خط و نشان اقتصاد روسیه برای مقابله با تحریمها / اعتراف به شکست اروپا در مقابل روسیه

به گزارش رصد روز ، جی پی مورگان چیس که شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی است به تازگی در یادداشتی اعلام کرد اقتصاد روسیه بیش از حد انتظار با تحریم های غرب مرتبط با اوکراین کنار می آید. بر اساس نظرسنجی های بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌...

به گزارش رصد روز ، جی پی مورگان چیس که شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی است به تازگی در یادداشتی اعلام کرد اقتصاد روسیه بیش از حد انتظار با تحریم های غرب مرتبط با اوکراین کنار می آید.

بر اساس نظرسنجی های بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری ایالات متحده ، با وضع هعمه تحریمهایی که در چندوقت در مورد روسیه روی داد اما این کشور با یک رکود نه جندان عمیق روبروست که این مسئله خطر به چالش کشیده شدن سیاستهای کشورهای غربی را در مقابله با روسیه کمرنگ می کند.

این نظرسنجی همچنین پارامترهای دیگر مانند مصرف برق و جریان های مالی را مد نظر قرار داد و اظهار داشت اقتصاد روسیه در وضعیت بهتری نسبت به تأثیر تحریم ها قرار دارد.

به گزارش بیزینس اینسایدر ، مجموع این داده ها نشان می دهد که سطوح فعالیت اقتصادی روسیه تغییر چندانی نکرده است. جی پی مورگان همچنین از پیش بینی های قبلی خود مبنی بر کاهش ۳۵ درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم و ۷ درصدی برای کل سال ۲۰۲۲ عقب نشینی کرد و اکنون می گوید که این برآوردها بسیار کمتر خواهد بود.

هرچند با برآورد جدید هنوز می توان به اثرگذاری تحریم ها در روسیه اشره قوی داشت اما با روند فعلی باید گفت که اگر روسیه حمله نظامی به اوکراین را آغاز نمی کرد در سال ۲۰۲۲ می توانست رقیب جدی برای اقتصاد چین و امریکا باشد.

این گزارش می افزاید برای تأثیر تحریم و بررسی آن در اقتصادی روسیه به یک فرصت سه ماهه نیاز است. بنابراین، به نظر می رسد که نمایه تولید ناخالص داخلی به طور فزاینده ای با یک رکود طولانی، اما نه خیلی شدید سازگار باشد.

محکومیت شدید غرب از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه  در اوکراین با محکومیت شدید غرب محدودیت‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را برای این کشور رقم زده است. ایالات متحده، در کنار سایر اقدامات، نفت روسیه را که یکی از کالاهای اصلی صادراتی این کشور است، تحریم کرد. این در حالیست که  اتحادیه اروپا در حال آماده سازی ششمین بسته تحریمی خود با محوریت نفت است که این مسئله اقتصاد جهان را با یک چالش روبرو می کند.

در جریان اعمال تحریم علیه روسیه این کشور از سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت کنار گذاشته شد و نیمی از ذخایر ارزی آن مسدود گردید. روسیه با اقدامات متقابل پاسخ داد و توانست پول ملی، روبل را پس از یک افت تاریخی به سطح قبل از مناقشه بازگرداند، اما هنوز در مورد آینده اقتصاد ابهام زیادی در میان تحلیلگران وجود دارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار