دبیر ستاد تنطیم بازار درباره بازار خودرو صحبت نمی کند!!

ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: بر این اساس مصوب شد تا دستورالعمل این فعالیت‌ها در اختیار کارگروه‌ استان قرار بگیرد. با این حال قیمت‌گذاری استانی هم با توجه به اشکالاتی که ممکن است در نظام عرضه و تقاضا داشته باشد مصوب نشد، اما تا حدودی تعیین ...

به گزارش رصد روز ، محمد رضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار امروز (دوشنبه) در خصوص موضوعات مطرح شده در ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: جلسه اخیر ستاد تنطیم بازار با دعوت از کارگروه تنظیم بازار استان اصفهان آغاز شد که مباحث و مشکلات آنان ارائه و بررسی شد.

به گفته کلامی یکی از مهم‌ترین اختیاراتی که  کارگروه تنظیم بازار استان اصفهان در خواست کردند، تقسیم سهمیه و تعیین شبکه برای کالا‌هایی بود که دولت در مقاطع مختلف زمانی توزیع می‌کند.

ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: بر این اساس مصوب شد تا دستورالعمل این فعالیت‌ها در اختیار کارگروه‌ استان قرار بگیرد. با این حال قیمت‌گذاری استانی هم با توجه به اشکالاتی که ممکن است در نظام عرضه و تقاضا داشته باشد مصوب نشد، اما تا حدودی تعیین سود و هزینه‌ها را در اختیار این کارگروه قرار دادیم.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی گفت: در حال حاضر به ۵ قلم کالای اساسی، ارز دولتی تخصیص می‌دهیم که شامل روغن خام، دانه روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت است و سهمیه ارزی که برای این محصولات در نظر گرفته شده حدود ۶ میلیارد دلار است.

او افزود: با توجه به گزارشی که بانک مرکزی ارایه کرده در ۶ ماهه اول بیش از ۳.۵ میلیارد دلار به این اقلام تخصیص پیدا کرده و البته بیش از ۳ میلیارد دلار آن تامین شده است. با توجه به ذخایر مناسبی که داریم و مصوبه معاون اول رئیس جمهور در رابطه با ترخیص کالا‌های رسوبی امیدوار هستیم فضای آرامش در بازار حفظ شود.

کلامی درباره احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار تحت تاثیر نوسانات ارز در روزهای اخیر خطاب به رسانه‌ها گفت: خواهش می‌کنم بر فضای روانی متاثر از نرخ ارز دامن نزنید، در حال حاضر من آمار تامین ارز را به صورت شفاف اعلام کردم و در اختیار شما قرار دادم؛ در شرایط حاضر روند تامین و تخصیص ارز بالای ۵۰ درصد است و روند تامین کالاها به صورت مناسب برقرار است تنها بخش کالارسانی به دامداران و مرغداران باقی می‌ماند.

ابن مقام مسئول ادامه داد: مسئولیت رسیدگی به این امور به سامانه وزارت جهاد واگذار شده و این سامانه در حال تکمیل است. اگر کمی صبور باشیم این سامانه می‌تواند تخلفات این حوزه را مدیریت کند. پیش از این شاهد بودیم افرادی جوجه ریزی کرده‌اند، اما نهاده‌های دریافتی را در بازار آزاد عرضه کرده‌اند. رسیدگی به این امور با سامانه بازارگاه است و تاجایی که من اطلاع دارم این روند اکنون به بلوغ خوبی رسیده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش قیمت کنجاله سویا تصریح کرد: ما می‌توانستیم قیمت کالایی مثل کنجاله را ثابت شده اعلام کنیم، تا صرفه اقتصادی تامین کننده‌ها از بین برود و با کمبود و دلالی مواجه شویم. بنابراین برای تامین مناسب قیمت‌ها را اقتصادی کردیم و قطعا اگر با این قیمت به دست دامدار و مرغدار برسانیم آن‌ها دعاگو خواهند بود.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلاف قیمت مصوب تا بازار سیمان تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی و ضروری است و سیمان محصولی است که مازاد تولید دارد، اما با افزایش غیر متعارف ارز تقاضای بیشتری پیدا می‌کند. این موضوع تعادل را به هم ریخته و ممکن است حاشیه سودی ایجاد شود.

به گفته دبیر ستاد تنظیم بازار، وزیر جدید تاکید زیادی بر کنترل و نظارت بر عرضه کالا و سیستمی شدن آن دارد و این موضوع می‌تواند اتفاق نوید بخشی برای کشور باشد.

کلامی در پایان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بازار خودرو تصریح کرد: من درباره بازار خودرو صحبت نمی‌کنم و اطلاعی هم ندارم؛ شرایط بازار خودرو را از کمیته خودرو پیگیری کنید!

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار