خیز ایران برای بازپس‌گیری بازارهای نفت آسیایی

با خروج ترامپ از کاخ سفید و احتمال کاهش تحریم‌ها، به نظر می‌رسد که نفت ایران در حال بازگشت تدریجی به بازار‌های جهانی است و بازپس‌گیری بازار‌های نفت آسیایی خود را در اولویت دارد.

به گزارش رصد روز، شکست ترامپ در انتخابات آمریکا باعث شد تا این کشور به تدریج به معاهداتی که دولت او از آن‌ها خارج شده بود بازگردد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به معاهده آب و هوایی پاریس اشاره کرد.

همچنین تغییر نگرش در ساکنان جدید کاخ سفید البته باعث شد تا جهان منتظر رفع تحریم‌هایی باشد که آمریکا با خروج یک طرفه از برجام آن‌ها را به اقتصاد ایران تحمیل کرد.

این موضوع باعث شد تا سایر تولیدکنندگان نفت دنیا محتاطانه‌تر به بازار‌های جهانی نگاه کنند و منتظر آن باشند که بشکه‌های نفت ایران آسان‌تر از گذشته معامله شود.

تا پیش از این، نفت ایران از مسیر‌هایی به دست مشتریان می‌رسید که بیژن زنگنه از آن‌ها به صادرات مویرگی یاد کرده بود. رسانه‌های غربی نیز با توجه به تداوم صادرات نفت ایران با وجود تهدید آمریکا مبنی بر صفر کردن صادرات، از حضور شبح نفتکش‌های ایرانی در آب‌های آزاد جهان سخن گفته بودند.

با رفتن ترامپ، اما به نظر می‌رسد فشار تا حدی از روی صادرات نفت ایران برداشته شده است.

رویترز در این زمینه با انتشار گزارشی اعلام کرده که صادرات نفت ایران رکورد شکسته و ایران توانسته نفت خام خود را به میزان بی‌سابقه‌ای به مشتریان تحویل دهد.

علاوه بر چین که به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران در همه این سال‌ها بوده، حالا پالایشگران هندی نیز نفت ایران را در لیست خرید خود برای سال جاری میلادی قرار داده‌اند.

گزارش رویترز همچنین نشان می‌دهد که بازاریابی شرکت ملی نفت ایران نیز در این زمینه فعال شده و در حال تماس با مشتریان آسیایی است.

این پالایشگران اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود نفت ایران تا ۳ ماه آینده به بازار بازگردد و از این رو می‌توانند تا حدی ضرر ناشی از رشد قیمت نفت را بعد از سقوط تاریخی آن جبران کنند.

شرایط در چین نیز برای نفت ایران رو به بهبود است. آمار‌ها از گمرک چین حکایت از رشد ۴ درصدی واردات نفت ایران به کشور اژد‌های زرد دارد.

چین تنها در اولین ماه از سال جاری میلادی، ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است که می‌تواند سرآغازی برای حضور بیشتر ایران در بازارانرژی چین به شمار رود.

البته فشار حداکثری دولت ترامپ به اقتصاد ایران بعد از خروج از برجام، نه تنها صادرات نفت ایران را با اختلال مواجه کرد که حتی دریافت پولی که از محل دور زدن تحریم‌ها می‌توانست نصیب ایران شود را با چالش همراه کرد.

از سوی دیگر، ایران پیش از تحریم‌ها، طلب‌هایی از کشور‌های مختلف از جمله چین، هند، عراق، کره جنوبی و ژاپن داشت که به دلیل بسته شدن مبادلات بانکی با این کشورها، عملا این پول‌ها بلوکه شد.

حتی در مواجه با عراق که برای واردات گاز و برق از ایران معافیت تحریم‌ها را داشت نیز، دریافت پول به دغدغه‌ای تبدیل شد که چندین بار روسای بانک‌های مرکزی دو کشور را بر سر میز مذاکره رساند.

حالا به نظر می‌رسد کاهش فشار‌ها در این زمینه نیز تاثیر داشته و آنگونه که از منابع غیر رسمی به گوش می‌رسد تا ۳ میلیارد دلار از طلب ایران در کشور‌های عراق، کره جنوبی و ژاپن در روز‌های آینده آزاد خواهد شد که می‌تواند در تامین کالا‌های اساسی در شرایط شیوع کرونا موثر باشد.

ایران بعد از اجرایی شدن برجام توانست در زمانی کوتاه، تولید نفت خود را به حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز برساند. صادرات نفت ایران نیز در آن دوره با در نظر گرفتن میعانات گازی به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

این در حالی بود که پیش از دستیابی به توافق برجام، صادرات نفت کشور به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده بود.

اینبار نیز ایران همواره اعلام کرده که آماده بازگشت به ارقام تولید و صادراتی پیش از تحریم‌ها است و حتی به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، در ۲۴ ساعت می‌توان به ۹۵ درصد تولید پیش از تحریم‌ها بازگشت.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار