حواشی مبادلات تجاری ایران و عراق؛ تجارت ارزی متوقف می‌شود

10 روز پیش بود که عراق اعلام کرد که این کشور هرگونه مبادله خرد و کلان با ارزهای خارجی را ممنوع می‌کند. براساس تصمیم این کشور این ممنوعیت شامل مبادله با 5 ارز خارجی می‌شود و ریال ایران هم در این گروه قرار گرفته است. خبری که امروز در واکنش ...

به گزارش رصد روز، اظهارات ضد و نقیض در خصوص توقف مبادلات تجاری میان ایران و عراق در حالی منتشر شده که ایالات متحده آمریکا چندی پیش، ۱۴ بانک عراق را بدلیل ارتباط با کشورهای تحریمی (از جمله ایران) محدود کرد و با این شرایط توزیع ارز از سوی بانک مرکزی عراق از اوایل سال ۲۰۲۳ محدود شد و این امر موجب شد تا دسترسی تجاری که با ایران مبادله دارند به پایین‌ترین سطح برسد. براساس این محدودیت بانک مرکزی عراق به یک‌باره توزیع روزانه ارز را از ۲۰۰ میلیون دلار به ۴۸ میلیون دلار کاهش داد، اقدامی که از آن به عبور عراق از ایران در مناسبات تجاری تعبیر شد.

این اقدامات در حالی رخ داده که امروز رامین پولادگر عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد که طرح ممنوعیت ارزی در تجارت ایران و عراق به هیچ عنوان صحت ندارد.

این عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو و با ایبنا عنوان کرد، نکته قابل توجه در این خصوص، نوع اطلاع‌رسانی و اظهار نظر برخی از رسانه‌ها و افراد صاحب‌نظر است که خواسته یا ناخواسته بحث ممنوعیت ارزی در تجارت ایران و عراق را مطرح کرده‌اند، این موضوع به هیچ‌وجه درست نیست به‌طوری که تصویب قانون جدید دولت عراق، فقط روند صادرات و واردات بین ایران و عراق را با محدودیت بسیار اندک و مقطعی مواجه می‌کند، نه متوقف.

رامین پولادگر؛ عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره تصویب قانون جدید دولت عراق در روند خرید و فروش ارز و تاثیر آن در مبادلات تجاری هم به این نکته اشاره کرد که مهمترین تاثیر این قانون بر مبادلات تجاری دو کشور، اندک افزایش هزینه‌های صادرات و واردات است که آن هم بسیار کوتاه مدت خواهد بود؛ در نتیجه هیچ ممنوعیتی در کار نیست و به زودی این مساله با رایزنی‌های ویژه بانک مرکزی با همتایان عراقی برطرف خواهد شد.

اظهارنظر مطرح شده در حالی است که با اعلام این خبر فعالان اقتصادی پیش‌بینی کردند این سیاست ارزش صادرات ایران به عراق را ۲۲ درصد کاهش خواهد داد. از طرفی کالای ایران ۲۰ درصد گرانتر به دست عراقی ها خواهد رسید. موضوعی که عبور عراق از ایران را برای کسب بازارهای ارزان تر آسان می کند.

از سوی دیگر در حال حاضر شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری با عراق هستیم و فعالان بازرگانی از سخت شدن دسترسی به این بازار خبر می‌دهند.

دادستان چیست؟
اما داستان انتشار خبر ممنوعیت هرگونه مبادله خرد و کلان با ارزهای خارجی چیست؟ در این خصوص جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق چندی پیش اعلام کرد که مجموعه درآمدهای نفتی عراق در بانکی قرار می گیرد که فدرال رزرو آمریکا بر آن نظارت دارد و عراقی‌ها می توانند پول‌های خود را با نظارت امریکا هزینه کنند. از سوی دیگر تعدادی از بانک‌های خصوصی عراق که براساس چهارچوب‌های آمریکا عمل نمی‌کردند و حواله جاتی به کشورهای تحریمی درنقاط مختلف دنیا داشتند از سهمیه تخفیف ارز خارج و با این کار به صورت نانوشته تحریم شدند که این امر مشکلاتی در روند مبادلات تجاری با ایران به همراه داشته است.

اما اتفاق سومی که در این کشور روی داد ایجاد سامانه ای مانند سامانه نیما برای تخفیف ارز به فعالین تجار این کشور داده شده که براساس آن اطلاعات تجاری در آن سامانه بارگزاری می شود تا ارز به آنها اختصاص یابد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که عراق چند مقصد انتقال ارز را به عنوان مقاصد ممنوعه اعلام کرد که کشورهایی مانند ایران، سوریه و روسیه نیز جزو آن مقاصد بودند.

با توجه به داستانی که آمریکا از چندین ماه پیش در عراق استارت آن را زده اینکه آیا تجارت ارزی بین ایران و عراق متوقف شده یا نه جای سوال است و در حال حاضر به محل اختلاف فعالان اقتصادی با این کشور بدل شده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار