تاریخ روبرو خواهد شد که به دلیل جنگ یا بیماری نیست.

در این گزارش آمده است که چینی‌ها به زندگی در پرجمعیت‌ترین کشور جهان افتخار می‌کنند و معتقدند که به رشد خود ادامه می‌دهند، اما این امر به دلیل پایین بودن نرخ باروری و سایر دلایل در حال تغییر است.

طبق آماری که قبلاً ازسوی دولت مرکزی چین اعلام شده بود، جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسید؛ در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون نفر بود و انتظار می‌رود دولت در ماه آینده افزایش جدیدی را برای سال ۲۰۲۰ اعلام کند.

با این حال، این اعداد را برخی با سوءظن مشاهده می‌کنند. «یی فوکسیان» از دانشگاه ویسکانسین به نشنال اینترست گفت که انتظار دارد تعداد واقعی مردم چین در سال گذشته بیش از ۱.۲۸ میلیارد نفر نباشد.

در این گزارش دلایل دیگری برای صحت نداشتن اعداد ذکر شده اعلام شد از جمله این واقعیت که مقامات رسمی نمی‌توانند تولدی را گزارش کنند که بیش از حد مجاز فعلی دو فرزند باشد.

دولت‌های محلی، ادارات آموزش و پرورش و بیمارستان‌ها نیز برای دریافت یارانه یا نگه داشتن تخصیص‌های خود در بودجه اغراق می‌کنند.

جمعیت چین در سال ۲۱۰۰ چقدر خواهد شد؟

از زمان لغو سیاست تک فرزندی در سال ۲۰۱۶ از سوی پکن، این سال در این کشور شاهد افزایش موالید بوده است، اما از آن زمان تعداد تولد‌ها کاهش یافته است.

ارقام موجود حتی قبل از اعلام رسمی در ماه میلادی آینده نشان می‌دهد که تعداد تولد‌ها از سال ۲۰۱۹ در حال کاهش است. در سیستم ثبت نام خانواده Hoku که در آن حدود ۸۰ درصد از تولد‌ها ثبت شده است، شاهد کاهش تعداد ۱۴.۹ تولد بوده است.

داده‌های گزارش شده از استان‌ها و بخش‌های دولتی حکایت از کاهش بیش از ۳۰ درصدی در برخی مناطق دارد.

 

روزنامه رسمی China Daily به نقل از یک استاد دانشگاه پکن هشدار داد که میزان باروری در کشور به زیر ۱.۷ درصد رسیده است.

استاد دانشگاه ویسکانسین گفت که میزان باروری در چین در سال گذشته ۰.۹۰ بود و نمی‌تواند از ۱.۱ فراتر رود و این تخمین مطابق با برآورد ۱.۰۵، ۲۰۱۵ China Daily است.

آکادمی علوم اجتماعی چین پیش بینی می‌کند اگر نرخ باروری کل از ۱.۶ به ۱.۳ کاهش یابد، جمعیت چین تا سال ۲۱۰۰ به نصف کاهش می‌یابد.

در گزارش نشنال اینترست آمده است که اگر نرخ باروری کل در ۱.۲ ثابت شود، چین در پایان قرن تنها ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت خواهد داشت و اگر نرخ باروری کنونی افزایش پیدا نکند، تا سال ۲۱۰۰ ممکن است جمعیت تنها در حدود ۴۰۰ میلیون نفر باشد که کمتر از جمعیت آمریکاست.

در این گزارش آمده است: این برای جمهوری خلق چین خوب نیست و به گفته تحلیلگر «اندی شی» از South China Morning Post کاهش جمعیتی می‌تواند تمدن چین را آنگونه که ما می‌شناسیم، پایان دهد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار