دبیر ستاد مقابله با گرد و غبار: بودجه مقابله با گرد و غبار را ندیدم!

گرد و غبار کشور را فرا گرفته است. دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار می‌گوید: «منشا آن عراق، ترکیه و اردن است. وزات امور خارجه باید از طریق دیپلماسی این موضوع را بیشتر پیگیری کند.»

به گزارش رصد روز، گرد و غبار کشور را فرا گرفته است. دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار می‌گوید: «منشا آن عراق، ترکیه و اردن است. وزات امور خارجه باید از طریق دیپلماسی این موضوع را بیشتر پیگیری کند.»

توده گرد و غبار در روزهای اخیر کشور را فراگرفت و بیش از ۱۲ استان را در وضعیت بحرانی قرار داد. دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار می‌گوید ایران باید برای حل و فصل موضوع گرد و غبار از طریق دیپلماسی بیشتر پیگیری کند.

رفته رفته گرد و غبار استان‌هی بیشتری را گرفت. استان‌های شمالی از جمله گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان نیز به لیست آلودگی هوا اضافه شد. تهران روز گذشته در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفت. برای گروه‌های حساس هشدار دادند که تا جایی که ممکن است از خانه خارج نشوند.

ساختمان‌ها در برخی از شهرها از جمله تهران میان گرد و غبار و آلودگی ناپدید شد. سازمان هواشناسی نیز اعلام کرد طی ۳ روز آینده در غالب نقاط کشور در برخی ساعات وزش باد شدید رخ می‌دهد که وقوع گرد و غبار در استان‌های غرب، جنوب غرب و مرکز را تشدید می‌کند.

بودجه مقابله با گرد و غبار چه شد؟

با وجود اهمیت پدیده گرد و غبار در کشور اما به نظر می‌رسد بودجه مقابله با آن امسال حذف شده است. دبیر ستاد مقابله با گردو  غبار با اظهار بی‌اطلاعی درباره بودجه اختصاصی این موضوع می‌گوید: «در کلیات بودجه چیزی تحت عنوان بودجه مقابله با گرد و غبار ندیدم. جداول را اما هنوز ندیدم که اعداد بودجه چه تغییری کرده است.»

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی می‌گوید: «مقابله با این پدیده فقط به تخصیص اعتبار نیست. این موضوع تنها با اعتبار حل نمی‌شود و نیاز به راهبردهایی در این زمینه داریم.»

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز گفت: «دولت هم در بودجه پارسال و هم در بودجه امسال هرگونه اعتبار در خصوص مقابله یا مدیریت ریزگردها را حذف کرد.»

ترکیه و عراق منشا آلودگی هوا

ایران در تیررس گرد و غبار کشورهای همسایه است. از یک سو عراق و ترکیه و از سوی دیگر افغانستان. طهماسبی درباره منشا این پدیده می‌گوید: «گرد و غبار در حد فاصل جنوب ترکیه، غرب عراق و بخش‌هایی از اردن شکل گرفته است.»

اما پروژه گاپ و سدسازی ترکیه چقدر روی وضعیت فعلی گرد و غبار در کشور تاثیر داشت؟ مشاور رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست می‌گوید: «تاثیر سدسازی ترکیه در حد رهاشدگی برخی از اراضی کشاورزی است. بخش اعظم اثرگذار بر تولید گرد و غبار تخریب پوشش گیاهی طبیعی است که ناشی از خشکسالی، چرای دام در جنوب سوریه و… است.»

طهماسبی ادامه می‌دهد: «تشدید پدیده گرد و غبار و گسترده‌تر شدن دامنه آن گسترده‌تر در کشور، به مدیریت نادرست کشورهای منشا از جمله ترکیه، سوریه و عراق برمی‌گردد. فشار روی منابع، رهاشدگی مراتع و به طور کل تخریب آب و خاک و محیط زیست مواردی است که درباره آن مدیریت نادرست داشتند.»

مشاور رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست می‌گوید: «تمام کشورهای منطقه از جمله ایران مدیریت نامناسب دارند. سدسازی ترکیه به عنوان تنها عامل و البته عامل اصلی تولید گردو غبار را رد می‌کنم.»

او ادامه می‌دهد: «سال‌ها منطقه محل زد و خورد بود. خشکسالی و تداوم خشکسالی هم از سوی دیگر روی وضعیت اثر گذاشت. »

دبیر ستاد مقابله با گرد و غبار در ادامه عوامل گرد و غبار می‌گوید: «حالا هم تغییر فصل، تغییر فصل، تغییر حرارت و اختلاف فشار ایجاد می‌کند. اختلاف فشار هم باد ایجاد می‌کند. این موارد بی‌تاثیر نیست.»

ایران باید موضوع را با دیپلماسی حل کند

اما ایران برای مقابله با گرد و غبار و تشدید آن چه اقداماتی انجام داد؟ از آنجا که برای منشا آلودگی هوای این روزها آدرس کشورهای دیگر را داده‌اند، بنابراین باید حل و فصل آن را نیز در این کشورها جست.

طهماسبی در این مورد می‌گوید: «اقدامات ما برای مقابله با این پدیده نمی‌تواند صرفا داخلی باشد. چون این گرد و غبارها از ارتفاع ۲ هزار متری شکل می‌گیرد. اقدامات در مناطق غبارخیز باید در مبدا باشد نه در مقصد.»

او ادامه می‌دهد: «فعالیت‌های ما برای مقابله با پدیده گرد و غبار پیگیری دیپلماسی موضوع است. ما مناطق را شناسایی کردیم. شدت غبار در این مناطق نیز شناسایی شد. برنامه‌های عملی منطقه نیز آماده شد.»

طهماسبی می‌گوید: «بهتر است پدیده گرد و غبار را وزارت امور خارجه از طریق دیپلماسی بیشتر پیگیری کند. تا ما بتوانیم اقدامات مشترکی را در این راستا انجام دهیم.»

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط