جوابیه بانک آینده مرغ پخته را هم به خنده وا می دارد/ دم خروس با دروغ پنهان نمی شود/ با تهدید به شکایت از رسانه ها زیان به سود تبدیل نمی شود

جوابیه بانک آینده در خصوص انحلال این بانک همانطور که قابل پیش بینی بود با مظلوم نمایی و ادعاهای واهی و تهدید رسانه ها به شکایت همراه شد و انگار نه انگار که وضعیت فعلی این بانک ماحصل دست پخت مدیران آنست نه نقش آفرینی رسانه ها  به گزارش اخت...

جوابیه بانک آینده در خصوص انحلال این بانک همانطور که قابل پیش بینی بود با مظلوم نمایی و ادعاهای واهی و تهدید رسانه ها به شکایت همراه شد و انگار نه انگار که وضعیت فعلی این بانک ماحصل دست پخت مدیران آنست نه نقش آفرینی رسانه ها 

به گزارش اختصاصی رصد روز، اخبار انحلال بانک آینده که در چند روز گذشته روی خروجی برخی از رسانه ها مشاهده شد قطعاً داغ ترین اخبار شبکه بانکی طی چندسال گذشته بود. گزارشاتی که مستنداً با اشاره به تغییرات سهامداری بانک آینده و گزارشات مالی آن به تحلیل شرایط بانک آینده پرداخته بود و به نظر می رسد که اعوان و انصار بانک آینده راه گریزی از تحلیلهای ارائه شده توسط رسانه ها ندارند.

وضعیت اسفبار حاکم بر بانک آینده و رشد فزاینده استقراض این بانک از بانک مرکزی و هزاران مستند دیگر به خوبی نشان می دهد که مدیریت حاکم بر بانک آینده طی چندسال گذشته قصوری غیرقابل گذشت را در تاریخ بانکداری کشور ثبت و ضبط کرده اند حالا برای در امان ماندن از تیر و ترکش تحلیلهای رسانه ای با دست پیش گرفتن به دنبال پس نیفتادن هستند.

هرچند که موضوع انحلال بانک آینده از همان ابتدا به برداشتهای مطلوب شباهت داشت اما واقعیت اینجاست که انحلال بانکی با شرایط بانک آینده هرچند که پروسه ای طولانی مدت را می طلبد اما بهترین روش برای برداشتن قوزیست که تنها با ادعاهای ملاکانه هرسال فقط زیان روی زیان تلنبار کرد و گویی تنها تفاوت تغییر مدیریت در این بانک تغییر در ارقام زیان سازی بود و بس.

افزایش ۵ هزار و ۳۹۰ درصدی زیان انباشته طی ۶ سال

زیان بانک آینده در شرایطی در پایان خردادماه سال جاری به بیش از ۱۲۵ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با زیان سال ۹۶ این بانک ۵ هزار و ۳۹۰ درصد افزایش داشته. گفتنیست زیان انباشته بانک آینده در سال ۹۶، ۲ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان بود.

بسته بودن طولانی مدت نماد بانک آینده در بازار سرمایه و بلاتکلیفی سهامداران و خواب سرمایه در کنار روند ناامید کننده زیان سازی سهام بانک و هزاران مورد دیگر در خصوص تخصیص تسهیلات نجومی به شرکت های فرعی و وابسته به خوبی روند سیاستهای حاکم بر بانکی را نشان می دهد که که نه ناراحتی سهامداران مدیرانش را از خواب بیدار کرد و نه صدای واسفای رسانه های ذره ای راه مسیر این بانک را تغییر داد.

جوابیه ای برای سؤالات بیشتر

حالا چند روز بعد از بمباران خبری در خصوص انحلال بانک آینده، این بانک با انتشار جوابیه ای در پورتال خود نسبت به مسئله واکنش داد که ذکر چند نکته در خصوص جوابیه بانک آینده ضروری به نظر می رسد؛

جوابیه بانک آینده نسبت به مسائل چند روز گذشته با تیتر “بانک آینده با قوت به کار خود ادامه میدهد” شروع شده در حالیکه بهتر بود کیفیت و کمیت قدرت بانک آینده توسط سهامداران و گزارشات مالی قابل دفاع باشد. سؤال اینجاست که دقیقاً از کدام قدرت صحبت می شود وقتی گزارشات مالی بانک آینده تماماً حکایت از ضعف و ضعف و ضعف دارد. اگر منظور از قدرت افزایش زیان انباشته، زیان عملیاتی، افزایش هزینه ها، استقراض از بانک مرکزی، زیان سازی در بازار سرمایه، تسهیلات نجومی به شرکتهای فرعی و وابسته، صندلی خالی هیئت مدیره و… است که فبها و گرنه در این اوضاع نه قدرتی مشاهده می شود نه درایتی که بتوان از آن صحبت کرد. شاید بهتر بود روابط عمومی بانک آینده بجای این تیتر به بیان جزئیات و اطلاع رسانی در این باره می پرداخت نه اینکه از قدرتی بگوید که وجود ندارد.

در بخش دیگری از از این جوابیه به اعتماد بیش از ۷ میلیون مشتری اشاره شده در حالیکه باید پرسید بانک آینده جواب اعتماد سهامدارانش را چگونه داده است؟ بلوکه شدن حساب سهامداران طی بیش از یکسال و شروع بد بعد بازگشایی آیا گواهی برای نادیده گرفتن حقوق سهامداران نیست؟

اما مهمترین و تأسف بارترین بخش جوابیه بانک آینده را باید در بند آخر آن جستجو کرد. بانک آینده در پایان جوابیه خود بیان می کند “این بانک حق پیگرد قانونی در مقابل رسانه‌هایی که با اهداف خاص موجبات تشویش اذهان عمومی و برهم زدن آرامش هموطنان و آسیب‌رسانی به اقتصاد ملی را به‌وجود می‌آورند را محفوظ می‌داند.” سؤالی که مطرح می شود این است که آیا بانک آینده به راستی با وضعیتی که گفته نگران آرامش هموطنان، مشتریان، سپرده گذاران و سهامدارانست که اگر جواب یه این سؤال مثبت است کدام نشانه ای این دغدغه را تأئید می کند؟ آیا تهدید رسانه ها به شکایت واقعیتی را کم و زیاد و زیانی را تبدیل به سود می کند؟ و سؤال آخر اینکه روابط عمومی بانک آینده چرا با چند روز تأخیر که باورپذیری گزارشات انحلال بانک آینده گسترش پیدا کند اقدام به انتشار جوابیه کرده آیا همین مسئله صحه ای بر رویکرد پر اشتباه مدیران بانک آینده دانست؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار